Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-17, 20:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Snabbdagbok höstresan 2010

Fredag kväll 17 September, Arlanda Hotellby.


Ja, idag fredag kväll har vi påbörjat höstens resa till övärlden. Vi inledde med flyg från Umeå till Arlanda via Norwegians lågpris . Avhämtades med Hotellbyns skyttelbuss. Arlanda Hotellby är ett mycket förnämligt alternativ. Fri transfer från och till Arlanda, samt riklig frukost ingår i priset, 800 Sek natten, för ett fint dubbelrum. Vid frukosten kunna man galant snickra goda mackor att medbringa och mumsa på under flygresan.

Avresan med SAS reguljärflyg 06.00 lördag morgon 18 September ,och ankomst Athen Airport 11.30 lokal tid. Vi hade att välja på kvällsfärjan till Naxos 16.30 med ankomst 22.30 alternativt ta inrikesflyget med Olympic Air 14.00 med ankomst 14.45 till Naxos. Vi valde det senare alternativet, som dock kostade oss cirka 700 Sek mer än färjealternativet. Men det är värt en del att komma fram 14.45 i stället för 22.30!

Dock gäller det att vara ute i god tid. Vi bokade inrikesflyget i Januari, och nu finnes ej en eftermiddagsbiljett att uppbringa. Vännen Vaggelis hämtar oss vid Naxos Airport och kör oss till Hotel Prokopios där vi ska tillbringa tiden fram till den 27 September, då vi far vidare till Syros där vi hyrt in oss i Ermaupoli på Hotel Esperanze 2, beläget just i hamnområdet. Boende för två pers.. Havsutsikt från balkongen.

Det är förvisso lite krångligt att med färja taga sig från Cykladerna till Dodekaneserna, men det går. Tillbringar man ett par nätter på Syros så fungerar det precis perfekt. På eftermiddagen den 29 September tar vi snabbfärjan Nisos Mykonos från Syros direkt till Fourni med ankomst vid pass halv nio på kvällen.

Vi har bokat oss en studio på Toula Rooms upper floor, ja, högst upp så vi får havsutsikt. Efter fem nätter på Fourni ska vi sedan ta oss till Patmos för inkvartering på Patmos Garden Hotel, där vi trivs så bra. Lär bli en vecka därstädes.

Inför hemfärden den 16 Oktober har vi bokat in oss på Hotel Remezzo, i Pythagorion, beläget just vid hamnbassängen och med garanterad havsutsikt. Lägg därtill frukost och Ac i priset på 50€ natten.

Vi har sedan ett halvår tillbaka bokat in oss på Aegean Airlines flight från Samos till Athen, det tidiga morgonflyget ,till pris av 360 Sek pp enkel resa . På eftermiddagen samma dag, den 16 Oktober, far vi så med SAS hem till Stockholm/Arlanda. Sonen hämtar oss på Arlanda för en natts inkvartering i Sundbybergsvillan. Dagen därefter far vi åter hem till Umeå och höstrusket.



Arne och Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-17, 21:22
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Det låter som en bra och väl genomtänkt plan

Kalo taxidi, ser fram emot att låta er resedagbok förgylla höstens intåg!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-17, 21:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Hoppas ni får en härlig resa. Blir lite nyfiken på en del av era förbokningar. Naturligtvis inte på era stamställen där ni är väl kända men vad får er att förboka i Pythagorion för 50 euro vid den här tiden på året. AC lär inte behövas nattetid i mitten av oktober och många boenden står då tomma. Bekvämlighet på ålderns höst eller är just det här boendet något ni speciellt vill ha.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-17, 21:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
men vad får er att förboka i Pythagorion för 50 euro vid den här tiden på året. AC lär inte behövas nattetid i mitten av oktober och många boenden står då tomma.
Eva
...precis vad jag undrar också??? Låter väldigt dyrt i mitten av oktober

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-17, 22:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Resan låter genomtänkt och planerad med lite lagom längre uppehällen än ni brukar ha. Låter skönt!

Men...
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vid frukosten kunna man galant snickra goda mackor att medbringa och mumsa på under flygresan.
... kan man det, får man det...?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-17, 22:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

...egentligen inte, men inte 17 hinner kabinpersonalen kolla det....

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-18, 09:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Det ska bli ett stort nöje att följa er! Trevlig resa!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-18, 13:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Det är ju ett fantastiskt flott erbjudande av hotellet på Arlanda om de uppmanar gästerna att göra ett lunchpaket vid frukosten, tycker jag.
Lite problematisk är det ändå, när det inte är tillåtet att äta egen mat ombord.
Inte 17 kan man göra det bara för att det är liten chans att bli upptäckt.
Inte skulle jag tycka det var trevligt att sidomannen tog upp en stinkande prickig korv eller ost, som legat i handväskan och blivit varm under morgonen.

Nej, i så fall får man hoppas att folk käkar upp sitt medhavda lunchpaket innan de går ombord!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-18, 22:22
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Hej, läste i ett tidigare inlägg av Arne att det var okej att "snickra" mackor vid frukostbuffén på Arlanda Hotellby att inmundiga vid ett senare tillfälle.
Tyckte att det lät som ett generöst erbjudande av hotellet, men vid vår övernattning i slutet av augusti sågs det inte med blida ögon att göra på det viset. Då skulle vi ändå åka från hotellet 04.15 och brödet dök inte upp på buffén förrän 04.10(fanns alltså ingen chans att frukostera trots att buffen ska vara uppdukad från 04.00).Det är möjligt att Arne med hustru har andra kontakter med hotelledningen än vi, men det blev till att nagga på semesterkassan redan på Arlanda, och vad det kostar med två tonåringar kan ni kanske räkna ut själva. Räkna alltså inte med att kunna ta med er färdkost från Arlanda Hotellby.

Mighty mighty Max W
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-18, 23:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Max W Visa inlägg
Räkna alltså inte med att kunna ta med er färdkost från Arlanda Hotellby.
Mighty mighty Max W
BRA! Frukosten på hotellet är väl inte tänkt att vara färdkost åt alla som tycker det är för dyrt att äta på planet. Låt bli att äta på planet då..
Har man råd att flyga till Grekland på semester så har man väl för 17 råd att äta på flyget också...eller låta bli!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-19, 00:55
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
BRA! Frukosten på hotellet är väl inte tänkt att vara färdkost åt alla som tycker det är för dyrt att äta på planet. Låt bli att äta på planet då..
Har man råd att flyga till Grekland på semester så har man väl för 17 råd att äta på flyget också...eller låta bli!

Lissi
Bra!!!

/Kerstin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-19, 08:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 19 September

Ja, nu sitta vi altan i vackert väder denna söndagsmorgon. Hotel Prokopios är sig likt. Bra beläggning den sena årstiden till trots.

Under gårdagens resa till Athen och Naxos fungerade allt precis perfekt.
Vi anlände Naxos 14.45 och noterade att det lilla inrikesplanet som vanligt var fyllt till sista plats. (36 Säten)

De goda mackorna vi tillverkade på Hotellbyn i arla morgonstund smakade rent förträffligt under nedresan med Sas. Vi frågade faktiskt pursern på planet om det var ok att mumsa medhavda mackor, och det var det heltvisst så länge det var en Sas-flight. När Sas däremot på uppdrag av charteroperatör flyger resenärer, då är det emellertid tvärstopp. Av vilken anledning fick vi intet svar på.

Madame i receptionen på Hotellbyn hade heller intet att invända när vi henne sporde om medtag av frukostmackor. Kanske beroende på att vi är stamgäster?

Alltnog, i går afton tog vi först en tur till den nya fina supermarket i Ag Prokopios att förnödenheter inhandla. Bra priser och sortiment.

Det fick så bli en tidig middag på "Öhrns Hörn" dvs Spiros Taverna vid hamngatan i Ag Prokopios. Bra mat och priser. Notan landade på 15€ inkl ett krus vitt.

Nog är det varmt så det räcker och blir över här i Grekland. På Athens flygplats var det 30 grader, och här på Naxos hade vi vid hemkomsten från Öhrns hörn 26 grader. Just nu har vi 23 grader och icke ett moln att skymta.
I afton ska vi följa valvakan via streamad utsändning från SVT på webben.

En ögonblicksbild från vår hotellaltan just nu kunna vi icke undanhålla er.






Arne och Birgitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-19, 09:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Ha det så bra på Naxos, skulle gärna vara där själv också!
/Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-19, 12:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Max, med tanke på att hotellet tydligen gjorde en miss (brödet blev framdukat för sent och endast 5 min. innan ni skulle iväg) var det väl rimligt att ni gjorde några mackor i hast (och åt dem lite lagom borta från andra flygresenärer, kanske på en bänk på flygplatsen eller helt enkelt utanför byggnaden). Annars hade det väl varit rimligt att hotellet drog av frukosten från hotellpriset, när de nu själva var orsak till att ni inte fick er frukost.

Men Arne, när nu hotellet ser genom fingrarna med att man lite diskret snickrar med sig smörgåsar även om man har tid att äta frukosten på hotellet, då tycker i alla fall jag att dessa mackor bör ätas lika diskret som de är gjorda, inte ombord på planet där man sitter så tätt att ljumma smörgåsar luktar äckligt för de som sitter bredvid och framför.

Tre, fyra timmars flygning kan man väl klara utan mat, annars tycker jag också att man bör köpa maten ombord. Det har vi råd med när vi åker till Grekland (annars får vi spara aptiten till vi landar i Grekland där vi får den bästa maten).

Senast redigerad av Marianne den 2010-09-19 klockan 13:55.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-19, 13:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Jag vill inte kapa Arnens tråd, som är så trevlig att följa , men en sista synpunkt bara om medhavd mat, som ju varit uppe här tidigare....Jag tycker det blir svårt för de som är allergiska mot tex nötter eller annat om alla kan äta medhavt vad de vill på flyget. SAS säljer ju inte jordnötter, men om någon annan har med och äter??
Jag har flugit SAS som inte var charter och där blev en passagerare tillsagd när hon åt egen mat.

Härligt Arne att resan startat så bra!!
Får man ställa en fråga om Patmos dit ju vi kommer några dagar före er ? Tar bankomaten/erna Mastercard?

Ha det fortsatt bra!

Lissi - som nu ska göra sin plikt och rösta!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-19, 14:21
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men Arne, när nu hotellet ser genom fingrarna med att man lite diskret snickrar med sig smörgåsar även om man har tid att äta frukosten på hotellet, då tycker i alla fall jag att dessa mackor bör ätas lika diskret som de är gjorda, inte ombord på planet där man sitter så tätt att ljumma smörgåsar luktar äckligt för de som sitter bredvid och framför.

Tre, fyra timmars flygning kan man väl klara utan mat, annars tycker jag också att man bör köpa maten ombord. Det har vi råd med när vi åker till Grekland (annars får vi spara aptiten till vi landar i Grekland där vi får den bästa maten).
Vi flög med SAS till Kefalonia i juli och i samband med resan beställde vi mat som vi åt under flygningen. Pålägg i huvudrätten var kallt och grönsakerna icke färska både på utresan och på hemresan. Vi hade magproblem efter den här maten under första dagen på Kefalonia. På hemvägen avstod vi från att äta den icke färska kalla maten för att inte bli sjuka igen. Så det är inte säkert att maten ombord är bättre och färskare än de medhavda mackorna någon tar med sig. Är mackorna gjorda på morgonen (som Arnes och Birgittas) och äts inom ett par timmar kan de inte vara gamla och illaluktande. Däremot de kalla huvudrätterna som flyger ca 4 timmar (bara 4 timmar i en riktning) fram och tillbaka är säkert mer illaluktande och inte färska. Det var många på flyget som lämnade maten och tog kanske en kaka och lite kaffe. Nästa gång förbeställer jag ingen mat ombord på SAS för att inte kasta bort pengar på oätlig mat och för att INTE BLI SJUK IGEN!

Man kan spara aptiten tills man landar i Grekland - ja, sometimes men inte alltid landar man så att man kan besöka en taverna efter landningen. Landar man mitt på natten eller efter klockan 22.00 kan man bara drömma om maten på en taverna, i alla fall på Kefalonia där tavernorna stänger vid 22-tiden i Lassi under högsäsongen. När det gäller jordnötter så är det faktiskt omtänksamt att inte ta dem ombord med sig p.g.a. eventuella allergier hos resenärer.

Ha en trevlig vistelse på Naxos, Arne och Birgitta

//Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2010-09-19 klockan 14:38.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-19, 14:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Kan inte ätandet ombord få en egen tråd? Arnes och Birgittas rapporter är så trevliga

Arne! Det ser superhärligt ut, fortsätt hamra hela månaden!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-19, 14:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Jag dristar mig till att tro att Arne skojar till det lite när han säger att Arlanda hotellby uppmanar sina gäster att ta med färdkost från hotellets servering till resan. Det är det nog inga hotell som vill att gästerna gör. Däremot går det oftast bra att ta med en frukt om man inte orkat med den till frukosten.

Själv har jag bott där några gånger och även anlitat deras konerensservice för arbetsmöten. Enkelt och trevligt ställe. Om inte SAS Radisson kör decemberabatt när vi kommer hem från Thailand blir det nog på Arlanda hotellby vi kommer att övernatta. Rest an Fly till all ära men utan egen toalett känns det inte kul med två små killar.

Ska bli spännande att höra om Arnes och Birgittas fortsatta äventyr. Nu när det är så varmt i vattnet kanske Birgitta får sällskap i havet av sin make.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-19, 14:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

Ska bli spännande att höra om Arnes och Birgittas fortsatta äventyr. Nu när det är så varmt i vattnet kanske Birgitta får sällskap i havet av sin make.

Eva
Nu har jag missat något...Brukar inte Arne bada???

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-19, 20:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snabbdagbok höstresan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu har jag missat något...Brukar inte Arne bada???

Lissi
Det tror jag inte i så fall vill jag ha bildbevis. Han är ungefär samma badkruka som jag fast värre tror jag. Jag badar i varjefall ibland och alltid under mina Greklandsresor.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT