Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-18, 10:51
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Flygplatsen till Pireus??

Vi har bokat första natten i Pireus, Skandinaviska kyrkan. Väl i Pireus tror jag att vi hittar, har fått en bra beskrivning. Men hur tar vi oss från flygplatsen på smidigast sätt? Vet att man kan åka buss och tunnelbana, men vad skiljer de olika "resformerna" åt?? Hur lång tid tar de båda altenativen?? Vad kostar resp. färdsätt?? Stannar bussen ung. vid metrostationen, eller på en helt annan hållplats??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-18, 13:33
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Hej, gå in på kyrkans hemsida så finns det bra beskrivning på bästa sätt att komma dit.

/JoLo
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-18, 15:55
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av JoLo Visa inlägg
Hej, gå in på kyrkans hemsida så finns det bra beskrivning på bästa sätt att komma dit.
Jo, den beskrivningen har vi fått, men jag undrar mest hur man smidigast tar sig till Pireus. Det finns ju flera olika altenativ!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-18, 16:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Vis av erfarenhet skulle jag nog råda er att ta buss 96 direkt från flyget till Pireus. Därest jag icke är extremt felunderrättad ska tunnelbanans linje från flygplatsen till City ligga nere under Juli pg av spårarbeten.

För övrigt!! När vi den 18 Maj tog 96-an till Pireus vid elvatiden på förmiddagen lyckades bussföraren klara sträckan på för oss ny rekordtid, nämligen 48 minuter från flygplatsen!!

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-18, 16:07
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Jag tycker tunnelbanan är smidigast, har inte provat tåg, jag jämför bara med buss eller taxi. Taxiresan kändes som om det var med livet som insats.
Jag kommer inte ihåg riktigt, men kan det kostat 4€ med tunnelbanan?
Prisuppgiften finns i en annan tråd, men var..?
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-18, 16:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

3.2 Euro så sent som den 18 Maj.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-18, 17:02
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Detta är en evighetsfråga ! Om man far med metro tåg från Airport till Piraeus, måste man byta tåg på Monastiraki/Sintagma och resan kostar 6 €. Berätta om jag har rätt!
http://www.amel.gr/index.php?id=53&L=1

Eija
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-18, 17:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Men metrotåg?? Tunnelbanan i Juli ??
Läs detta härnedan!!



[CENTER]Interruption of Metro Service as of July 2008
We would like to inform passengers of “Eleftherios Venizelos” that in late spring the Metro Line 3 service to the airport will be interrupted as of July and for a time period of 6 months due to construction works at Ag. Paraskevi station and completion works at Holargos and Nomismatokopio stations. During this period passengers can use the public bus services from Ethniki Amyna station as well as the suburban train service.
Arne[/CENTER]

Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-18, 18:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Berätta om jag har rätt!
Det finns två alternativ: "suburban train" som går direkt mellan flygplatsen och Pireus och tunnelbana med ett byte. Båda hör till Atens metrosystem och därför blir det ofta sammanblandningar när man pratar om dem.

Enligt Arnes inlägg kommer uppenbarligen tunnelbanan att vara stängd i sex månader från och med juli i år. Med andra ord återstår alternativen taxi, buss eller "suburbain train". Jag tror det är "suburbain train" som kostar ca 6 euro. Bussen kostar drygt hälften.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-18, 20:20
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Tack för alla svar. Det får bli bussen!!!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-18, 20:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Tack för alla svar. Det får bli bussen!!!!
Men du åker ju i juni
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-18, 20:35
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men du åker ju i juni
Ojskipojski... Hur kunde jag missa det??!! Får ta en funderare...

Hade först tänkt följande lösning; Bussen på väg "ut" och tunnelbanan på väg "hem" eftersom vi ändå måste roa oss ett par timmar i Aten. Men där gick alltså den planen i kras... Antar att bussen kör direkt till Pireus/flygplatsen, och inte stannar i centrala Aten på vägen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-18, 21:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Antar att bussen kör direkt till Pireus/flygplatsen, och inte stannar i centrala Aten på vägen.
Nej, men vill man till centrala stan tar man en annan buss. Det finns flera alternativ.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-19, 09:09
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

TACK Elisabet!!!
Nu är saken klar, hoppas åtminstone jag. Så mycket att lära har jag ännu i dag, fast jag har besökt Aten många gånger !
Eija

PS. OXI, tyvärr inte klart för mig. Elisabet, kan du berätta lite närmare, var "suburbain trains" till Piraeus avgår vid flygstationen ,på samma station som tunnelbanan? (metro??) och var kan man hitta tidtabellen. Jag försökte att söka på metros webbsidor, men det var lite för svårt för mig !! Jag reste i fjol från Monastiraki till Airport, köpte biljetten på M, kostade 6€, men jag tog ett felt "tåg" och måste byta tåg på Doukissis Plakentias, om jag minns rätt. Var det nu "suburbain train" jag tog där vidare till flygstationen? Lite oklart berättat, är jag rädd för men jag ville verkligen ta reda på alla dessa TÅG!!!
Jag hittade just en god karta med alla linjer, men efter den går "suburbain train" från Airport bara till Larissa station !? Kanske blir det så småningom klar också för mig
!

Senast redigerad av eija den 2008-06-19 klockan 09:52.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-06-19, 18:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Antar att bussen kör direkt till Pireus/flygplatsen, och inte stannar i centrala Aten på vägen.
Jodå. Den stannar vid Syntagma / Parlamentet. Men det tror jag är enda stoppet.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-06-19, 18:38
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jodå. Den stannar vid Syntagma / Parlamentet. Men det tror jag är enda stoppet.
Njaaa ?? X96 som väl är den vanliga turen till Pireus från flygplatsen; den går väl inte in i centrala Aten ?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-19, 19:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Njaaa ?? X96 som väl är den vanliga turen till Pireus från flygplatsen; den går väl inte in i centrala Aten ?
Jag åker i o f s normalt sett ut från Rafina, men när jag åkte till Pireus för några år sedan fanns det en hållplats vid Syntagma. Men det kan ju ha ändrats sedan dess! Då, 04 - 05 (?), fanns det en i a f. Men man kan ha lagt om rutten för att försöka undvika trafikinfarkten i Athen...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-19, 20:05
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Hej igen!
Jag for just nu i maj med X96 från Airport till Piraeus och bussen körde säkert inte via Atens centrum utan över en timme kl sex på morgonen nånstans via Glyfada till hamnen. X95 går såsom sagt till Sintagma.
Eija
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-19, 21:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

X96 gick direkt till Pireus på eftermiddagen när jag åkte i höstas.

Eija, jag har varken åkt tåg eller tunnelbana till Pireus, men i höstas försökte jag ta reda på alternativen och jag förstod det så som jag beskrev i förra inlägget + att man också kan välja ett "vanligt" tåg, men då blir det ett byte och ofta lång väntan på stationen där man byter. Det var kanske det du åkte med?

Jag vet inte var på flygplatsen något av tågen eller tunnelbanan går ifrån, men det är ju många andra här som har åkt, så någon annan kan säkert svara på det.

Här är i alla fall en karta där man ser att den gröna linjen går direkt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-06-19, 21:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Det är inte konstigt att det råder delade meningar om tunnelbana- tåg.
Går man via länken som finns på Atensflygplats hemsida, (den är stor och jag lyckas inte få fram en genväg till den, kanske någon annan lyckas) där kommer exakt samma kartbild upp oavsett om man väljer metero eller train, med alla? linjer inlagda. På den kartan så går inte grön (grön/vit) linje från flygplatsen, man får starta med blå (blå/vit) och sedan byta. Det var så vi gjorde förra året, förhoppningsvis har vi ganska gott om tid på tisdag när vi skall göra om resan, jag skall försöka få med mig kartor då.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-06-19 klockan 22:36. Anledning: Färgförtydligande
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT