Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-28, 21:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Den 23 december åker jag till Aten. Över jul kommer jag att arbeta med hemlösa och flyktingar i krisens Aten (i den mån jag kan och får kommer jag att jobba - min grekiska är väldigt knapphändig). Jag kommer att göra det tillsammans med en grekisk frivilligorganisation som har insatser både i Aten och på Lesvos och både för hemlösa i krisens Grekland och för flyktingar. Just nu samlar jag in pengar som jag sedan ska överlämna till denna organisation. Gör ett tillägg här; Detta är alltså en privat insamling där jag sedan kommer att överlämna pengarna till organisationen på plats i Aten. Pengarna kommer alltså att gå till mitt konto först. Vill vara så tydlig som möjligt i informationen så att inga missförstånd uppstår.

Du som vill skänka ett litet bidrag (det behöver inte vara någon stor summa - många bäckar små ni vet) till organisationen i Aten kan skriva ett meddelande till mig här på Kalimera eller skriva en kommentar i tråden här nedan, så får du mitt Swishnr via ett meddelande.
Om du inte har swish kan du få kontonr istället.
Jag kommer sedan att ta ut pengarna från mitt swishkonto nere i Aten (eftersom kapitalkontrollerna inte gäller utländska konton) och överlämna dem direkt till organisationen vi arbetar med. Ni har mitt ord på att pengarna går fram till de som behöver dem bäst och ni kommer att kunna följa arbetet härifrån Kalimera via direktrapporter.

Senast redigerad av Thira den 2015-11-29 klockan 09:18.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-29, 06:18
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Det är ett riktigt bra förslag. Vi är säkert många som vill hjälpa till men inte kan vara på plats. Då är det här ett sätt. Skicka gärna swichnr.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-29, 07:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Mycket bra initativ!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-29, 07:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Vilken organisation ska du arbeta med? Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-11-29, 07:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Kära nån, såg just att jag glömt att lägga ut länkarna. Tack Eva för påminnelsen.

Jag vill förtydliga att jag även samlat in barnkläder och leksaker som vi tar med oss ned. De kommer att överlämnas till denna organisation; https://www.facebook.com/helpneighbor/

PENGARNA (samt vuxenkläder) jag samlar in kommer att gå till denna organisation:
http://oallosanthropos.blogspot.gr/2...l?spref=fb&m=1


Vi (en vän till mig från Holland som jag pluggade grekiska med i våras samt vänner från samma kurs som bor i Aten) kommer sedan att hjälpa till i den mån vi får och kan med vår knapphändiga grekiska.
Jag kommer att skriva en hälsning på ett kort i samband med överlämnandet och berätta att pengarna kommer ifrån Kalimeras forumskribenter samt från mina vänner (privata och på facebook - har en insamling där också, där några av mina kalimeravänner redan lämnat ett bidrag i form av kläder eller pengar).

Senast redigerad av Thira den 2015-11-29 klockan 08:53.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-11-29, 08:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Vilket underbart sätt att fira jul på ! Det hedrar Dig...Jag bidrar ju också givetvis, men hoppas alla vill. Fast många ger ju även på andra sätt, det vet vi ju.
Hoppas att Du också hinner njuta lite av Aten som vi ju båda älskar!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-11-29, 08:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vilket underbart sätt att fira jul på ! Det hedrar Dig...Jag bidrar ju också givetvis, men hoppas alla vill. Fast många ger ju även på andra sätt, det vet vi ju.
Hoppas att Du också hinner njuta lite av Aten som vi ju båda älskar!

Lissi
Ja Lissi, tack för ditt bidrag. Det kommer att gå direkt till dem som behöver det. På detta sätt undgår vi alla administrativa kostnader. Detta hedrar framför allt ER som ger. Att åka ned och jobba ett par dagar känns väldigt litet i det stora sammanhanget.
Och jadå, jag kommer att ha semester också några dagar. Ska träffa gamla kompisar och ta en titt förbi mitt gamla jobb. Ska bli underbart!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-11-29, 10:03
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Citat:
Ursprungligen postat av Inger Visa inlägg
Det är ett riktigt bra förslag. Vi är säkert många som vill hjälpa till men inte kan vara på plats. Då är det här ett sätt. Skicka gärna swichnr.
Härligt att du tycker så. Det är lite min tanke med detta också. Jag vet att många verkligen vill hjälpa till. Vi är många vars hjärtan blöder för både det grekiska folket i kristider och för flyktingarna just nu.
Swishnr är nu skickat
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-11-29, 16:44
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Skicka gärna swishnr till mig också .

Abi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-11-29, 17:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Över jul kommer jag att arbeta med hemlösa och flyktingar i krisens Aten (i den mån jag kan och får kommer jag att jobba - min grekiska är väldigt knapphändig). Jag kommer att göra det tillsammans med en grekisk frivilligorganisation som har insatser både i Aten och på Lesvos och både för hemlösa i krisens Grekland och för flyktingar.
Du är en beundransvärd person!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-11-29, 17:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du är en beundransvärd person!
Instämmer!!..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-11-30, 13:09
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Fantastisk insats, Thira. Själva har vi lämnat ett bidrag via Indiegogo Support för att hjälpa till gällande flyktingsituationen på Tilos. De är fruktansvärt engagerade och försöka hjälpa alla de flyktingar som anländer till ön. Här är t.ex. en fin berättelse. http://www.pappaspost.com/syrian-ref...and-volunteer/

Och här mer om Tilos och flyktingar. https://www.gofundme.com/tilosrefugees
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-11-30, 16:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Fantastisk insats, Thira. Själva har vi lämnat ett bidrag via Indiegogo Support för att hjälpa till gällande flyktingsituationen på Tilos. De är fruktansvärt engagerade och försöka hjälpa alla de flyktingar som anländer till ön.
Tack Blue Sea,
Jag är säker på att det finns många många som gör ett fantastiskt jobb med att hjälpa flyktingarna. Och de är guld värda naturligtvis. Inte minst grekerna själva, som trots egen svår ekonomisk situation gör vad de kan för att hjälpa.
Jag vill ge de pengar jag samlar in till en organisation som arbetar i Aten, både med de grekiska medborgare som drabbats hårdast av krisen t.ex i form av bostadslöshet, fattigdom etc och så ville jag även att den skulle arbeta med med flyktingarna naturligtvis.
Inte riktigt lika många frivilligarbetare har även Aten som sin arbetsplats och där är behovet precis lika stort även om det inte handlar om lika dramatiska åtgärder som man kan se ute på öarna (hjälparbetarna på öarna gör också ett fantastiskt jobb). Därav mitt val =)

Senast redigerad av Thira den 2015-11-30 klockan 16:57.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-11-30, 16:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

Tusen tack och bamsekramar till er som givit ett bidrag till insamlingen hittills. Den fortsätter

Tack också för snälla ord och positiva tillrop

Senast redigerad av Thira den 2015-11-30 klockan 16:25.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-11-30, 20:44
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: INSAMLING TILL FLYKTINGAR OCH HEMLÖSA I KRISENS GREKLAND

En bättre länk på engelska till vars era pengar ska ta hän väl nere i Aten. Social Kitchen är namnet på engelska.

http://oallosanthropos.blogspot.se/p...her-human.html
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT