Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-20, 20:51
retzinas avatar
retzina retzina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Södertälje
Inlägg: 121
Standard Hotellskatt

Hej !
Hörde att de börjat med hotellskatt i Grekland nu i år , vet någon hur mycket det är för en tre stjärnigt hotell, i Karpathos ,två veckor ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-20, 22:10
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hotellskatt

Hotellskatten på trestjärniga boenden är 1,5 €/dygn, så det blir 21 € för två veckor och säkert vill de att du betalar redan när du checkar in.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-07-21, 07:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hotellskatt

Vi hyrde nyligen två boenden via AirBnB och inte ett ord om hotellskatt. Boendena var ju betalda sen långt tidigare och inget ytterligare tillkom. Fast skatten kanske bara gäller vanliga hotell?
I Rom hyrde vi också via AirBnB, men där åkte vi på turistskatt vid incheckning, men det är ju lokalt för Rom.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-21, 09:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hotellskatt

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi hyrde nyligen två boenden via AirBnB och inte ett ord om hotellskatt. Boendena var ju betalda sen långt tidigare och inget ytterligare tillkom. Fast skatten kanske bara gäller vanliga hotell?
I Rom hyrde vi också via AirBnB, men där åkte vi på turistskatt vid incheckning, men det är ju lokalt för Rom.

/Netwolf
I Roma har de hatt denne lokale byskatten i mange år.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-21, 09:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hotellskatt

Vi betalade 0,50€/natt för 2-stjärnigt på Skiathos.
/Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-02, 08:25
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hotellskatt

Jag är lite nyfiken, ni som har bokat hotell/boende (bortsett från airbnb) via e-mejl, har ni behövt betala någon hotellskatt i Grekland i år?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-03, 19:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Hotellskatt

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Jag är lite nyfiken, ni som har bokat hotell/boende (bortsett från airbnb) via e-mejl, har ni behövt betala någon hotellskatt i Grekland i år?
Jag bokade och fick ett pris i januari. Vet inte om hotellskatten ingick. Frågade inte.

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-03, 21:05
Skoglund Skoglund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 28
Standard Sv: Hotellskatt

jag har bokat, både via mail och via booking, 2 av 6 boende har lagt till skatten på plats.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-04, 13:30
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hotellskatt

Ok, tack för svar!

Har fått uppfattningen att de som bokar privat (direkt med hotellet via mejl) säkert får ett bättre pris men också att pengarna i många fall hamnar direkt i hotellägarens ficka (och då behöver denna inte heller redovisa någon hotellskatt). Ett separat kvitto för hotellskatten borde man ju annars få på plats och det får man väl ALLTID om man bokar via bokningssajter och charter, rätta mig gärna om jag har fel...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-08-04, 14:08
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Hotellskatt

Hej
Jag har bott på 5 hotell i Grekland i år. Nu på mitt 6:e.
Vid samtliga tillfällen har jag betalat skatten vid avfärd, alla hetell har påpekat att skatten finns och jag har fått kvitto. Tror det blir likadant när jag checkar ut från detta hotell, på underbara Paros.
Vad gäller Booking har jag fått information om skatten i ett extra mejl avseende varje bokning. Kanske för att jag bokat relativt tidigt på året??

//Maria.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-08-04, 14:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hotellskatt

Som jag skrev tidigare så betalade vi 0,50€/natt för 2-stjärnigt på Skiathos.
Bokade med Airtours. På väggen vid vårt pentry satt en skylt om hotellskatt och kostnad. Alltså gäller samma pris för alla hur man än bokar. Hotellet finns på Booking och man får kvitto.
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-08-04, 21:15
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hotellskatt

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Hej
Jag har bott på 5 hotell i Grekland i år. Nu på mitt 6:e.
Vid samtliga tillfällen har jag betalat skatten vid avfärd, alla hetell har påpekat att skatten finns och jag har fått kvitto. Tror det blir likadant när jag checkar ut från detta hotell, på underbara Paros.
Vad gäller Booking har jag fått information om skatten i ett extra mejl avseende varje bokning. Kanske för att jag bokat relativt tidigt på året??

//Maria.
Jag tolkar det då som du bokat samtliga hotell genom bokningssajten Booking.com och fått kvitto på betald hotellskatt

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Som jag skrev tidigare så betalade vi 0,50€/natt för 2-stjärnigt på Skiathos.
Bokade med Airtours. På väggen vid vårt pentry satt en skylt om hotellskatt och kostnad. Alltså gäller samma pris för alla hur man än bokar. Hotellet finns på Booking och man får kvitto.
/ Kajja
Ja, som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ”Ett separat kvitto för hotellskatten får man väl ALLTID om man bokar via bokningssajter och charter, rätta mig gärna om jag har fel...” Airtours=Charter, Booking.com= bokningssajt

Och den som inte hör något om eller avkrävs att betala hotellskatt propsar nog inte heller bestämt på att få betala den skulle jag tro…

Senast redigerad av simetra den 2018-08-04 klockan 21:34.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT