Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-08-20, 19:46
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, jag känner många hotellägare och vet mycket väl hur den branschen fungerar. Finns säkert undantag där hotellägare lämnar alla rum till exempelvis booking, men det har ingen av de jag har pratat (ganska många) med gjort.

OK, då finns det inget att undersöka.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-08-20, 20:15
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Ja, i det hotellet som du bokade. Hur vet du att booking.com inte har tillgång till alla rum i andra hotell? Har du pratat med någon hotellägare om det?

Jag har pratat med flera hotellägare om detta... De släpper bara enstaka rum till booking eftersom booking ska ha 20% av rumskostnaden. Får hotellet sen inte uthyrt på egen hand så släpper de fler till dessa förmedlare.


// Malin
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-08-20, 20:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av LarsB Visa inlägg
Ja det stämmer.
Hotellet betalar 15-20% till Booking. Så nu försöker vi hitta boendet på Booking utan att boka. Därefter tar vi kontakt med hotellet och gör bokningen direkt. Ofta till ett lägre pris än på Booking samtidigt som hotellet slipper avgiften till Booking.
Lars
Hvor mange % hoteller og pensjonater betaler Til Booking.com vet jeg ikke, og alle betaler ikke samme prosent, men reglene for "hvem som betaler hva, og hvorfor"" vet jeg heller ikke.

De siste årene, dvs ettersom krisen i Hellas har blitt verre og verre, har flere og flere steder med f å rom ønsket avtale med booking.com.

Jeg har brukt Booking i veldig mange år, og tidligere så man ikke de små vi har brukt å leie rom av der - som feks "min Stella" i Kardamili, hun har 4 leil på booking.com, startet opp der i okt 2012.

Hun var veldig godt fornøyd da vi bodde hos henne i okt -13, det hadde gitt henne flere utleiedøgn, og hun syntes ikke hun betalte så mye for det, sa hun,
- og hvis det blir mange flere rom og døgn med utleie kan jo det veie g o d t opp for de evt 15 - 20% det koster, ifht å ha færre rom utleid!

Vi bruker å bo i den ene leil hun har som ikke ligger på booking.com

Jeg ser at du, LarsB, og flere andre tidligere, har erfart at dere o f t e får et lavere pris om dere kontakter hotellet og booker direkte.

Jeg har også forsøkt det, flere ganger, men har hittil a l d r i fått et bedre tilbud/en lavere pris, men akkurat den samme som på Booking.com!

Og det er faktisk etter reglene!
De som h a r avtale med B.com har (iflg booking.com) ikke lov å leie ut billigere enn til den prisen som ligger hos dem.

Om et sted bruker både hotels.com og B.com, skal betingelsene også være like!

Ifjor vår var vi på Kastellorizo for første gang, neste øy var Tilos, rommet der hadde jeg booket på B.com
Jeg hadde bestilt tidlig, rommet kunne avbestilles inntil 7 dager før ankomst.
Men, vi begynte å tenke på om vi evt ville være litt lenger enn planlagt på Kzo, og om vi i god tid skulle avbestille på Tilos

Da så jeg at hotellet vårt på Tilos også lå på hotels.com, og der kunne rommet avbestilles helt til dagen før ankomst, akkurat hva jeg hadde bruk for
- jeg skrev en mail til B.com og fortalte dette, at vi evt ville avbestille.
Vi fikk raskt svar, Booking hadde ordnet med eieren at vi kunne få avbestille med frist dagen før, og informert han om at han ikke hadde anledning til å gi forskjellige betingelser.

Skal ikke anslå hvor mange ganger jeg har brukt booking.com, men det er
m a n g e og jeg har 100% god erfaring
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-08-20, 21:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Nikoleta Rooms på Tinos har 2 rum av 7 på Booking, så när det står " Endast 2 rum kvar" så vet jag att inget av de rummen är uthyrda . Fast jag bokar alltid direkt !


Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-08-20, 21:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vi bruker å bo i den ene leil hun har som ikke ligger på booking.com
Och den lägenheten har jag bokat nu, direkt av ägaren. Längtar!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-08-20, 22:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Och den lägenheten har jag bokat nu, direkt av ägaren. Längtar!

Så bra, Janne

Og, gjett/gissa om j e g og lengter dit..., lengselen har økt enormt siste par dagene nå
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-08-20, 22:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Så bra, Janne

Og, gjett/gissa om j e g og lengter dit..., lengselen har økt enormt siste par dagene nå
Samma här!!!

Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-09-03, 11:36
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Osäker på Booking.com

hmm jag har precis anmält better price claim på booking.com, hittade bättre pris på booking.com själva på exakt samma rum med samma villkor lurigt har inte sett det förr. och de var ingen liten skillnad heller, 90 euros

Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-09-03, 16:23
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
hmm jag har precis anmält better price claim på booking.com, hittade bättre pris på booking.com själva på exakt samma rum med samma villkor lurigt har inte sett det förr. och de var ingen liten skillnad heller, 90 euros

Ja, d e t var jo merkelig
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-09-03, 16:53
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Ja det var skumt, men jag bokade det till 510 euro nu och avbokade sedan min bokning som låg på 600 euros det var ju 7 dagar öppen avbok kvar, så case solved, bli spännande o höra bookings förklaring, får hoppas hotelet inte blev irriterade också

Men fortfarand jäkligt skumt det är verkligen exakt samma deal, frukost, double with seaview och 2 persons osv,

Alldrig varit med om det där tidigare på booking, men det verkar då löna sig hålla koll på priserna, 90 euros är ju inte kattskit precis
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-09-03, 17:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Ja det var skumt, men jag bokade det till 510 euro nu och avbokade sedan min bokning som låg på 600 euros det var ju 7 dagar öppen avbok kvar, så case solved, bli spännande o höra bookings förklaring, får hoppas hotelet inte blev irriterade också

Men fortfarand jäkligt skumt det är verkligen exakt samma deal, frukost, double with seaview och 2 persons osv,

Alldrig varit med om det där tidigare på booking, men det verkar då löna sig hålla koll på priserna, 90 euros är ju inte kattskit precis
Jeg svarte litt for raskt i innlegget mitt ( over)

Hvis det er lenge siden du booket til 600 euro, så k a n jo hotellet ha lite bookinger/ flere ledige rom enn de ønsker, og av den grunn satt ned prisen!?

Det er ganske vanlig at det blir lavere priser, en slags " sista minuten"?
Vet ikke når du skal reise?

Har du "free cansellation" på den nye bookingen og?
Om man bestiller uten mulighet til gratis avbestilling er jo prisene " alltid" lavere.

Ja det lønner seg og holde "koll" på prisene
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-09-03, 17:15
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Jo det måste vara något sådant, sen ser jag att förutom genious ikonen som jag även hade när jag bokade har den här secret deal också, kanske är därför ?.

Tycker lite tidigt för sistaminuten deals, de var bara 1 rum kvar till priset också (när jag boka på o av vart det ett ledigt förstås) och vad jag fattat är det bpopulärt hotel (superbetyg bla) men de kanske blir stressade o har rum kvar, de kan ju tex pyttsa ut ett o ett för de ska se ut som att man måste slå till nu

Vi ska resa i mitten av september

Jo de är fri avbokning också, 7 dar till, det var det som gjorde mig så konfunderad, satt o läste båda bekräftelserna side by side o allt var samma, brukar alldrig boka utan möjlighet till avbokning om jag inte är helt bergsäker o de e svårt o va när man ska tuffa runt med båt mellan olika öar,
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-09-04, 14:13
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Hej! Jag gjorde samma sak igår. Bokade av, för att boka samma igen, men 9 € billigare. Avra hotel i Rafina. Det konstiga är att priset är reserverat på mitt bankkonto, som det inte var första gången. Plus att jag har betala senare i bokningen! Lite skumt att det blev olika trots identiska bokningar. Är det något lurigt på g, undrar man ju!

Jenny -som åker till Tinos nästa lördag
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-09-04, 14:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

Jeg har også forsøkt det, flere ganger, men har hittil a l d r i fått et bedre tilbud/en lavere pris, men akkurat den samme som på Booking.com!

Og det er faktisk etter reglene!
De som h a r avtale med B.com har (iflg booking.com) ikke lov å leie ut billigere enn til den prisen som ligger hos dem.
Jag är också väldigt nöjd med booking com och har aldrig förr hittat billigare utanför dem på samma hotell, MEN för första gången så har jag på ADONIS i Plaka tjänat MÅNGA € på 6 nätter, att avbeställa de nätterna via bookinig.com och boka direkt med Adonis.
När jag kollade ett annat förbokat boende på samma resa så var dock priset exakt samma även om man bokade direkt. MEN hotellet kan inte själv ändra från Booking, det måste man göra själv! Men Kari, visst måste man som hotellägare kunna ha ANDRA rum billigare än de på Booking. Att man inte får hyra ut de rum billigare som ligger på Booking förstår jag ju. De rummen måste ju finnas för Bookings räkning. De bokas ju via dem. eller missförstod jag Dig?

För första gången i år, efter vi kom hem från Warszawa upptäckte vi att vår lägenhetsvärd där hade försökt lura Booking och hade själv ändrat till Booking att vi bara bott 2 nätter istället för 6. Då vi fick avbokningsbekräftelse från booking på de sista 4 nätterna, (efter det vi kom hem) tog vi kontakt med Booking och berättade att vi bott alla 6 nätterna och att vi hade kvitto på inbetalda pengar. Då ombads vi skicka in kopia på kvittot och sen fick vi efter en vecka ett samtal från Booking där de tackade och de sa att uthyraren var bortplockad från Booking. Hon hade alltså tänkt behålla 4 nätters avgift själv.

Så spara kvitton!

Lissi - som hädanefter alltid kollar både hotell direkt och Booking.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-09-04, 14:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Jag kollar alltid direkt med hotellet (om de har en hemsida) och jämför med Booking.com och ett flertal ggr har det varit lägre pris när jag bokat direkt med hotellet.. som senast på Amorgos och nu på Poros... och även på Lilia hotel i Piraeus.

Sen är det trevligt med den personliga kontakten över telefon eller mail.. ..

Men jag är helnöjd med Booking.com och ibland känns det smidigare att boka direkt med dom...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-09-05, 09:11
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Jepp brukar också alltid först höra direkt med hotelet, men det är inte ofta de är billigare, returnerarar jag till ett hotel i grekland hör jag dock alltid med de först för då får man ofta rabatt har jag märkt, de har koll på om man bott tidigare inom rimlig tid tycks det.

sen är det mindre pengar som några euro vet jag inte om jag skulle boka av o på, men för 90 gör jag de lätt

Parga: tänkte på om de reserverade pengar det var inte så att det stog special conditions på rummet du boka? eller så ville de kolla om du verkar seriös de står ju i villkoren nästan alltid att de kan komma att verifiera kreditkortet (men gör nästan alldrig det) och då kan de reservera en summa motsvarande bokningen,

Booking.com är så grymt smidigt , men jag kollar alltid på hotelscombined förutom direkt med hotelet så inte någon annan site har en bättre deal men det är inte ofta det händer,
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT