Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-12-29, 00:02
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Öluff 2016? Vart?

Hej igen kalimeraner! Längesedan jag var inne på Kalimera. De senaste två somrarna har maken och jag billuffat i norra Spanien. God mat, gott vin, vackert och grönt landskap, lagom varmt - ja, vi har kort sagt varit väldigt nöjda.

Men nu funderar vi... och tar gärna emot synpunkter.
Hur ska vi göra nästa sommar? Ska vi billuffa i södra Spanien som omväxling (det finns mycket att utforska där, ställen som jag besökt tidigare - Granada, Cordoba, Rhonda, Sevilla...och säkerligen mycket annat) eller ska vi båtluffa i Grekland? Vad tycker ni här på Kalimera? Vi har aldrig båtluffat på tumanhand. Sist vi båtluffade hade vi två tonåringar med oss.

Det som lockar med Grekland är just ölivet, gärna små öar, lugn och ro, torg med ett träd i mitten, en kall öl, skugga att sukta efter. Att slippa sitta i bil. Lutar nog mot Grekland trots allt.

Först var vi helt inne på att åka tillbaka till öar som vi besökt tidigare (t ex Amorgos, Andros) plus en ny. Nu börjar jag fundera på om det inte är roligare att besöka nya öar, i stället för att återbesöka och kanske bli besviken.

Vi tar gärna emot tips på lämpliga öar att besöka, öar som passar till en rutt. Räknar med att vara bort två-högst tre veckor. De öar vi har besökt är Rhodos, Tilos, Samos, Naxos, Amorgos, Andros, Tinos, Syros och Schinoussa. Jag tror inte att jag har glömt någon nu. Vi är inte ute efter nattklubbar och skränigt uteliv, inte heller långgrunda stränder eller shopping. Någon bergsby att knata upp till som på Amorgos är inte helt fel.

Tackar på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-12-29, 09:18
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Hej
vi ska för första gången åka till Sporaderna.Har läst på om Alonissos
Skopelos och Skiathos på det eminenta e-guiderna Tror att det skulle kunna passa er lugna fina öar bra stränder Skiathos är väl inte så lugnt men kan ju passa ett par dar att besöka. Annars är ju Serifos Sifnos och pärlan Folegandros att rekommendera hoppas du blev lite klokare om val av ö
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-12-29, 13:39
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Jag skulle också föreslå öarna i Sporaderna! Vi har varit på Skopelos två gånger och det är nog min favoritö, just nu i alla fall Till våren har vi planerat en resa dit igen och kommer då även att bo på Alonissos några dagar.

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-12-29, 13:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Som flera andra skriver föreslår jag också Sporaderna eftersom ni inte har varit där. Skiathos, Skopelos och Alonissos är tre helt olika öar, så de passar perfekt. Dessutom är det enkelt att resa mellan öarna. och det går direktflyg till Skiathos. Vi brukar börja på Alonissos och avsluta på Skiathos. Längst tid lägger vi alltid på Skopelos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-12-29, 14:08
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi brukar börja på Alonissos och avsluta på Skiathos. Längst tid lägger vi alltid på Skopelos.
Precis så har vi planerat också! Vi inleder med 5 nätter på Alonissos, sen blir det 8 nätter på Skopelos och till sist en natt på Skiathos innan hemresan. Känns som ett perfekt upplägg!

Maria
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-12-29, 16:02
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Tack för svar! Sporaderna, ja, där har vi ju inte varit, men Folegandros ligger en bit ifrån. Några bekanta rekommenderade den ön å det varmaste.

Vi tar tacksamt emot era förslag och begrundar! (Sen åker vi till Spanien...)

Aina som ska be maken läsa när han rensat klart avloppet
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-12-29, 16:16
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Folegandros och Sifnos kanske!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-12-29, 19:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Sporaderna var också min första tanke!
Men inte i kombination med Folegandros. Det är bättre att ta Folegandros med närliggande öar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-12-29, 20:51
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Jag menade ju så klart inte att kombinera sporaderna med folegandros utan två olika valmöjligheter folegandros varför inte magiska Milos
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-12-29, 23:31
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Sporaderna var också min första tanke!
Men inte i kombination med Folegandros. Det är bättre att ta Folegandros med närliggande öar.
Nej, det förstod jag!
Aina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-12-29, 23:34
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Jag menade ju så klart inte att kombinera sporaderna med folegandros utan två olika valmöjligheter folegandros varför inte magiska Milos
Nej, nej, vi tittar på ökartan och ser vad som kan passa. Läser guider osv.
Aina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-12-30, 00:05
carl04 carl04 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Ucklum
Inlägg: 189
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Med tanke på att ni har Folegandros i sikte känns rutten Folegandros-Milos-Sifnos/Serifos (eller omvänt) perfekt. Härliga öar som är lätta att ta sig mellan (möjligtvis med undantag för Folegandros) och med goda förbindelser med Aten.

Lycka till!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-12-31, 14:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Citat:
Ursprungligen postat av Skåne Pia Visa inlägg
Folegandros och Sifnos kanske!!
Håller med, det är en mycket bra kombination!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-12-31, 16:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Tack för era svar och ert engagemang! Vi läste sidan om Folegandros och efter det hade jag svårt att koncentrera mig på Skiathos, Alonissis och Skopelos... Det är Folegandros som gäller och boende i Chora.

Fråga:
Om vi åker efter midsommar, behöver vi boka boende i förväg? (Vi är inte så kräsna, vill ha boende med kyl och smärre matlagningsmöjligheter och framför allt uteplats eller balkong.)
Existerar roomsare fortfarande eller är det booking.com som gäller?

Aina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-02, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Om vi åker efter midsommar, behöver vi boka boende i förväg? (Vi är inte så kräsna, vill ha boende med kyl och smärre matlagningsmöjligheter och framför allt uteplats eller balkong.)
Existerar roomsare fortfarande eller är det booking.com som gäller?
Jag skulle boka i förväg om jag vore er. Det existerar fortfarande "roomsare", men de flesta som idag står i hamnarna väntar på kunder som har bokat rum i förväg, via exempelvis booking.com.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-01-02, 20:02
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Ja, efter läsning på forumet så inser vi att det är smartast att boka i förväg. Folegandros och Serifos är vi mest intresserade av. Ska beställa ö-guider och studera båtrutter. Såsmåningom.

Aina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-01-06, 17:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Serifos, Folegandros och kanske återbesök Amorgos funderar vi på nu.

Aina
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-01-07, 13:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Serifos, Folegandros och kanske återbesök Amorgos funderar vi på nu.
Det går en katamaran mellan Folegandros och Amorgos.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-01-07, 17:30
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Jag kom hem efter svettig skidtur i minus 12 grader (för mycket kläder - man ska frysa de två första kilometrarna). Maken låg under täcket när jag kom hem och yrade om Grekland. Hade toksurfat på booking.com och Kalimera! Så nu har vi plötsligt preliminärbokat två boenden - 6 nätter på Serifos och 5 nätter på Folegandros. Och däremellan Sifnos (4 nätter), tänkte vi. Förmodligen inte Amorgos.

Tänk hur det kan gå... Vad tror ni om det?

Ingen flygresa bokad ännu, så vi hinner dra det här ett par varv till. Och jag hinner åka lite skidor.

Aina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-01-07, 17:58
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Öluff 2016? Vart?

Serifos, Sifnos och Folegandros låter som en härlig kombination. Jag har inte varit på Serifos men de två andra öarna är underbara. De kan också kombineras med Sikinos som jag tycker väldigt mycket om. Eller med Milos, eller med Ios, eller med Kimolos (har inte lyckats komma till Kimolos ännu men den står högt upp på besöka-listan) eller en annan favoritö, Anafi. Finns ju hur många varianter som helst och tyvärr alltför lite tid.
Själva planerar vi Sporaderna i början av juli med tyngdpunkt på Skopelos och Alonissos, endast ett par dagar på Skiathos. Hinner antagligen inte med Skyros tyvärr. I september blir det en ny ö-luff, troligen till Ikaria, Fourni och Arki och nån natt på Kos i anslutning till flyget. Att planera är faktiskt nästan lika roligt som att resa.

Anne, som precis preliminärbokat boende på Alonissos och Skopelos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT