Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-14, 09:26
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Varning för ficktjuvar i Aten

Jag är så förbannad, igår var jag nere i Aten och strosa runt med dotter och svägerska. Vi handlade och kika i affärer i flera timmar.
På tunnelbanan var det smockfullt när vi skulle åka hem, när jag skulle gå av buffade en storväxt kille på mig, tänkte inte mer på det eftersom det var så mycket folk på tunnelbanan.

När jag klev av kändes väskan lätt och jag kollade så klart, plånboken borta där i hade jag 80 euro visa elektronkort, mitt svenska bankomatkort plus alla personliga papper och visitkort och annat smått och gott.

Min svägerska berätta att flera på hennes jobb blivit bestulna på tunnelbanan just nu, de har olika knep. En del skär upp botten på väskorna med kniv, en del skär bort handtagen på väskan. Min väska hade långa remmar så han kunde jobba fritt nertill. Det bästa är att ha en väska med kort handtag nära kroppen för de vågar inte ta upp händerna så högt att någon ser. Även magväskor kan vara lätta byten då det sitter nertill på kroppen.

De är verkligen proffs, så var överförsiktiga

Monica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-14, 09:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Fy vad tråkigt Monica, det är säkert på sin plats med en uppmaning att vara försiktig, tyvärr finns de över allt.
Läste i tidningen här om dagen att ficktjuvsanmälningarna gått ner i storstäderna i Sverige men däremot ökat markant i små och mellanstora städer.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-14, 09:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Något liknande hände min dotter när hon bodde i Aten för ett antal år sedan. På den fullsatta bussen från hemmet till universitet försvann hennes plånbok med Visakort. Hon upptäckte stölden först senare men ingen hann använda kortet innan det spärrades.

Väldigt tråkigt när sånt här händer och jag hoppas att det ordnar sig för dig Monica. Personliga tilhörigheter kan ibland vara svåra att ersätta.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-14, 10:01
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

TACK för varning Monica! Τι χρίμα!!!
Synd att man måste börja att vara "på sina tår" också i Aten. Jag har säkert varit för blåögd, fast nu i maj jaga blev verkligen förskräckt på Athinas, när jag plötsligt märkte, att jag inte hade min lilla ryggsäck med. Måste springa snabbt till mitt hotel och till all lycka låg den där på sängen. Aten är ju en storstad med alla sina nackdelar nuförtiden, TYVÄRR!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-15, 07:37
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
De är verkligen proffs, så var överförsiktiga

Monica
Stackars dig, må de brinna...

Tack för varningen!
Ska vidta alla försiktighetsåtgärder, när vi kommer till Aten i ... morgon! Ojojoj, måste packa.

Katharina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-15, 12:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Jeg kan b e k r e f t e Monica's oppfordring !
Det er nødvendig å være "overforsiktig" på Metro og buss i Athen - men jeg trodde det var mer generelt - og ikke bare spesielt nå ?

Vi har ( hittil) vært heldigere enn Monica, men har vært utsatt for flere forsøk uten å miste noe.

For to år siden fikk vi nesten ferien ødelagt, skjødesløst av Arne, men han hadde en god del euro + kort, billetter m.m i lomme/plånboken i en lomme med borrelås på buksebenet sitt (- gjett om jeg hadde advart? - og gjett om h a n har lært!!!)

I alle fall det var en søndagsmorgen og god plass på metroen til Pireus.
Da vi nærmest oss siste stopp før Pireus kom en pent kledd mann mot utgangsdøra /nær der vi sto ved sekkene våre, så stoppet toget, Arne kjente et rykk og ropte "lommeboka mi" - og flere grekere som s å det, skrek også i -
- o m mannen, i forfjamselsen, da han hoppet av toget, mistet lommeboka rett innenfor døra, eller om han ble "skremt" og kastet den fra seg fikk vi ikke med oss, men lykkens lykke det gikk godt!!!

- ved vårt siste besøk i Athen nå i mai oppdaget jeg t o ganger i løpet av turen fra Pireus at glidelåsen til rommene i belteveska mi var åpnet - men tur for meg, penger og kort oppbevares ikke der.
Det var ekstremt trangt, og plutselig fikk jeg en albue hardt ( og vondt) presset mot ryggen, jeg trodde det var pga trengselen, men forsto etterpå at det var bevisst. ., da jeg vred meg for å stå mer bekvemt skjedde det nok, og l i tt etter igjen etter et nytt "angrep" , ellers står jeg oftest med hånda over veska.

Dagen etter skjedde det igjen, på bussen til Vougliameni, det var ikke nok sitteplasser men slett ikke trengsel , jeg satt og Arne sto.
På en holdeplass kom det på to kvinner som ikke så ut til å kjenne hverandre. Den ene spurte Arne hva klokka var, hun sto slik at han måtte gjøre en vridning på overkroppen for å svare/snakke med henne, den andre kvinnen sto rett foran Arne, hun hadde en kappe e.l. over armen, da Arne snudde seg igjen, oppdaget han at hans belteveske var åpnet! - han hadde heller ikke penger eller kort i det lett tilgjengelige rommet, men han forsto jo hvem som hadde åpnet veska, og rakk å sette øynene i kvinnen før bussen igjen stoppet og b e g g e kvinnene gikk av.....

SÅ: KOS dere i ATHEN, men VÆR OPPMERKSOM og "sikre" penger og annet av verdi best mulig!

Kari
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-15, 13:31
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Vilka historier, Kari!
Tänk att bli bestulen, men ha sådan tur att tjuven TAPPAR plånboken just innanför dören innan han försvinner!

Ja du, i Grekland brukar det ordna sig.

Men jag känner verkligen med Monica, det är INTE roligt att mista alla sina personliga värdepapper, pengar, kort osv.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-15, 21:23
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men jag känner verkligen med Monica, det är INTE roligt att mista alla sina personliga värdepapper, pengar, kort osv.
D E T gjør jeg og,selvfølgelig, det kom visst ikke fram i innlegget mitt
- etter å ha vært s å nær å oppleve det samme, kan jeg kjenne på følelsen og hvor trist og s i n t jeg ville vært! Kari
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-17, 19:14
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Hej!

De gick in i vår garderob på jobbet och stal en kollegas väska, jobbar på Atens flygplats. Sen berättade hon att det nya är att de följer efter folk på banken, skär upp bildäck följer efter och när de stannar och går ut för för att se vad som hänt slår dem till och tar väska eller liknande. Det är väldigt mycket ficktjuvar för tillfället! Synd!
Hoppas det gick smidigt med pappersarbetet efteråt för dig Monica. Inte kul att bli av med värdepapper!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-19, 14:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Är det många av Kalimeras medlemmar som blivi bestulna i Aten/Piraues, eller i övriga Grekland?
Läste nu i tråden "Hur trogna är ni Grekland" om en familj som blivit utsatta för ficktjuvar tre gånger på två resor.
Är det vi som haft tur hittills? Då vet man ju nästan vad som väntar....
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-19, 15:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Vi hade inbrott på rummet i Parikia, Paros en tidig morgon medan vi sov år 1995..Vi vaknade då tjuven stod i rummet..men han hann försvinna med pengar kamera etc...

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-19, 15:48
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Hej!
Min svärfar blev bestulen på sin plånbok när vi var i Aten förra året. Han hade plånboken i en ficka med kardborreknäppning,vilket ju inte var så smart. Det gick till som så att han var inne på en affär och tittade på kepsar när två tjejer kom fram och skulle hjälpa honom. Han bestämde sig för en keps och gick fram till kassan för att betala då upptäckte han att plånboken var borta. De tjejerna som hade kommit fram till honom för att hjälpa till med kepsarna jobbade inte där visade det sig. Han hade som tur var "bara" 50 euro i kontanter, kontokortet och körkortet i plånboken. Kontokortet spärrade han direkt och körkortet fick han fixa när vi kom hem.

nicka
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-19, 21:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Jag blev rånad av en taxichaufför och hans medhjälpare för ett antal år sedan. Jag tog taxi när jag inte hittade hem till hotellet första kvällen efter att ha skiljts från dottern som då bodde i Aten. Först sa chauffören som var en grekisk gammal farbror ja i varjefall äldre än mig att jag betalat för lite och i den diskussion som uppstod slet de pengarna ur min hand. Jag kastade mig ut och skrek på hjälp. De hade stannat på en sidogata till hotellet för de ville naturligtvis inte stanna utanför entrén. Medhjälparen sprang ut och täckte över skylten bak och sen körde de över en refug för att inte bli tagna av ett gäng grekiska gubbar som kom från kafenion. Gubbarna var så arga att jag undrar vad som hänt med taxiscauffören om de hunnit upp honom. Jag blev av med över 2000 kr och polisen betraktade det som grovt rån. Numera har jag aldrig så mycket pengar på mig och åker inte gärna taxi i Aten även om jag vet att de rensat upp i taxiträsket som tidgare hade en mycket hög andel kriminella. Har också tårgaspatroner i handväskan när jag besöker Aten eller andra storstäder bra att ha till hands om något händer.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-08, 20:28
Martina E Martina E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Borås
Inlägg: 60
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Hej!

Jag lider med dig Monica!
Vi var i Aten nu den 27 juni och blev bestulen på min mobiltelefon på just tunnelbanan. Det blev trångt när vi skulle gå på och de män som trängdes mest gick av efter en station och de tog min mobil med sig.

Vi hade blivit varnade innan och hade inga väskor med oss utan allt i stängda fickor. Just mobilerna hade min man i en benfixa som dessutom var knäppt med två knappar på locket.

På väg till flygplatsen dagen efter började vi prata med ett Grekiskt par och de berättade att det blivit mycket värre med ficktjuvar de senaste året.

Så var försiktiga!
//Martina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-08, 21:23
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Är det många av Kalimeras medlemmar som blivi bestulna i Aten/Piraues, eller i övriga Grekland?
Läste nu i tråden "Hur trogna är ni Grekland" om en familj som blivit utsatta för ficktjuvar tre gånger på två resor.
Är det vi som haft tur hittills? Då vet man ju nästan vad som väntar....
// Helén

Tur har vi haft.... tills i nu Juni/2008 !
På Omonia-Metrostation blev Jag o min kompis av med våra plånböcker !

Och då är vi väldigt på vår vår vakt !!!
Men...de hjälper ej !

Det är proffs vi snackar om .

I fickor med knäppe , lyckas dessa "proffs" obemärkt plocka våra plånböcker !

Betänk att vi rest till Grekland ett 50-tal ggr . Detta var första gången det hände ngt sådant !

Nu har jag bestämt att det inte ska hända oss en gång till !

I framtiden kommer jag lägga värdesakerna i ryggan + att ryggan har ngn form av lås !

Undertecknad blev av med ca:2000sek i kontanter + alla kort man har i p/boken , lyckades att spärra Visakortet inom en kvart .

Kompisen blev av med ca:2500sek + alla kort !
Dessutom hann dom plocka 12000 sek från Visakortet innan han hann spärra !
Lyckligvis nog har Vi ersatts av försäkringar ! (- självrisk vid kontantstöld)
Visa ersatte dom 12000:- som togs ut på kompisens konto !

Så ... ett gott råd !

Ha inga kontanter/plånbok på Er.

Lägg allt av värde i ryggan....exv. längst ner !

Se till att ni har "lilla ryggan" skyddad mot vägg eller dyl. i metron !

Negligera alla "hjälpsamma" i Metron och i Aten i övrigt !

/ Tom som har blivit en erfarenhet rikare på sin "ålders höst" !
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-08, 21:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Lägg allt av värde i ryggan....exv. längst ner !

Se till att ni har "lilla ryggan" skyddad mot vägg eller dyl. i metron !
Jag må vara paranoid men jag har lilleryggan på magen i Aten. Skulle aldrig våga ha den på ryggen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-08, 21:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

När jag var i Brasilien första gången använde jag en säkerhetsväska typ Pac Safe. Skyddar mot vissa ficktjuvar fast blir man hotad är det bara att lämna över den. En sån skulle jag nog använda om jag besöker Aten igen. Gick med den en del i Manaus. Vid den sista Brasilienresan till Pipa använde jag aldrig väska eller ryggsäck utan stoppade lite pengar i shortsen och när jag behövde lite mer pengar stoppade jag några sedlar i en tunn hudfärgad platt sak som inte ens syntes under linnet. Även den inköpt från samma företag.

Badhandduk och kamera la jag i en sliten plastkasse eller i ett hippieliknande tygknyte. Råkade aldrig ut för att någon ville ha mina saker på dessa resor.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-08, 21:46
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag må vara paranoid men jag har lilleryggan på magen i Aten. Skulle aldrig våga ha den på ryggen.
Jag menar att du är skyddad om du står med ryggen mot vägg el dyl !

På magen är det "fritt fram" !

Proffsen vet att distrahera dig, då är magryggan som är närmast !

/Tom
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-08, 21:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Fast jag tänker mer när jag går omkring, då har jag ryggan på magen och gärna armarna omkring den också

Dessutom är jag så taggad på folk som vill distrahera så om du frågade mig var nästa bar låg skulle du förmodligen åka på en rak höger
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-08, 21:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Varning för ficktjuvar i Aten

Undrar om det är värre med tjuverier under sommaren. Jag och Karin har ju varit i Aten 3 gånger i Januari månad och det har inte hänt något.
Vi skulle säkert ha varit nästan hur lätta byten som helst
Klart man tänkte sig lite och var försiktig, men inte säkert tillräckligt
Och bara bra taxichaufförer har vi råkat på också

Riitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT