Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-13, 19:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Röda Havet nästa

Nu drager det ihop sig inför vår tvåveckorsresa till Sinaihalvöns spets i Egypten. Vi har bokat in en tvåveckorsresa med helcharter via Apollo till Divers Inn i Sharm El Sheikh.


Vi reser ner till Stockholm/Arlanda på kvällen den 28 Januari och har bokat in oss på Hotel Ibis/Arlanda för en natt inför utresan den 29 Januari och även en natt när vi kommer hem den 12 Februari.

Så hade vi då att lösa problemet med att härbärgera våra vinterjackor och dito tillhörnde skor. Ibis Hotel hade ej denna service, men väl en firma på Arlanda utrikes, nämligen "Bagport"

För 10 Sek pp och dygn härbärgerar de våra jackor, mössor samt skor under tiden vi vistas vid Sharm. Klart godkänt pris enligt vårt förmenande. Det skulle kännas mer än malplacerat att släpa med oss vinterkläderna till ett sommarvarmt Sharm...

Den resa vi bokat med Apollo betingar priset av 10.200 Sek inalles för oss två, och då ingår flygresa med Sas Charter, transfer samt dubbelrum med frukost på Divers Inn Hotel.

Eftersom det finnes wlan på vårt Hotel avser vi att enligt god sed och vänja skicka dagliga rapporter via vår medhavda Laptop de 14 dagarna vi vistas på Sharm.

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-13, 21:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Röda Havet nästa

Skulle gärna byta med er.

Ser fram emot era rapporter från värmen!

Trevlig resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-13, 21:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Röda Havet nästa

Det blir kul att läsa era rapporter...
Akta er för hajar och salmonella bara
De jag känner till från Kalmar som åkt till Egypten, dit charter går härifrån, har nästan alla fått salmonella så TAKE CARE...

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-14, 09:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Röda Havet nästa

Ja ni bör vara försiktiga. Sonen och hans sambo som var i Egypten under julen klarade sig från allvarliga magåkommor frånsett lite turistmage så alla drabbas nog inte. Arne du har väl uppdaterat dina vaccinationer att Birgitta har vet jag?

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-14, 11:35
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Röda Havet nästa

Arne och Birgitta!

Jag rekommenderar er att köpa Antinal på platsen direkt när ni kommer till ert hotell. Antinal är starkare än andra läkemedel i Europa jag känner till. Det hjälper snabbt ifall en magåkomma träder fram. Det är också bra att undvika rå sallader, is i drinkar och deras soppor. Då brukar man klara sig ganska bra. Annars är Sharm El Sheikh som en Disneyland fullt av ljus, konstbelagda parker, sagoslott och sagofigurer som ska locka turister och uppmana dem till mer konsumtion.


Trevlig resa önskar
Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2011-01-14 klockan 12:02.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-14, 11:45
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Röda Havet nästa

Hej Arne!
Åker själv till Egypyten - Hurghada i mars! Har varit där förut och vi klarade oss bra ifrån magåkommor. Det viktigaste är att tänka på att sprita händerna ofta, framförallt när man har använt sig av pengarna. Där är nog de allra största bovarna. Ni kommer säkert att ha det jättebra!
Don't Worry be HAPPY!!!!!

Trevlig resa önskar Kerstin!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-14, 13:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Röda Havet nästa

Ja vad skulle vi göra utan handspriten. Går både att rengöra smutsiga toalettsitsar och händer med. Uppdaterat grundskydd mot stelkramp, difteri, polio etc samt vaccinering mot hepatit A är ett minimum.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-14, 19:11
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Röda Havet nästa

Ha en riktigt skön resa till solen och värmen A och B. Men du Arne kommer nog att se att Sharm har förändrat sig en hel del sedan du var där senast...

Lite avundsjuk, dock ej missundsam, är jag. Jag är så grundligt trött på denna förb... Skånska vinter. En halv meter snö i lilla Svedala. Det har nog aldrig hänt förr!

Och försök undvik att mata Hajarna. Speciellt med egna kroppsdelar...

Flyg lågt och sakta och ha det gott där nere.

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-14, 19:51
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Röda Havet nästa

Åker till Hurghada för första gången nu på tisdag!
Har väl aldrig laddat upp så med magtabletter, handsprit mm. inför någon resa.

Det skulle man kanske ha gjort med tanke på att jag fick salmonella när vi var i Thailand 2007. Dessutom fick jag campolybakter när vi var till Barcelona i maj samma år!

Så sjuk kan man nog bli lite överallt. Nu får vi bara hoppas på det bästa. Jag känner i alla fall till en hel del som varit i Egypten utan att bli magsjuka.

Katitzi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-14, 20:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Röda Havet nästa

Ja du Peter! Det är nu i Januari 2011 ganska så exakt 45 år sedan jag senast bevistade Sharm El Sheikh, i Januari 1966. Vad fanns då att skåda i Sharm? Tja, en gammal Egyptisk landningsbana för flygplan, 900 meter lång och 20 meter bred samt belagd med oljegrus.

UN-detachementet (militär utpostering) bestod av en tältförläggning för oss i svenska truppen. Vi hade trenne tält uppe vid Ras Nasararniklippan, en observationspost allra längst upp försedd med sandsäckar samt en jättelik artillerikikare. Observationspostens uppgift var att kartlägga och rapportera all fartygstrafik in och ut genom Akkabavikens mynning.

All trafik skulle rapporteras till UN-Headquarter i Gaza.

Därest icke tillåtet fartyg ändock skulle drista sig förcera blockaden, då hade vi till vårt förfogande ett hypermodernt robotbatteri vilket hade förmåga att pulvrisera eventuell blockadbrytare.

Tvenne Egyptiska kanonbåtar patrullerade sundet frekvent.

Vad fanns då i Sharm?? Tja, en liten beduinby med ett hundratal innevånare samt ett antal getter och kameler. Lägg därtill den lilla Egyptiska fiskebyn med även där något hundratal innevånare.

Så fanns en garnison Egyptiska soldater med usel organisation.

I övrigt kunde man skåda jättelika osvepta minfält kvarliggande sedan Suezkriget 1956. Helt livsfarliga att komma i närheten av.
Gamla sönderbrända stridsvagnar och övriga pansarfordon kunde skådas längs de minröjda fåtaliga vägarna.

I havet var det vackra korallrev med fiskar i alla regnbågens färger, dessvärre i harmoni med massor av odesarmerade minor...

Ja, det ska i sanning bli intressant att få komma åter till Sharm.

Jag ska i veckan vaska fram lite gamla bilder från Sharm och lägga in i bildgalleriet under "Sharm 1966"

Arne

Senast redigerad av Arne den 2011-01-14 klockan 20:15.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-01-14, 20:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Röda Havet nästa

Då är frågan om du kommer att skratta eller gråta över det Sharm du kommer att se nu... Men det kommer säkert att bli både roligt och intressant att komma tillbaka. Jag hoppas det. Och vem vet. Kanske träffar du någon där som var med på den tiden! Världen är trots allt väldigt liten...

Och även jag kommer naturligtvis, med stort nöje och stort intresse, följa era öden och äventyr även på denna färd.

Peter
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-14, 22:53
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Röda Havet nästa

Då är det bara att ladda upp med solskydd under under tiden 29/1 - 12/2 !!!

Det känns ju precis som att jag är närvarade när jag läser era läsebrev..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-01-15, 00:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Röda Havet nästa

Grattis Arne och Birgitta! Vilket bra pris ni hittat! Jag ska med intresse ta del av er rapport.

Trevlig resa!
Mats
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-01-15, 12:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Röda Havet nästa

Hej! Jag önskar er en underbar resa till Egypten!
Härligt passionärsliv ni har, att resa när ni vill och bara njuta av dagarna!

Yanna - också passionär!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-01-21, 17:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Röda Havet nästa

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Eftersom det finnes wlan på vårt Hotel avser vi att enligt god sed och vänja skicka dagliga rapporter via vår medhavda Laptop de 14 dagarna vi vistas på Sharm.
Hur har ni det?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-01-21, 17:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Röda Havet nästa

Ja, eftersom vi reser först lördagen den 29 Januari så har vi det väldigt snörikt här i Umeå. I veckan lät vi en snöröjare skotta det platta taket på villan. Nu ligger i trädgården cirka 15 kubikmeters snöhög.
Taket är dock räddat. En driva på dryga metern hög och tvenne meter bred hade samlats längs det tio meter långa taket.

Men, vi återkommer med snabbdagboken så snart vi anländer till Sharm El Sheikh.

Arne och Hustrun
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-01-21, 18:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Röda Havet nästa

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ja, eftersom vi reser först lördagen den 29 Januari så har vi det väldigt snörikt här i Umeå.
Jag trodde ni hade åkt, och att ni på någon magsjuka. Ska läsa mer noga hädanefter.

Citat:
Men, vi återkommer med snabbdagboken så snart vi anländer till Sharm El Sheikh.
Tacl för det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT