Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-29, 11:29
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Soppa torsk!

Blir det snart då för 3e dagen fortsätter strejk av chafförer av tankbilar men även andra åkerier. VIlket gör att nu tar bensinen slut på bensinstationerna... så det är väldigt lugnt på gatorna...

Camilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-29, 12:50
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Soppa torsk!

Vi hade problem med att tanka redan i måndags. När vi skulle lämna tillbaka vår hyrbil med full tank på Kefalonia fick vi leta efter en bensinmack som hade bensin. Vi blev lite smått nervösa att vi skulle få bensinstopp när det vid den fjärde bensintappen inte fanns någon bensin. Vid den femte var det lång kö och man fick tanka för max 50 euro. Inser nu att vi hade tur
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-29, 14:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Soppa torsk!

Fick mejl om det idag från en hotellägare. Hon var inte glad, nu kommer det ännu färre turister.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-30, 09:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 701
Standard Sv: Soppa torsk!

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Vi hade problem med att tanka redan i måndags. När vi skulle lämna tillbaka vår hyrbil med full tank på Kefalonia fick vi leta efter en bensinmack som hade bensin. Vi blev lite smått nervösa att vi skulle få bensinstopp när det vid den fjärde bensintappen inte fanns någon bensin. Vid den femte var det lång kö och man fick tanka för max 50 euro. Inser nu att vi hade tur
Oj, det har jag aldrig tänkt på. Vad händer om det inte finns bensin och man får stopp på hyrbilen? Täcks sådant av försäkringen, eller räknas det som FM?

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-31, 17:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Soppa torsk!

Om Grekerna fortsätter djäklas med turisterna direkt och indirekt på det här sättet är det inte bara Soppan som är Torsk. Då är hela Grekland Torsk.

Förr eller senare kommer turisterna att tröttna på flygledare som maskar, att bli hindrade att gå ombord på båtar man har biljetter till, brist på bensin och andra varor mm... Det är väldigt enkelt att i stället välja Turkiet eller Kroatien tex där man inte har dessa problem.

Jag kan inte förstå, att de själva inte förstår, att de skadar Greklands ekonomi genom att uppträda på detta sätt. Alla vet ju hur viktig turistindustrin är för landet! Om de vill strejka och bråka är det upp till dem. men de borde försöka göra det så att det inte stör turismen! I deras läge ska man ju försöka vårda turismen i stället!

Och inte bara ekonomin. Det skadar ju landets rykte och image också. Jag kan tänka mig att många som inte är helt Greklandsfrälsta funderar både en och två gånger innan man beställer biljetter dit nu.

För närvarande känns det som att det ligger ett latent strejkhot hela tiden. Både Generalstejker och vilda strejker. Och hur kul är det att åka dit då? Man vet inte om man kommer iväg, om man kommer med båtarna eller om man kan åka hem under ordnade former.

Och det är ju väldigt optimistiskt, vänligt uttryckt, att tro att man kan få Regeringen att ändra de beslut som tagits. Beslut som de var tvingade att ta för att få de nödlån som de fick. Utan dem hade Grekland gått i konkurs! Detta är något Grekerna måste förstå och acceptera. Och sedan titta framåt och göra det bästa av situtionen...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-31, 17:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Soppa torsk!

Jag läste i morse på Athen News att Regeringen beordrat militären att idag ställa försvarets tankbilar i aktion. Detta med medföljande militär bevakning beväpnade med automatvapen, allt för att säkerställa drivmedelsförsörjningen till bensinstationerna.

Var ska detta sluta??

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-31, 17:53
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Soppa torsk!

Och Vi sitter i Sverige och spekulerar....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-31, 18:12
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Soppa torsk!

Citat:
. Förr eller senare kommer turisterna att tröttna på flygledare som maskar, att bli hindrade att gå ombord på båtar man har biljetter till, brist på bensin och andra varor mm... Det är väldigt enkelt att i stället välja Turkiet eller Kroatien tex där man inte har dessa problem
Tillhör själv vad jag tycker van Grekresenär . Normalt åker vi 3-4 ggr till landet varje år. Men i år har det bara blivit endast en resa !!!
Och det har ju sina orsaker !
Och det vet i sjutton om det blir fler i år.

Vi har börjat titta på bl.a Kroatien , Italien/Sicilien, m.m !
Hur kul är det att bli utsatt för div strejker o.dyl ?
De är klart att man väljer ngt annat .
Kan inte någon förklara det för Greken i gemen ?

Själv kommer jag ihåg den nödvändiga nedskärningen i Svergie tidigt 90-tal !
Vår (min) pensionsålder ändrades från 60år till 65 år i ett huj !
Vad hände ? Jo det blev bara lite snack i fikarummet .
Dom flesta insåg att dyligt var nödvändigt.

/Tom
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-31, 18:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Soppa torsk!

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Och Vi sitter i Sverige och spekulerar....
Vad mer kan vi göra?

// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-02, 06:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Soppa torsk!

Strejken är över , eller uppskjuten, tankbilarna rullar igen...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-02, 08:27
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Soppa torsk!

Ja, läste i morse på texttv att strejken är över, bra !
Tyvärr är det ju så att Grekland inte kan "komma undan" att släppa in andra chaufförer / åkerier i landet, så är det ju för oss övriga medlemsländer inom EU, vare sig vi gillar det eller inte - det är ju en del av att vara med i gemenskapen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-05, 15:11
balea balea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 11
Standard Sv: Soppa torsk!

Jag tycker också att de måste börja förstå att det inte kan fortsätta sådär. Strejkerna kan vara över för denna gång men det lär ju inte ha varit den sista... Jag kommer nog inte köpa en resa dit framöver!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-05, 17:22
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Soppa torsk!

Så blev min erfarenhet med bränlebristen på Kefalonia i slutet av juli 2010:

Det blev strejk och brist på bränsle på hela ön under hela veckan. Det nämnde om biluthyraren först då hyreskontraktet var underskrivet.
Vi fick bil tankad med 5/8 delar och lämnade med samma innehåll efter tre dagar. Under två första dagar körde vi runt ön och på den tredje dagen åkte vi bara till Platis Gialos stranden. Biluthyraren skakade på huvudet hur vi kunde lämna bil med samma bensininnehåll när det inte var möjligt att skaffa bensin på hela ön. Ett mirakel? Vi åkte till Argostoli och sedan körde norrut men ingenstans kunde man köpa bensin. Det var tisdag och först skulle bensin komma på söndag, blev ofta svaret. Vad göra? Jag började be till Gud om tillgång på bränsle. Plötsligt fick jag en idé att svänga mot Agia Efimia. Vid första bensinstationen saknades bränsle men vid andra fick vi som sista kunder bensin för 10 euro. Bilarna bakom oss vände besvikna eftersom bränsle tog slut. Vi åkte till Assos där vi tog lunch. Jag fortsatte min bön till Gud eftersom jag visste att bensin inte räcker för längre körning. En turist från Sydafrika gav mig råd att pröva på vägen mot Fiskardo. Vi gjorde så och igen slutade bränsle när vi fick full tank till vår bil. Andra bakom oss vände igen besvikna från bensinmacken. Nästa dag körde vi runt ön medan alla andra bilar stod stilla på parkeringar. Att det räckte med bensin vid inlämnandet med samma innehåll som när vi fick den och att vi fick bensinrester två gånger är ett under.


Det var spänning om det räcker med bränsle både till körning och till inlämnande av bilen. Det vill jag inte vara mer om.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT