Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-09, 08:33
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 67
Standard Bästa maten-fråga ?

Hej !
Undrar om någon på forumet vill ge oss ett tips. När vi reser är maten oerhört viktig, kanske framförallt eftersom jag är vegetarian och inte äter gluten. Men också för att god mat med hög kvalité faktiskt är en höjdpunkt på resan. Vi har under våra resor till Kreta (Chania området) njutit oerhört av maten inne i Chania stad på ställen som Chryssostomos, Portes och To Stachi. Maten på lilla ön Tilos tyckte vi också höll hög klass, samt även en och annan restaurang på Skopelos. Maten på Naxos och Paros däremot, tyckte vi var en stor besvikelse. Vi planerar två resor till Grekland i år. Med tanke på maten och bra restauranger, vilka ställen skulle ni välja av följande:
Samos (Pythagorion)
Kefalonia (Lourdas eller ev. Lassi/Argostoli)
Östra Kreta (Agios Nicholaos eller öppna för fler förslag)
Peloponnessos (Kardamyli, Pylos, Koroni)
Eller kanske något annat tips ?
Varmt tack på förhand för era svar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-10, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bästa maten-fråga ?

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustmaja Visa inlägg
Peloponnessos (Kardamyli, Pylos, Koroni)
Det skulle jag välja. Åt mycket god mat på alla tre ställena i höstas. Annars är ju Kreta alltid ett säkert kort, så östra delen av ön är också ett alternativ. Leros tycker jag har den godaste maten av alla öar. Har aldrig blivit besviken där, och då har jag ändå ätit på många restauranger på Leros.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-10, 19:27
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 67
Standard Sv: Bästa maten-fråga ?

Tack Janne ! Vi har med glädje följt din resa på Peloponnesos och det var roligt att höra att du uppskattade maten också. Ja, det lutar starkt åt att en av våra Greklandsresor i år förläggs till Peloponnesos. Vi här på västkusten har ju nu fått en direktförbindelse via Köpenhamn så det blir lite lättare att ta sig dit. Skall kika lite på Leros också. Spännande alternativ. Annars får nog resa nr två gå till östra Kreta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-10, 19:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Bästa maten-fråga ?

Har ju inte varit på alla ställen som föreslås, men håller med Janne om Kreta. Den ön är ju känd för sin goda mat. Å Leros håller jag oxå med om. Där åt vi kanske vår bästa måltid nånsin, i den lilla byn Vromolitos. Även på andra ställen på Leros, t ex på en trevlig taverna i Partheni, var maten oerhört god.
Annars kan jag tipsa om Thassos. Oliverna och honungen som serveras där, hittar du inte dess like i hela Grekland. Maten var dessutom genomgående fantastisk!

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-10, 19:45
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 67
Standard Sv: Bästa maten-fråga ?

Tack Netwolf ! Roligt med Thassos-tipset. Skall absolut undersökas närmare. En lugn och stillsam ö vill jag tro, precis som Leros. Passar oss säkert alldeles förträffligt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-11, 13:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bästa maten-fråga ?

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustmaja Visa inlägg
Tack Janne ! Vi har med glädje följt din resa på Peloponnesos och det var roligt att höra att du uppskattade maten också.
Jag var mycket nöjd med maten, utom en middag i Kalamata.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT