Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Chios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-26, 10:42
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Chios i maj?

Vi funderar på att åka till Chios i slutet av maj. Skulle gärna vilja höra lite om ön, kanske få lite tips av någon som varit där.

Tack på förhand!
Lena med make och 7-årig son
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-26, 15:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Chios i maj?

Kolla (sök) i forumet för Egeiska Öarna & Sporaderna. Där finns en del matnyttigt. Tyckte åtminstone jag innan höstresan dit 2009 (jag har även skrivit lite om det besöket i underforumet Semestra I Grekland-Hälsningar-Hej, nu är vi tillbaka igen, inlagt oktober samma år). Sen finns förstås ett antal resebrev man kan klicka sej fram till längst ner på presentationssidan för Chios. De breven hade vi själva en del nytta av.
På nätet finns ju också en hel del att hämta. T.ex. gå greeka.com, chiosnet.gr, alithia.gr/tourguide/, m.fl.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-28, 10:48
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Sv: Chios i maj?

Tack för tipsen!
Har läst endel av det du rekommenderat. Vi spanar och spånar lite till. Men som det verkar blir det nog Chios i maj.
Är nån av byarna att föredra?
Tack!
Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-29, 15:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Chios i maj?

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Är nån av byarna att föredra?
Jag gillar Mesta väldigt mycket, och skulle jag åka tillbaka (vilket jag ska göra) kommer jag att bo där igen. Det är en unik by! Vill ni bo vid en strand är Karfas bättre.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-29, 18:48
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Sv: Chios i maj?

Tack för tipsen!
Blev tvärsugna på att boka igårkväll, så det bidde boende i Megas Limnionas. Men de senaste årens greklandsresor har vi hyrt bil, åkt runt och haft "semester på semestern" dvs lämnat vårt bokade boende. Packat lätt, satt oss i bilen och stannat nån natt där vi tyckt om att vara. Sonen döpte vårt resande till detta när vi lämnade Naxos för att åka till Sofia S på Koufonissi i några dagar.
Så visst blir det en tur till Mesta!
Tack!
Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-29, 21:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Chios i maj?

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Så visst blir det en tur till Mesta!
Bra. Om ni får för er att ha semester under semestern vore det kul om ni sov där en natt. Det är en fantastisk by, som helst ska ses och upplevas både dag och kväll. Kontakta Vassilis och Roula på övärldens trevligaste eko-resebyrå så kan ni följa med på någon av deras mycket intressanta utflykter. Hälsa dem från mig om ni åker dit!


Senast redigerad av Kalimera den 2011-01-29 klockan 21:44. Anledning: La till bild
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-07, 16:41
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Chios i maj?

Har Chios med som ett av målen på årets ö-rundtur (nu törs man inte säga ö-luff längre, då vi bokar boende innan och inte har stor ryggsäck)Det är svårt att finna färsk info om ön både i reseguider och här på forumet. Är det en svår ö att åka till eller vad är orsaken till att den inte ens har en egen rubrik här på forumet? Jag har bokat 10 dagar i början av september. Flyg från Aten går jättebra (EU60) och de studios jag har kollat på kostar mellan 40-60 EU beronde på läget.
Inga hutlösa priser, så det kan ju inte vara problemet. Jag tar mig nog till TURmässan i Gbg nu i mars och hoppas där få lite mer aktuell information, om ingen här på Kalimera kan fylla min informationstörst redan nu.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-07, 20:50
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Sv: Chios i maj?

Hej.
Vi hittade "vår" resa hos Lilleput reiser(norskt bolag). Två veckor med utresa 21 maj. Två vuxna och en sju-åring, ca 9000 norska kronor. Både resa och boende. Ganska många stjärnor för att vara bokat av oss... 3 eller 4.
Har heller inte hittat så mycket info, men bara det gör det hela lite mer spännande. Frågan är just vad sonen tycker.
Vi får spana vidare efter mer info, eller hur?!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-08, 14:07
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Chios i maj?

Vi brukar också "semestra på semestern" ett par nätter. På Chios övernattade vi på det sättet två nätter i Volissos. Om man fortsätter norrut därifrån får man se ett helt annat Chios än runt där ni ska bo. I stort sett helt oexploaterat och klart genuint. Söder om Volissos, längs hela västkusten fanns även de flesta fina stränderna, enligt vår mening (speciellt om man nu är ute efter solstols- och parasollfria dylika, även om det finns några såna också), varav den bästa var Elinta. Fast vår favoritstrand blev nog ändå Emborios, någon halvtimmes bilväg söderut från Megas Limnionas, och då den bortre av de två delarna (fast vill man ha lite inrättningar så väljer man den första, den är fin den med). Även stränderna längre västerut på sydkusten är fina och kan ju med fördel kombineras med besök i Pyrgi och/eller Mesta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT