Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-08-24, 17:48
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Ångest inför resa till Grekland!

Detta är första gången i mitt liv som jag känner ångest inför min vecka i Grekland efter sommarjobbets slut.


Jag brukar alltid se fram emot att få komma till Grekland, att få kunna slappna av efter att ha jobbat hela året, få denna efterlängtade vecka på denna härliga plats. Med sol och bad, Ladda batterierna inför vintern som kommer.


Jag jobbar som timvikarie i hemtjänsten så jag har bara råd att ta en vecka varje höst när mitt semestervikariat är slut. Så denna enda vecka betyder mycket för mej.


Jag vill bara slappa, läsa böcker, äta gott, dricka gott...och bara känna att jag lever så jag kan ta nya tag och hjälpa dom gamla, sjuka när jag kommer hem igen.


Men det känns inte som jag har rätt att njuta av sol och bad dit jag ska! där det kommer in flyktingar i massor varje dag.....det känns lite svårt att bara slappna av och njuta när det kommer så många som har det värre än jag

Fats jag behöver denna återhämtning, så tror jag inte att jag kommer att njuta lika mycket som jag brukar göra, om ni förstår vad jag menar.


Känns lite konstigt.....varför ska jag sitta där på en solstol och lata mej, när det finns folk som har det svårt
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-08-24, 18:21
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Fast om du vänder lite på det. Så här; Varje resa du tidigare gjort till Grekland så har det alltid funnits de som har det svårt eller svårare än du.
Skillnaden är bara att nu kommer det så nära och blir, på så sätt, betydligt mer verkligt.
Flyktingarna hade det betydligt värre i sina hemländer under tiden som du gjorde din förra och förrförra resa till Grekland. Genom att fly till Grekland får de det bättre eller åtminstone så är de på väg till något bättre än det som var i deras hemländer
Tar du dessutom med extra baggage (gratis eller som du måste betala en viss summa till flygbolaget för) med hygienartiklar och kläder som flyktingarna behöver och som du, på plats, kan dela ut till välgörenhetsorganisationer som sedan kan leverera dem vidare till dem, så gör du en insats du aldrig kunnat göra om du varit kvar här hemma.
Dessutom så hjälper du Grekland i krisen genom att åka dit nu.
Ha en trevlig resa. Jag tror du kommer få det jättebra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-08-24, 18:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Bra sagt, Thira!

Jag har skrivit på annan plats om den egendomliga känslan att vara mittemellan två verkligheter, turisterna på ena sidan och flyktingarna på den andra, och så vi då, mittemellan, vi som inte ska nånstans och som kämpar på med olika problem och olika förutsättningar. Det är väl så världen är för de flesta, man har sina egna bekymmer och orkar inte riktigt med andras också.

Även folk med hyfsad trygg ekonomi och en plats i tillvaron har sina egna saker att oroa sig för: egen eller anhörigas sjukdom, skulder med hot om förvärring, kris i förhållanden, ja, alla har väl något som bekymrar en. Det hjälper ju inte att man då tar på sig alla andras bekymmer...

Res du med gott samvete! Och som Thira säger, lämna vad du kan undvara till någon hjälporganisation eller direkt till någon du möter. En ryggsäck med hygienvaror och torrskaffning, några blöjpaket, sandaler och andra skor, kanske några euro, så har du gjort mer än vad de flesta andra gör.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-24, 18:50
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Jag har packat en väska med kläder jag inte behöver....ringt ving om övervikt.....så den biten har jag gjort. Även hygien saker har jag packat ner.


Men läste om att dom behöver volontärer i Molyvos dit jag ska....jag känner mej själv....jag kommer sälla mej till volonärerna och hjälpa till....men vet också att när min vecka är slut och jag kommer hem igen så är jag inte utvilad....mitt dåliga samvete kan inte få mej att slappna av denna vecka.


Det är som du säger....det kommer för nära och då kan jag inte blunda, fast jag för mitt eget psyke skull borde så är det svårt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-24, 19:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Du får lämna Dina gåvor.Det är fint så. Sen måste Du koppla av. Alla Du vårdar i hemtjänsten här hemma behöver Dig också! Jag har en mamma som har mycket hemtjänst och jag önskar att alla dessa änglar fick vila lite under grekisk sol. Vi kan inte hjälpa alla behövande här hemma heller, men om alla gör något så är det bra nog!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-24, 21:36
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Du får lämna Dina gåvor.Det är fint så. Sen måste Du koppla av. Alla Du vårdar i hemtjänsten här hemma behöver Dig också! Jag har en mamma som har mycket hemtjänst och jag önskar att alla dessa änglar fick vila lite under grekisk sol. Vi kan inte hjälpa alla behövande här hemma heller, men om alla gör något så är det bra nog!

Lissi


Tack Lissi!


Jag ska lyssna på dina ord....även mina kunder jag vårdar sa samma sak till mej i dag! Njut av din vecka och kom tillbaka utvilad till oss ... så jag ska försöka...men det känns svårt...men jag ska göra mitt bästa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-25, 09:56
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Varför måste man ha ångest för att man behöver vila?Hur ska man orka hjälpa då orken tagit slut?
Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-08-25, 10:52
Stigge Stigge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 9
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

I kväll visar SVT "resan till Grekland" igen. Den ger mig positiva vibbar. Vår hemtjänst är bra även om alla inte kan ta med sig sina pensionärer på resa. Du som jobbar som timvikarie har verkligen gjort dig förtjänt av en veckas semester i Grekland. Din samhällsinsats gör du till vardags i hemtjänsten och om du dessutom tar med dig saker till flyktingarna så har du gjort mer än de flesta. Njut av din ledighet! Du har gjort rätt för den!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-08-25, 18:02
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Tack alla för era stöttande ord!


Nu känns det lite bättre....jag ska vila utan dåligt samvete
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-08-25, 18:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Tack alla för era stöttande ord!
Nu känns det lite bättre....jag ska vila utan dåligt samvete
PRECIS SÅ!!! Har Du inte sett TV-dokumentären om resan till Grekland, gör det på TV ikväll!!!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-08-30, 02:26
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Hej på er alla ni som svarat!


Jag har nu varit i Molyvos i tre dagar och här är det helt underbart.


Solen skiner och det är varmt och skönt....jag har inget dåligt samvete för att jag har det bra trots flyktingarna....som jag inte sett mycket av. Dom har en lägerplats vid skolan, men det enda jag sett av dom är deras kläder som hänger på tork och barn och vuxna som badar och leker i vattnet....inte den missär jag förväntade mej alls.


Inte som hemma där man stöter på tiggare överallt....här har jag inte stött på en enda tiggare. Bara glada människor.


Jag gick en sväng ner till lägret och frågade dom 2 personer som var där om dom behövde något....men dom bara skakade på huvudet och sa på knagglig engelska att dom har allt dom behöver det känndes skönt.


Molyvos är mycket vacker....en fröjd för ögat...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-08-30, 07:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Men så bra att det inte blev så illa som du föreställt dig! Det har varit många problem och fortsätter att bekymra varje tänkande människa. Trots allt kommer många av flyktingarna att minnas Grekland - framför allt öarna- som en punkt på deras resa där det var bra: en strand, trygghet, hyggliga människor, tid att planera nästa steg.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-08-30, 07:07
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men så bra att det inte blev så illa som du föreställt dig! Det har varit många problem och fortsätter att bekymra varje tänkande människa. Trots allt kommer många av flyktingarna att minnas Grekland - framför allt öarna- som en punkt på deras resa där det var bra: en strand, trygghet, hyggliga människor, tid att planera nästa steg.

Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-30, 07:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Låter fint Theresa. Hoppas du har en fortsatt fin tid i Molyvos!

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-08-30, 12:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Theresa om det är något du vill lämna till flyktingarna kan du göra det på Captains Table i hamnen. På FB finns en uppdaterad hemsida om vad som behövs mest just nu.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-08-30, 18:13
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Theresa om det är något du vill lämna till flyktingarna kan du göra det på Captains Table i hamnen. På FB finns en uppdaterad hemsida om vad som behövs mest just nu.

Eva



Jag har redan lämnat massor, hade med mej kläder mm extra på flyget, sen har jag i dag delat ut vatten till flyktingar jag mötte på vägen när jag var ute och vandrade jag blir rörd av hur trötta och slitna dom är men ändå har stora leenden när man möter dom på vägen!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-08-30, 18:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Ångest inför resa till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag har redan lämnat massor, hade med mej kläder mm extra på flyget, sen har jag i dag delat ut vatten till flyktingar jag mötte på vägen när jag var ute och vandrade
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT