Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-16, 16:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Höstresan 2010.

Höstresan 2010.

Ja, då är det ganska så exakt 30 dagar kvar till nästa greklandstripp.

Vi far från Umeå till Arlanda kvällen den 17 September att taga oss härbärge på Arlanda Hotellby inför den tidiga avresan till Athen morgonen den 18 September klockan 06.00. Hotellbyn gillar vi. Bra pris, 745 Sek, och då ingår frukost samt fint dubbelrum och fri transfer.

I samband med frukosten går det bra att förfärdiga goda smörgåsar av frukostmatsalens dignande bord och nybakade bröd. Mycket gott att smaska på under den tidiga flygresan.

Vi anländer Athen 11.30 lokal tid och har ett par timmars behaglig väntan på inrikesflyget till Naxos med avgång 14.00 och ankomst Naxos Airport 14.45. Inrikesflyget är bokat och klart sedan länge, eftersom det alltid är ont om platser på de tvenne dagliga avgångarna till Naxos. 69€ pp enkel resa kostar kalaset.

Dyrt? Nja, egentligen icke om man i beaktande tager att vi till Naxos anländer strax före klockan tre, i stället för färjealternativet där vi får vänta i Pireus ända till 17.30 för att sedan anlända Naxos strax runt elvatiden på kvällen. Förvisso kostar flygresan dubbelt mot färjan, men så tillkommer i färjealternativet transport till Pireus samt viss förtäring under väntetiden samt ombord. Vår bedömning är att flygalternativet endast medför en merkostnad på 700 Sek totalt för oss båda.

Vännen Vaggelis från Hotel Prokopios hämtar oss vid flyget för färden till hans trivsamma Hotell och studio nr 13, vår favoritstudio. Vi har bokat in oss för nio nätter därstädes. Naxos är för oss en absolut garanti för trivsel.

Den 27 September bär det så iväg till Syros för en natt i Ermaupoli innan vi den 28-e tar eftermiddagsfärjan Aelos Kenteris för färden till Fourni i Dodekaneserna med ankomst vid pass halvåtta på kvällen. Vi räknar preliminärt med att stanna fem nätter på Fourni och Toula Rooms, upper floor.


Vill man ha havsutsikt från Toulas numera, då får det bli en studio högst upp. Detta eftersom det längs gatan nedanför planterats stora träd vilka utsikten över havet skymma.


Från Fourni har vi tänkt oss till Patmos och Patmos Garden Hotel för sådär fem- sex nätter innan vi styr kosan mot Samos. Någon direktfärja från Fourni ska enligt våra undersökningar ej stå till buds detta år, så det får bli omvägen via Ikaria.

Ett par avslutande nätter på Samos och Evas Pension Sunshine har vi planerat innan det den 16 Oktober är dags att stiga ombord på inrikesflyget till Athen med Aegean Airlines på morgonen för färden åter till Athen. Den resan bokade vi för dryga halvåret sedan.
Bra pris. Strax runt 400 Sek pp . På eftermiddagen samma dag blir det så flyget hem till Arlanda.

Sonen hämtar på Arlanda för färd till villan i Sundbyberg och trivsamt umgänge med familjen innan vi dagen efter ånyo styr färden hem till Umeå.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-16, 17:54
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Höstresan 2010.

Härligt Arne och Birgitta!!

Tänk vad underbart passionärslivet är!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-16, 22:58
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Höstresan 2010.

... och vi hoppas att det kommer kontinuerliga rapporter från era äventyr. Det piggar upp tillvaron på kontoret under den allt mörkare hösten...
Trevlig resa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-17, 07:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Höstresan 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Härligt Arne och Birgitta!!

Tänk vad underbart passionärslivet är!!
Fast de resorna har de ju unnat sig även under den yrkesverksamma delen av livet och inte något de börjat med som pensionärer.

Yannna har du ingen inplanerad resa till Amorgos nu när du är så nära eller får det vänta till våren?

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-17, 10:24
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Höstresan 2010.

Trodde att ni skulle trippa över till Tilos ... men så blev det inte.
Hade gärna - vid rätt tidpunkt - sett er över ett krus vitt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-17, 11:37
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Höstresan 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast de resorna har de ju unnat sig även under den yrkesverksamma delen av livet och inte något de börjat med som pensionärer.
Eva
Fast knappast en hel månad varje höst kanske ??
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-17, 13:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Höstresan 2010.

Nja, när vi var yrkesverksamma då hade vi enkom sju veckors semester att disponera. Då blev det som regel fyra veckor på våren samt trenne dito framåt höstkanten.

Numera har som bekant diagonalerna för utökat resande öppnats. Egentligen är det väl endast hänsynen till familjeekonomin som gränser sätta.

Arne och Birgitta

Direkt från stugan på Skäret i bästa sommarväder...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-17, 13:09
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Höstresan 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast de resorna har de ju unnat sig även under den yrkesverksamma delen av livet och inte något de börjat med som pensionärer.

Yannna har du ingen inplanerad resa till Amorgos nu när du är så nära eller får det vänta till våren?

Eva
Höstresan brukar de göra ja...och vårresan, men det blev ju en sommarresa också, så detta är ju tredje resan!
Sedan har de ju hunnit med nån mer trip i Europa, så visst har resandet ökat efter pensioneringen!

Jag har planer på att åka till Amorgos i april, men helst vill jag ju vandra lite bland alla blomsterfälten och att vandra ensam är inte så trevligt tycker jag. Får se om jag får sällskap...eller om jag åker dit utan att vandra!

Yanna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-17, 17:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Höstresan 2010.

Det finns säkert någon som är vandringssugen i april. Många vandrare söker sig ju gärna till denna ö. Jag skulle själv gärna vandra där på våren men mina knän tillåter bara kortare vandringar på någon mil eller mindre numera. Längre dagsetapper blir för drygt speciellt om det är mycket utförsbackar. Lättare att vandra uppåt med dåliga knän. Finns kanske någon grupp på face-book för vandringssugna där det går att hitta likasinnade.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-17, 17:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Höstresan 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det finns säkert någon som är vandringssugen i april. Många vandrare söker sig ju gärna till denna ö. Jag skulle själv gärna vandra där på våren men mina knän tillåter bara kortare vandringar på någon mil eller mindre numera. Längre dagsetapper blir för drygt speciellt om det är mycket utförsbackar. Lättare att vandra uppåt med dåliga knän. Finns kanske någon grupp på face-book för vandringssugna där det går att hitta likasinnade.

Eva
Jag har inte tänkt mig vandringar, så bra kondis har jag inte, särskilt inte uppför! Låt oss snarare kalla det för promenader. Det finns väl några lättare promenadvänliga vägar på Amorgos tror jag. Hur som helst så är det blommorna jag vill se, blev så inspirerad av Jannes o Camillas aprilresa, så makalöst vackert!!

Yanna - passionär
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-17, 23:39
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Höstresan 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag har inte tänkt mig vandringar, så bra kondis har jag inte, särskilt inte uppför! Låt oss snarare kalla det för promenader. Det finns väl några lättare promenadvänliga vägar på Amorgos tror jag. Hur som helst så är det blommorna jag vill se, blev så inspirerad av Jannes o Camillas aprilresa, så makalöst vackert!!

Yanna - passionär
Jag kan gärna vandra/promenera med dig, Yanna. Visst, det finns kortare vandringar eller så kan man också vandra i saktare tempo. Jag vet inte just nu när exakt kan jag åka till Grekland nästa år. Men jag vet vad jag ska ta med när jag åker dit.

//Enigma
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-18, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Höstresan 2010.

Ser verkligen fram emot att läsa om er resa!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-18, 10:12
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Höstresan 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Jag kan gärna vandra/promenera med dig, Yanna. Visst, det finns kortare vandringar eller så kan man också vandra i saktare tempo. Jag vet inte just nu när exakt kan jag åka till Grekland nästa år. Men jag vet vad jag ska ta med när jag åker dit.

//Enigma
Nu känns det som vi kapar Arnes blogg, förlåt Arne, ska bara svara Enigma!
Det vore jättekul om du och jag kunde vandra på Amorgos tillsammans. För mig är det dock viktigt att det blir just i april när blomsterprakten är som vackrast.
Ja du vet ju precis vad du ska ta med dig!

Yanna - passionär
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-14, 10:56
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Höstresan 2010.

Vill bara passa på att önska er en riktigt underbar resa! Ni lämnar väl rapport som vanligt hoppas jag!
Gunilla
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-14, 11:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Höstresan 2010.

Jodå, vi kommer enligt god sed och vänja att skicka snabbdagboksrapporter som publiceras under "Arne och Birgittas hörna"

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-14, 11:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstresan 2010.

Ha en jättehärlig resa...så får vi se om vi ses på Patmos...men det verkade ju av er resplan som om vi kanske missar varandra med ett dygn då ju vi med alla säkerhet får tillbringa natten till 6 oktober i Pythagorion då vårt flyg tillbaks till Landvetter går redan kl 12.

Vi bor i dubbelrum på Sunset i Skala då vi ville ha frukost denna gång. Jag ska ha full semester och inte laga ett enda mål denna firarvecka

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-14, 12:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Höstresan 2010.

Hej Lissi!

Vi har bokat in oss på Patmos Garden från och med den 8 oktober. Innan dess ska vi vara på Fourni några dagar. Vi vet ej hur många dar det blir där. Åker från Syros den 29 september.

Det handlar ju om vår transport från Fourni till Patmos. Troligen blir det via Samos (Pyt). Då kanske det blir ett eller två dagars överliggning där. I skrivande stund vet vi inte. Inte förrän vi kommer på plats på Fourni. Förra året ställde dom in Samos Spirit vissa dar till förmån för fotbollslag (lokala) som skulle transporteras mellan öarna.

Men det skulle vara roligt att träffas!

Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-14, 15:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstresan 2010.

Arne och Birgitta,
Ha en riktigt trevlig höstresa!
önskar
Mats
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-14, 17:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstresan 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Hej Lissi!

Men det skulle vara roligt att träffas!

Birgitta
Det gör vi förr eller senare Ha en fin resa!

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-16, 10:47
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Höstresan 2010.

Önskar Er en underbar resa! Ser fram mot att läsa era resebrev och på så vis hänga med. Ha det jättegôtt i värmen!
Lena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT