Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-08-02, 18:40
Dravde Dravde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 5
Standard Osäker på Booking.com

Hej kalimeriter.

Jag undrar lite kring era erfarenheter av booking.com. Jag har en bokning på hotel Filoxenia på Skopelos 16/8-23/8 via ovan nämnda site. På sidan kan man läsa under "hotellets regler" att 20% av summan KAN komma att debiteras två veckor innan vistelsen. Längst ned på samma sida står det att 20% måste betalas samma dag som bokningen görs.

Till saken hör att bokningen är gjord och bekräftad sedan några veckor. Ingenstans har jag ombetts att betala, lämna kortnummer eller dyl. Så jag ringde upp hotellet och frågade. De säger (efter 10 missförstånd ungefär) att jag kan betala sista dagen jag är där.

Behöver jag vara orolig för att min bokning inte finns när jag kommer dit tror ni?

Är osäker på om de ens förstod att jag hade en bokning. Engelskan var knackig minst sagt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-08-02, 18:58
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Hejsan

Jag har jobbat på hotell och vet att Booking är tillförlitligt. Skriv ut din bokningsbekräftelse och ta med om du känner dej orolig. På vissa hotell så vill dom att man ska bekräfta med sitt kortnummer, men ingenting dras förrän du är där (eller checkar ut), det är för att de ska kunna dra en viss procent om du inte dyker upp.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-08-02, 19:27
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Bokade via Booking.com förra sommaren och det var absolut inga problem,hade mailkontakt med de olika boendena ang sängar ,våningsplan osv,osv ,kunde förstås ha tagit kontakt direkt med ställena,men detta fungerade perfekt.
Monica😎
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-02, 20:25
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Det står sådär ibland på de boenden jag bokat och endast en gång under de 5 år jag använt bokking.com har det faktiskt skett en dragning av förskottsbetalning (i Skottland var det ), är upp till hotelet om de vill göra det som jag förstår (ofta brukar det stå att det förbehåller sig rätten att göra detnär som helst el liknande).

Kortnummret brukar man ju dock behöva för att boka de flesta boenden, (man får peta in det när man bekräftar)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-02, 22:57
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Jag har också bara bra erfarenheter av Booking.com.
Fast det verkar konstigt att du inte fått lämna ett kortnummer som säkerhet för bokningen. Det har vi alltid gjort.
Hotellets regler är olika från hotell till hotell. En del tar ut en liten deposition - andra inte. På detta hotellet står det betalning via banköverföring. Det har jag aldrig sett tidigare. Har du fått någon info om vilket konto som det ska betalas till?

Om du loggar in på Booking - kan du se din bokning då? I så fall är nog allt ok.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-03, 17:14
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Vi har också bara positiva erfarenheter av Booking.com.
Förklaringen till att ni inte behövde uppge kortnummer, beror på största sannolikhet på att hotellet ej tar kortbetalning. Därav även informationen om banköverföring. I de fall då man bokar ett hotell som inte tar kortbetalning, brukar kortnummer inte efterfrågas vid bokningen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-03, 20:35
Dravde Dravde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 5
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Har du fått någon info om vilket konto som det ska betalas till?
Nej har inte fått någon info alls, varken på epost eller på booking.com. Kan ju tänka mig att de iofs gärna vill ha kontanter i dessa tider.

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Om du loggar in på Booking - kan du se din bokning då? I så fall är nog allt ok.
Ja bokningen finns där. Står att den är bekräftad som sagt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-08-03, 22:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Vi har bara toppenerfarenhet av Booking efter MÅNGA, MÅNGA nätter bokade via dem flera flera år.
Dock hände en sak efter Warszawaresan i juni, att efter vår veckas boende när när vi kommit hem så fick vi en ombokningsbekräftelse att vi bara bott 2 istället för 6 nätter på boendet. Vi fattade inte något och ringde Booking och sa att vi betalat hela summan vid ankomsten och hade bott och njutit av alla nätterna där och hade kvitto som vi blev anmodade att skicka in. . VI hade inte ombokat.
Så fick vi några dagar senare ett samtal från Booking .com att lägenhetsägaren hade försökt lura Booking och själv ändrat vår bokning från 6 till 2 nätter för att slippa avgiften för de sista 4 nätterna till Booking som väl är 15-20 % av priset.
Hon skulle genast uteslutas var Bookings kommentar.
Så SPARA kvitton ett tag efter hemkomst!

Senast i eftermiddag har jag bokat 2 nätter på jättefint boende i Ierapetra i september....Vi ska hyra bil från Rethymno 3 dagar och ta oss till Ierapetra och ha boende där..

Det jag vill säga med detta är att Booking kan Du lita på....sen kanske enskilda uthyrare försöker luras...

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-08-03, 22:32
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Jag har också bara bra erfarenheter av booking.com, och som Lissi här ovan säger så är det enskilda hotell i så fall som luras... Så, jag tror inte du behöver vara orolig. Njut av semestern!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-08-04, 08:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Vi har bokat mycket genom Booking. Men, vi gör bokning med betalning på hotellet, avbokningsbar. Det har alltid fungerat, inga problem. Har aldrig blivit debiterad på något konstigt vis.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-08-04, 17:00
Dravde Dravde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 5
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Tack allihopa!
Jag har nu fått mailkontakt med hotellet, vilket var betydligt smidigare än att ringa. Det var den motstridiga informationen och det faktum att vissa delar på booking.com gav ett "google translate" intryck som gjorde mig osäker.

Nu ska jag se fram mot andra gången på Skopelos

Mvh Edvard
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-08-20, 12:23
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Får Booking så mycket som 15-20% av summan???
Det låter extremt mycket...

Har bara använt dem en gång (tror jag) och det funkade bra!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-08-20, 13:55
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Får Booking så mycket som 15-20% av summan???
Det låter extremt mycket...

Har bara använt dem en gång (tror jag) och det funkade bra!

Der er åbenbart mange betingelser, som hotellerne skal acceptere, hvis de vil være en del af en booking-portaler - unanset hvilken portal det drejer sig om. Senest har "Konkurrence- og forbrugerstyrelsen" i Danmark rettet deres opmærsomhed mod disse hotelportaler.


Hvis nogen orker, er her et link, hvor en af begrundelserne bliver beslyst i den danske avis "Jyllandsposten"


http://jyllands-posten.dk/livsstil/r...+s%C3%B8mmene/
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-20, 14:11
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Får Booking så mycket som 15-20% av summan???
Det låter extremt mycket...
Det stämmer! Jag har hört både 10, 15 och 20%, när jag har frågat ägarna till boenden jag bokat via booking.com (de som velat svara, alla vill inte det).
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-08-20, 15:22
LarsB LarsB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Ja det stämmer.
Hotellet betalar 15-20% till Booking. Så nu försöker vi hitta boendet på Booking utan att boka. Därefter tar vi kontakt med hotellet och gör bokningen direkt. Ofta till ett lägre pris än på Booking samtidigt som hotellet slipper avgiften till Booking.

Lars
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-08-20, 17:47
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Jag använder booking.com väldigt sällan när det gäller Grekland eftersom jag sällan bokar hotell i förväg i Grekland, undantaget är Aten. Men jag har använt booking.com massor med gånger i andra länder, och nästan alltid i stora städer. Det har fungerat perfekt alla gånger. Däremot har jag med tiden blivit tveksam till den information som ständigt poppar upp medan man kollar upp ett rum i något hotell i booking.com. Ofta står det "5 personer (eller 3, eller 2, etc) tittar just nu på detta rum", eller så står det "bara ett rum kvar", "sista rum" och dyl. Jag har flera gånger lovat mig själv att på plats kontrollera om det verkligen stämmer att det bara är ett rum (eller 2, eller 3) kvar, men det har inte blivit av. Att ta reda på hur många som just då kollar upp ett rum är förmodligen mycket svårt om man inte är en duktig hackare (), men att i ett mindre hotell kolla upp hur många rum som fortfarande är kvar medan man är uppkopplad och använder booking.com kan inte vara svårt. Jag tänker faktiskt göra det under min nästa resa till Grekland i september.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-08-20, 19:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
eller så står det "bara ett rum kvar", "sista rum" och dyl. Jag har flera gånger lovat mig själv att på plats kontrollera om det verkligen stämmer att det bara är ett rum (eller 2, eller 3) kvar
Det stämmer i regel, för booking har inte tillgång till alla rum. Jag har precis bokat ett hotell som var fullt på booking, men inte när jag mejlade ägarna.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-08-20, 19:38
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det stämmer i regel, för booking har inte tillgång till alla rum. Jag har precis bokat ett hotell som var fullt på booking, men inte när jag mejlade ägarna.

Ja, i det hotellet som du bokade. Hur vet du att booking.com inte har tillgång till alla rum i andra hotell? Har du pratat med någon hotellägare om det?

Senast redigerad av RobEri den 2015-08-20 klockan 19:44.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-08-20, 19:43
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Förmedlingssajter som booking.se och hotels.com åtar sig ett visst antal rum på hotellen. Även om hotellet är fullbokat eller att det bara finns en viss typ av rum kvar enligt en bokningssajt behöver det inte betyda att hotellet är fullt eller att rumstypen inte finns kvar. Kolla på de olika sajterna eller direkt på hotellets hemsida. Även priserna kan skilja sig åt!

/Outi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-08-20, 19:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Osäker på Booking.com

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Har du pratat med någon hotellägare om det?
Ja, jag känner många hotellägare och vet mycket väl hur den branschen fungerar. Finns säkert undantag där hotellägare lämnar alla rum till exempelvis booking, men det har ingen av de jag har pratat (ganska många) med gjort.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT