Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-15, 14:52
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Hjälp mig "sortera" :)

Hej på er

...håller nu på att planera mina resor till Grekland inför sommaren 2016 ...har två veckor bokade till Kalymnos, och Massouri, i maj/juni... mitt val inför september 2016 står mellan Karpathos/Lefkos och Paros/Naoussa... snälla, hjälp mig...varför ska jag välja det ena före det andra? ...båtresan över från Santorini till Paros i tre timmar? ...stor båt?

...tack, tack på förhand...


/ Maggy
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-16, 18:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
mitt val inför september 2016 står mellan Karpathos/Lefkos och Paros/Naoussa... snälla, hjälp mig...varför ska jag välja det ena före det andra? ...båtresan över från Santorini till Paros i tre timmar? ...stor båt?
Lefkos: jätteliten lugn by och fina stränder. Naoussa: stor vacker by med stort utbud, och fina stränder i närheten. Båten är troligen en av Blue Star Ferries, och de är stora. Om det är Blue Star Naxos ser den ut så här.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-17, 18:54
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Lefkos: jätteliten lugn by och fina stränder. Naoussa: stor vacker by med stort utbud, och fina stränder i närheten. Båten är troligen en av Blue Star Ferries, och de är stora. Om det är Blue Star Naxos ser den ut så här.

Tack, Janne!! Paros verkar verkligen kunna vara den ö som "uppfyller" min sinnesbild av Grekland!! Hotellen i Naoussa kommer ut på söndag, på Apollo Hoppas priserna ligger på rimlig nivå bara... någon tusenlapp "extra" är jag dock beredd på att betala... Är det servering på de där stora båtarna?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-18, 00:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Alla sådana här råd är ju väldigt personliga och subjektiva och måste därför tas med en stor nypa salt och kritiskt värderande. Vi är ju alla olika och tycker olika, och skönt är ju det. Därför tycker jag det är viktigt att försöka motivera sitt tyckande, och då gör jag det här.

Om du frågar mig Lefkos eller Naoussa? Då svarar jag Naoussa. Anledningen är att Lefkos är en alldeles för liten by för min smak. Jag skulle nog få lappsjuka efter några dagar. Det var längesedan jag var i Naoussa men som jag upplevde den byn så har den mera liv och rörelse även om den inte är jättestor. Men ..... det är ju jag det. Du har kanske sug efter en vecka med ett par sköna sandstränder, en handfull tavernor och en packe böcker och thats it! Då funkar även Lefkos.

Men ..... om du frågar Karpathos eller Paros? Då är mitt svar tveklöst Karpathos. Med det menar jag att om du tänker vara lite rörlig under din vistelse, t ex med hyrd moppe eller bil till andra stränder och byar, då har inte Paros en chans hos mig jämfört med Karpathos. K har så mycket mera att erbjuda av vacker och omväxlande natur och mysiga byar, för att inte tala om stränderna som är helt i min smak.

Hoppas det kan vara till lite hjälp. Trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-11-18, 08:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Håller med Masse Skulle föreslå Naoussa före Lefkos, men Karpathos före Paros


Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-11-18, 13:32
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Håller också med Masse i hans prioriteringar, av ungefär samma anledningar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-11-18, 17:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Är det servering på de där stora båtarna?
Ja, du kommer varken bli sig hungrig eller törstig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-11-18, 18:21
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Tycker precis tvärtom paros är så härligt och glöm inte att besöka antiparos du ser att smaken är som baken och om man jämför parikia mot pigadia så är parikia mycket mysigare pigadia är charmigt men fina stränder runtom ön men det har även paros
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-11-18, 18:27
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Tycker precis tvärtom paros är så härligt och glöm inte att besöka antiparos du ser att smaken är som baken och om man jämför parikia mot pigadia så är parikia mycket mysigare pigadia är ocharmigt men fina stränder runtom ön men det har även paros
Vi ska nog göra en tur igen till Paros i sommar
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-11-19, 17:50
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

...tack snälla ni för era tips, och för att ni får mig att "tänka till"...

Så här är det... Jag tänker inte läsa en endaste bok, inte köra moppe och inte heller köra bil och inte heller tänker jag mig hålla igång om nätterna...

Eftersom jag reser på egen hand är det viktigaste för mig människorna, miljön, naturen, atmosfären, god mat, att kunna känna mig sådär inkluderad och inte exkluderad...hmm...kryptiskt? ...alltså...jag har väldigt lätt för att få/ta kontakt med människor...men...min filosofi och erfarenhet säger mig att det är mer eller mindre rätt och lätt beroende på vilken ö jag reser till...

Jag tycker mycket om att bara "få vara" vid exempelvis stranden och få njuta av soluppgång/nedgång...lite mysiga tavernor...

...blev lite "skum" på Naoussa då jag läste om att det blivit en "stilfull" ö...med olika kändisar som åker dit...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-11-19, 18:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Då tycker jag att du skall välja Karpathos Människor är väldigt trevliga och lätta och komma i kontakt med ( som på Kalymnos) Direktflyg också


Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-11-19, 18:41
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

...låter bra Riitta ...mitt val "ligger" faktiskt på Karpathos och Lefkos just nu... Jag blev väldigt förtjust i Kalymnos och Telendos... ...min andra dag där... och mina önskningar hade gått i uppfyllelse... mer än vad jag hade hoppats på...


Maggy
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-11-19, 19:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Lefkos lugn kan man nog jämföra med Telendos, fast Lefkos har fina stränder också
Jag bor hellre i Pigadia, men gillar man stillheten så är Lefkos rätt


Riitta (Kalymnos och Karpathos i sitt hjärta)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-11-19, 22:11
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hjälp mig "sortera" :)

Vad bra när andra ställer frågor om ställen man är intresserad av .
Jag har lusläst här, och får tacka så mycket för svaren, som jag fått ut mycket av .

Abi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT