Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-03-18, 09:28
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Ni skrev att ni landar 10.30.... räkna med lite försening ca en kvart eller så...........sen ska väskorna komma ut på rullbandet... vi fick vänta 30-45 minuter på våra...sen ska bussen eller metron avgå... vips så är kl 12... sen in till piraeus.....
Ja, tiden går fortare än man tror, så är det..
Kanske inte blir så lång tid att "slå ihjäl"
Jag hoppas på Rafina alternativet, känns som en lugnare start på resan, annars får vi ta oss till Pireus och vara uppmärksam på ficktjuvar, känns tråkigt att behöva det, men en varning är på plats,tack! framför allt till oss godtrogna norrlänningar som kanske inte trängs lika ofta som storstadsborna. Iofs blev jag "ficktjuvad" under trängseln på S-valls Gatufest förra sommaren, men det är ju en helt annan historia-då var det också trångt, varmt och högljutt och förvånansvärt lätt att bli lurad.
Nu längtar jag iväg...bara 109 dagar kvar
Men jag säger som Hoola Bandoola-vem i hela världen kan man lita på?
Om tidtabellerna är sisådär och personen i kassan på flygplatsen inte har koll, HUR får man reda på säkra detaljer om färjeavgångarna, vill ju vara säker på att vi kommer iväg från Rafina om vi åker dit även om det såklart alltid ordnar sig.
Tack igen för alla goda råd.
Lotta
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-03-18, 11:41
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Om tidtabellerna är sisådär och personen i kassan på flygplatsen inte har koll, HUR får man reda på säkra detaljer om färjeavgångarna, vill ju vara säker på att vi kommer iväg från Rafina om vi åker dit även om det såklart alltid ordnar sig.
Tack igen för alla goda råd.
Lotta[/QUOTE]


Det klart att de har koll?? om båtarna går enligt tidtabell, det som skulle kunna hända är att en båt går sönder och inte kan gå eller plötsligt oväder. Men är det någon "vanlig" ändring så vet de!
I sommras gick det en båt varje dag från Rafina på morgonen runt 07.00 och kl 16.00 under sommar perioden.

Camilla
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-03-18, 19:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Kanske det går fler båtar som inte är listade i tidtabellerna?! Sven
I fjol flög jag till och från Santo så jag vet inte hur det var då, men för två år sedan gick en NEL-färja vid 16-tiden som var framme 19.30 på Naxos. Jag åkte med den så jag VET att den gick! Men linjer och tider ändras ju hela tiden... Även mitt under säsongen...

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Om tidtabellerna är sisådär och personen i kassan på flygplatsen inte har koll, HUR får man reda på säkra detaljer om färjeavgångarna...Lotta
Citat:
Det klart att de har koll?? Camilla
Det är möjligt att de har hyfsad koll. Men de är "längst ut" i kedjan av information och är beroende av att datorer fungerar och att förändringar införs löpande. Och eftersom vi pratar Grekland så föredrar jag att köpa min biljett så "nära" färjan som möjligt. Då kan man i värsta fall kanske slänga sig i en Taxi till någon annan hamn om "no boat" skulle inträffa. Något som hänt mig ett antal gånger...

Troligtvis så fungerar Blue Stars info bra, men övriga rederier (speciellt GA) känner jag mig lite tveksam till. Men det är ju upp till var och en. Om inte annat kan man ju alltid kolla med det kontoret hur det ser ut!

Genom GTP har man ju hyfsad koll på färjetiderna för sin planering. GTP brukar stämma rätt bra men jag märkte i fjol att det ofta finns FLER förbindelser, än de som står på GTP, när man väl är på plats. Därför kollar jag alltid nästa "ben" på resan direkt när jag kommer till resmålet. I fjol bytte jag förbindelse/färdväg på 2 av 7 sträckor och tjänade massor med restid! Jag hade lite tur också men jag fick mer än en hel "ö-dag" extra genom att jag hittade bättre förbindelser på plats! Tid som jag annars hade tillbringat på färja...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-05-07, 10:40
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vänta till i början av maj och kolla!!
Ni kommer garanterat till Naxos även om det är söndag!
Det går säkert fler avgångar från Pireus än från Rafina dessutom...

Lissi
Ja nu börjar det hända saker även i tidtabellerna!
Nu dök det upp en snabbfärja -katamaran som avgår 16.30 från Pireaus och är framme på Naxos 20.00
Ett helt OK alternativ, då har vi ju kväll kvar, jämfört med att anlända 22.45
Antar att den är dubbelt så dyr, men att få sitta vid dukat bord och inta första semestermiddagen är nog värt det...
Tyvärr inget napp från Rafina än, man får väl vänta och se
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-05-07, 18:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Nä det är skralt med båtar från Rafina än så länge och det kan faktiskt vara så illa att det inte går kvällsbåt till Naxos alls i år från Rafina...Vi har inte heller sett någon senare kvällsfärja till Tinos när vi anländer 18 juni, så vi "nattar" på fastlandet och njuter i lugn och ro av första kvällen där och sen tar vi morgonbåt till Tinos....Orkar inte stressa...

Ser till min förvåning att fredgar och söndagar går ingen båt alls ut efter 8.05! Så det blir den vi får ta på fredgasmorgonen....

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2009-05-07 klockan 18:05. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-05-08, 00:17
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nä det är skralt med båtar från Rafina än så länge och det kan faktiskt vara så illa att det inte går kvällsbåt till Naxos alls i år från Rafina...Vi har inte heller sett någon senare kvällsfärja till Tinos när vi anländer 18 juni, så vi "nattar" på fastlandet och njuter i lugn och ro av första kvällen där och sen tar vi morgonbåt till Tinos....Orkar inte stressa...

Ser till min förvåning att fredgar och söndagar går ingen båt alls ut efter 8.05! Så det blir den vi får ta på fredgasmorgonen....

Lissi
Men?
THEOLOGOS P går ju 17.30... Densamma ämnar vi ta den 24e till Andros.
Men ni hinner kanske inte med den?


Går ju förvisso inte till Naxos, som ju också undrades över...


Sven
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-05-08, 09:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Zappa: När jag tittar på båttider på Kalimeras första sida och letar på GTP på avgångar från Rafina till Tinos så finns ingen avgång på fredagar efter 8.05 till Tinos. Torsdagar finns 17.30 men den vågar vi inte chansa på att hinna då vi inte är ur terminalen förrän vid 16.45 tidigast... Så vi räknar med färja 8.05 på fredag och har bokat övernattning. Vi hatar att stressa ...
Men hur får Du fram vad färjan heter?? Jag ser bara cf alltså Car Ferry

Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-05-08, 09:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

På Openseas.gr hittar man såväl namn på färjan som rederi.
Personligen tycker jag att Openseas är en mycket mer komplett färjesökmotor än GTP.

Arne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-05-08, 09:59
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: En dag i Pireaus-vad göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Zappa: När jag tittar på båttider på Kalimeras första sida och letar på GTP på avgångar från Rafina till Tinos så finns ingen avgång på fredagar efter 8.05 till Tinos. Torsdagar finns 17.30 men den vågar vi inte chansa på att hinna då vi inte är ur terminalen förrän vid 16.45 tidigast... Så vi räknar med färja 8.05 på fredag och har bokat övernattning. Vi hatar att stressa ...
Men hur får Du fram vad färjan heter?? Jag ser bara cf alltså Car Ferry

Lissi
Nej, det var det jag misstänkte, att det var för tight med tiden...
Vi landar redan 12.35, så vi räknar med att inte ha några problem

Om du tittar på GTP och klickar på den lilla länken "more information & reservations" under respektive tur, hittar du namnet på båten, och i de flesta fall, en liten karta som med animering visar hur båten går.

Men du, nu när jag letade på den 19e hittar jag flera färjor och snabbåtar även senare på fredagen, likaså om du söker på ferries punkt gr/booking/ och vidare till paleologos.
Där kan du boka båtar allt mellan 07:05 fram till 20:15 på fredagen den 19e... Inte mindre än 11 olika alternativ

Sven
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT