Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-01, 18:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Pensionärslivets fördelar!

Yepp! Som pensionärer kunna man som bekant disponera livet och tiden efter eget gottfinnande.

I afton funno vi oss en resa med Apollo direkt från Umeå till Chania.
Priset oförskämt lågt, 1290 Sek pp tur och retur. Flygstolar. Tiden var som följer; Utresa fredag 4 Juni 2010 och hemresan 20 Juni. Sexton dagar på Kreta, jo det smakar.

Sålunda fungerar livet som pensionär. Om lusten faller på och priset är det rätta, då är det bara att packa och fara. Vad vi ska göra på Kreta, det återstår att se, men vi trivdes ju i våras så väldigt bra på sydkusten så det lutar väl åt det hållet.

Nu blir det lite forcerat fram till fredagens avresa, visst är det så. En del praktiska saker ska ordnas. En tur till stugan på Skäret blir det i morgon för att snabbstänga huset inför vår bortavaro.

Livet leker!

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-01, 18:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

ÅHHHHH jag säger bara ÅHHHHH så skönt det låter!!!
Livet ska levas precis så som ni gör för rätt som det är så händer nåt så det inte går längre...Ha det alldeles underbart!!!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-01, 19:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!


Underbart med passionärsliv! I like!
Ha en underbar resa!

Yanna - som blir omkörd av A&B på väg till Kreta!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-01, 19:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Ja, vi far direkt efter ankomsten vid pass okristliga 03.30 med taxi till Bussterminalen i Chania för att taga morgonbussen till Paleochora vid pass 05.00. Ankomst P cirka 07.00 samma morgon.

Vi har bokat in oss på Hotel Haris därstädes. Samma studio som i April i år.
Havsutsikt är ändå just havsutsikt!!

En nyckel ska vi finna i dörren till studion.

Livet leka!

Vi öppnar enligt god sed och vänja en snabbdagbok så snart vi till Kreta anländer. Dagboken lägger vi in i " Arne och Birgittas hörna" här på forumet.

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-01, 19:38
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Grattis på er kära vänner. Vilket snorbilligt pris för de flygstolarna
Moster säger att det är ju priser från förr och det kan man ju hålla med om.
Ha det så bra på Kreta, jag är ju på Sanorini er andra vecka.

Hälsningar
Yeasou och Moster
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-01, 20:03
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

GRATTIS till att ha hittat en resa till ett så bra pris !!!!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-01, 20:29
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Nej men åker ni iväg igen?!! Vilket fantastiskt bra pris, grattis till de biljetterna! Önskar er en härlig resa, kommer givetvis att "följa med er" på era öden och äventyr!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-01, 21:06
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Ja de må jag säga att livet leker för er. Vilka gottegrisar men som icke arbetsålder så ska man ha det bäst .
Elller hur Arne samt Birgitta?
Må så gott och passa på att njuta av sol och värme.
Trevlig resa !
Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-02, 07:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Grattis till en så billig resa. Vad är det som lockar så att ni lämnar ert underbara sommarparadis på Skäret en så här vacker försommar? Grönare än på länge och snart kommer den riktiga värmen tillbaka. Fast vi har ju fint väder nu också.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-02, 14:38
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Man lever bara än gång! Har man möjliget att resa är det inget att fundera över.
Mot Grekland!!! Sen kan man ta en tur hem, kasta vissna blommor, gå igenom posten, pussa på barnbarnen. Sen åter mot Grekland ...

Lilla sjöborren; trevlig resa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-02, 14:47
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

ÅÅåhh så härligt det låter...själv har jag 22 år kvar tills jag kan njuta av detta härliga pensionärsliv ! Tänk att inte alltid behöva planera in allt man vill eller ska göra utan kan göra lite som andan faller på - I like <3

Önskar en trevlig resa tillbaka till Kreta och ser fram emot att läsa i Er hörna, alltid munter läsning

fr Maggan som har 79 dgr kvar till Kreta....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-03, 04:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Ja ni är fria som fåglarna ni, Arne och Birgitta. Faktiskt fint att bara kunna åka i väg när chansen kommer. Och Birgitta som är just hemkommen från Kina (jag läste hennes berättelse, den var fin, tack Birgitta) man skulle kunna tänka sig att hon skulle sätta sig på tvären och vägra resa. Men hon är ju inte sån. Ni kan ert Grekland och vet hur man skall njuta. Nu har vi alla Kalimera-vänner mycket gott att vänta på, Jannes och Camillas resa och er nya tur på Kreta. Njutbar resa!
Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-06-03, 06:58
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Arne och Birgitta ni låter som en levande reklamfilm för en pensionsförsäkring som åtminstone inte jag skulle tveka om att satsa på Tänk att ha möjlighet att "kasta sig" på första bästa flyg till vrakpris och vara i Grekland precis så mycket och ofta man vill. UNDERBART! Själv har jag 18 år kvar tills jag helt och hållet själv bestämmer över min tid.

Hoppas ni får en alldeles fantastisk resa!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-06-03, 07:48
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Jag har 1 år och 9 månader kvar. Nedräkningen har börjat..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-06-03, 17:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

"Arne och Birgitta ni låter som en levande reklamfilm för en pensionsförsäkring "

Ja, det ligger mycket i det. Redan under 80-talet förde jag och Hustrun ett resonemang om framtiden efter pensioneringen. Vi hade ju situationen att Hustrun var fem år yngre än Arne, och därtill hade hon pensionsålder vid 65 levnadsår till skillnad mot Arne som hade flytande poensionsålder mellan 60 och 65 år.

Vi tillkallade sakkunnig expertis från Folksam för att utröna möjligheterna att sätta lite guldkant på pensionärstiden. Efter sega förhandlingar kommo vi så till slut fram till en lösning med en pensionsförsäkring för Hustrun,, där såväl premie som utfall skulle följa prisbasbeloppet. Dylik försäkring är i dagsläget omöjligt att teckna enligt Folksam.

För Arnes del kompletterades den statliga tjänstepensionen med extra månadsvisa inbetalningar till den kompletterande ålderspensionen.(Kåpan Plus)

Värdestegringen var enorm under de gyllne åren och landade på runt 20 procent på årsbasis mot garanterade fyra procent. En sällsamt lyckad investering. Nu ska ändå tilläggas att den totala summan vi betalade in per månad kom att hamna på i runda slängar 8-10 procent av våra nettolöner.

Nu kunna vi dock så här i efterhand konstatera att det val vi gjorde var väl värt varje uppoffring. Förvisso sved det stundtals i budgeten, men det var ändå klart hanterbart.

Så ska därtill tilläggas att man vid pensioneringen oftast icke har så mycket skulder att betala. Ej heller de med jobbet normalt förenade extrakostnaderna.

Huset vi har är belånat till cirka 20 procent av försäljningsvärdet. För stugan på skäret gäller att det ej finns några lån alls, men att försäljningsvärdet säkerligen är hyfsat sett mot bakgrund av att det är en tomt med havsläge.

Alltså; För den med möjlighet, och ett antal år kvar till pensionen kan det vara klokt att se över det här med kompletterande pension. Och gör det i tid.

Livet leka

Arne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-06-04, 13:30
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Ja du har rätt Arne, man får se över sin pension..tyvärr är det väl så att vi som är födda på 60-talet inte spås få en sådär alldeles lysande utdelning, som det ser ut nu kanske därför ännu viktigare att investera i en försäkring...min första tecknade jag när jag var 20 o har kompletterat efterhand...min förhoppning från början var att kunna sluta vid 55 år men det får nog tänjas på med några år tror jag..men hoppas givetvis kunna sluta innan 65 o njuta livet

Enjoy
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-06-06, 01:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Pensionärslivets fördelar!

Så rätt att ta tillvara på tillfället. Är själv just hemkommen från Wien där jag hälsat på goda vänner. 700 SEK Kastrup - Wien t o r... Jag kunde bara inte motstå. Dessutom har ett par av vännerna ett hotell... Jag har ju förtida pension men visst ger det en stor frihet. Fast i mitt fall kostar det nästan lika mycket att härbärgera katterna som rummet i Wien...

Ha det gott och njut av Kreta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT