Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-09, 18:29
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Lördag 9/6

Lördag 9/6


Ser du stjärnan i det blå. Det gjorde jag igår kväll för första gången på länge. Det betyder en kall natt när det är stjärnklart. När jag var upp klockan fem hade molnen kommit tillbaka.


God morron. Det är sol just nu men med ett mycket kraftigt soldis så himmelen är alldeles vit. Temperaturen ligger på 24,1° inne och 23,7° ute och det är kvavt så det blir tungt att andas ändå är fukten bara 64 %. Det skulle behöva blåsa lite ute men det är vindstilla just nu.


Vad jag saknar från Sverige är sommarens repriser med Minnenas television. Även inom politiken i svedala finns det minnas afton. I början på 1990-talet ”välsignades” Sverige med regeringen Carl Bildt, dåtidens alliansregering. Liksom den just nu sittande högeralliansen försökte olika viljor samsas. Nu börjar scenariona uppvisa det samma.


Tyvärr går inte hut hem i politiken, men visst börjar det finnas tecken på något som troligtvis kan utvecklas till något som liknande vad regeringen Bildt lyckades åstadkomma på sina korta tre år vid makten. De som var insatta i skeendet då visste vartåt det barkade. Ingen hade nypor att stoppa utvecklingen. De rika behöver inte mera pengar utan hjälp de som blir fattigare i stället. Här nere pratar man om Olof Palme och Andrea Papandreou med stor respekt. Nog med politikprat, och det kan ju knappast vara något tvivel om min partifärg.


Jag skulle absolut inte vilja ha grekisk pension för då fick jag lov att sitta på gatan i stan o tigga pengar. En vän till mig kontrollerade min status som grekisk förtidspensionär och det utföll med 392€ i månaden. Har man då en hyra på 350€ blir det inte mycket kvar att leva på, hela 1,40€ per dag. Det räcker till två stora bröd om man köper gårdagens, men då får man vara snabb när de sätter igång klockan sex. Det står alltid en massa gamla tanter utanför bageriet vid den tiden på morron. De handlar även lite lätt skämda grönsaker från affärerna runt omkring.


Vi har ännu inga egentliga tiggare här förutom zigenarna och en enbent gammal grekisk man med kryckor i trä som verkar hemtillverkade. Jag brukar ge honom mina växelpengar jag har i fickan när vi möts ibland. Han är mycket duktig på att spela flöjt och då har han en liten burk med sig som folk kan ge en gåva i.


Det jag inte har fått reda på är den grekiska folkpensionen men jag fortsätter att söka. Självklart finns det pensionsförsäkringar här som hemma men de är häftigt dyra. Mina grekiska vänner har sådana och beklagar sig över premierna. Vad jag vill säga är att vi som kommer hit med våra svenska pensioner är förmögna ur grekisk synvinkel. Jag har berättat för mina närmaste vad jag får ut i pension och de flesta har tappat hakan. I och för sig berättar jag även om vårt skattetryck samt att det innebär att vi betalar för våra pensioner från det vi börjar att jobba.


Jag har försökt få tag på information om grekisk skatteekonomi och har fått ett antal papper men allt är på grekiska så det är svårt för mig att läsa och förstå. I planerna ingår att med viss undersökande journalistik ta reda på hur arbetslöshetsförsäkringen funkar här. Som sagt var jag skriver om mitt liv och om skillnaderna i de olika samhällena inte en resedagbok utan om livet. Jag har även bett Monica P o Agda om hjälp. Det kommer en rapport så småningom.


Läste i ett forum kritik mot sjukvården här men jag vill inte sälla mig till kritikerna utan är själv mycket nöjd. Tänk att få komma till doktorn samma eftermiddag som man ringer och likaså tandläkaren. Går det i Sverige? Jag har mina tvivel om det inte är akut.


Nu är fuktigheten på väg upp igen så det finns risk för regn. Det skulle vara ganska skönt då det är så kvavt ute och tungt att andas. Tror att jag har bränt mig lite på axlarna när jag var ute och gick i linnet igen. Det svider i alla fall. Konsekvent använder jag inte andra solskyddsmedel än t-tröja. För mina fötter blir det aloe vera, inte gel utan den mera lättflytande på flaska. Aloe Vera kaktusen växer vilt här men jag vet inte hur man använder den i färskt tillstånd. Det måste undersökas via Internet eller annan källa.


Jag har idag lyckats skapa en avatar o tack till Berit som tog kortet på mig, en halvfet gammal man på krogen.
Nästa är att till hösten skapa en plats i föreningen här för att låna och byta
video-DVD. Jag har ett ganska imponerande bibliotek av Steven King ca 30 timmars film. Ändå saknar jag många men jagar oförtrutet vidare.


Uffe
  #2  
Gammal 2007-06-09, 19:10
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Lördag 9/6

Kanske svt´s arkiv kan va´ nå´t att bota reprissuget med?

//PO
  #3  
Gammal 2007-06-10, 09:51
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Lördag 9/6

Go morron Ulf!
Kan bara konstatera att ni har det svalt på Kreta jämfört med Sverige och Västkusten - ca 30grader;o)

Ja ang politiken så har vi samma uppfattning och detta med Palme är stort i Grekland och speciellt på Kreta tror jag och det mycket pga att Palme firade en del semestrar i Mohos mellan Hersonissos och Lasithi platån?

Detta med läkarvården har jag fått berättat för mig är tuff för dem som inte har det gott ställt och att få komma samma dag gäller nog inte alla gissar jag.

Detta ang zigenarna har jag märkt på bara ett fåtal år ökat stort och då tänker jag närmast på campen i Iraklion som jag fotat de gånger jag varit på Kreta och det som är positivt i sammanhanget är att de verkar fått bättre boende när jag jämför korten, men att bo vid en soptipp är för jäkligt.

Får väl även passa på att nämna at du även har god smak vad gäller motorcyklar och kan riktigt se dig på din Suzuki Gsx 1100 E -80-81*ler*vilket var en grym cykel när den kom ut.

Mvh!
  #4  
Gammal 2007-06-10, 12:24
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Lördag 9/6

Hej

Jag köpte cykeln ny 1982 och hade kvar den till 2002. Den hade då gått 18000 mil utan problem annat än en topplockspackning p.g.a läckande förgasare. När jag skulle starta small det bara och ett stort rökmoln, då var paniken nära för vi var på Öland hela familjen. Det löste sig med bärgningsbil till Färjestaden och en bra verkstad. Kostnad 2500 exklusive bärgning.

Uffe
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT