Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-25, 13:22
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Flyg med mellanlandning

Jag har alltid lyckats undvika flyg med mellanlandning. Hur fungerar det rent praktiskt om man ska boka biljett med byte? Har läst på en annan tråd om genomgående bokning och om tidsmarginaler. Gör man EN bokning då, även om man byter flygbolag vid mellanlandningen? Dumma frågor kanske men jag blir så osäker på vad som gäller och hur det funkar... Tänker att jag kanske kan få hjälp av er här på Kalimera! Prisskillnaden kan ibland vara väldigt stor.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-25, 13:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Jeg flyr alltid fra Stavanger til Hellas, og da må jeg mellomlande. Kjøper billett med samme flyselskap, en billett/booking. Sjekker inn via web på forhånd, en innsjekking, det samme om du velger å sjekke inn på flyplassen. på flyplass nr to kan du altså gå rett til gate'en. Bagasjen, om jeg har, flyttes selvsagt automatisk til fly nr 2.
Mellomlandingen bør være på minst 45 minutter for å klare overflytting av bagasje, noen forskjeller fra flyplass til flyplass. Er det kort mellomlanding, spør jeg alltid i boardingkontrollen på flyplass nr to om de kan sjekke at kofferten min er kommet med. Er den ikke det, slipper man iallfall å stå ved bagasjebåndet på flyplassen ved endelig ankomst og vente på en koffert som ikke kommer.

Ved forsinkelser på fly nr en som gjør at du ikke rekker fly nr to, blir du automatisk ombooket til neste mulige flight. Da går du til serviceskranken og får nytt boardingkort. (Dette har bare skjedd en eneste gang i alle årene jeg har flydd). Reiser med KLM eller SAS/Lufthansa.

Bør legge til at om du skal fly med to ulike flyselskaper som ikke samarbeider, eller at en av flyvingene er innenlands, kan det være andre regler. Men dette gjelder særlig i Norge, som ikke er EU-medlem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-25, 14:23
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Så länge du inte bokar med lågpris(=lågservice)-bolag gäller en bokning. Flygbolaget sköter det åt dig. Exempel; Du hittar en resa på en sökmotor för flygresor t ex flygresor.se. Du dirigeras om till den resebyrå eller flygbolag för den resa du valt. Exempelvis Stockholm-München-Aten. Det kan mycket väl vara så att SAS flyger till München och Lufthansa till Aten. Det är mkt vanligt med detta sammarbete mellan flygbolag. Dom tillhör samma allians och delar upp rutter och inkomster mellan sig. Du behöver bara tänka på att ta dig från gate A till gate B och hämta bagaget i Aten.
Annat blir det om du gör två enskilda bokningar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-25, 14:43
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Tack för snabba svar! Då ska jag i fortsättningen inte undvika att boka med mellanlandning bara jag har gjort en bokning! Men en liten fråga till; ser flygbolaget/resebyrån till så att mina flyg synkas automatiskt och har lagom med tid så jag hinner byta på flygplatsen? Jag tänker stor flygplats med långa avstånd = längre tid att förflytta sig.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-25, 14:48
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Absolut. Olika flygplatser olika tider. det är inräknat. Dessutom kan planet i München vänta in om det blir förseningar från ARN. det blir billigare än att börja boka in folk på nya flighter. Skulle det skita sig tar dom ansvar att du kommer fram så fort som möjligt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-25, 15:09
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Tusen tack! Många frågor dyker upp efterhand. Om jag bara reser med handbagage och ska med två olika flygbolag kan dessa väl ha olika regler för vikt och storlek? Har tänkt att inhandla en väska med lämpliga mått men har för mig att detta kan bli svårt med olika regler. Eller är det så att just yttermåttet på handbagaget är densamma oavsett flygbolag men det är vikten som kan vara olika?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-25, 15:35
Thomas P Thomas P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 172
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

När det gäller handbagage KAN det vara olika.
Vissa ser mellan fingrarna medan andra är stentuffa.
Kolla Ryanair för de är "tuffast"!

TP
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-25, 16:05
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Tack för snabba svar! Då ska jag i fortsättningen inte undvika att boka med mellanlandning bara jag har gjort en bokning! Men en liten fråga till; ser flygbolaget/resebyrån till så att mina flyg synkas automatiskt och har lagom med tid så jag hinner byta på flygplatsen? Jag tänker stor flygplats med långa avstånd = längre tid att förflytta sig.
Ja, det finnes en minimumstid. Når en skal bytte fly. Det er ikke mulig å booke med for liten tid. Booking-systemet passer på det.

MEN, minimumstiden er en minumums tid. Reiste med Lufthansa i fjor, og byttet fly i Frankfurt. Hadde 45 minutt (som er minimum). Flyet fra Athen var 10 minutt forsinket. Da hadde jeg liten tid. Jeg sprang for å rekke flyet. På Frankfurt er det litt vanskelig å finne fram. Lettere i Amsterdam.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-25, 16:19
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Frankfurt är väl en stor flygplats om jag minns rätt? Hur är flygplatsen i Zurich?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-25, 16:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Vi missade vårt plan en gång vid byte pga försening från Aten. Har för mig att vi fick information redan på planet om vart vi skulle gå. Blev ombokade till nästa plan och kom hem senare samma kväll. Fick någon voucher att köpa mat och dryck för på flygplatsen.

Aina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-25, 16:30
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Frankfurt är väl en stor flygplats om jag minns rätt? Hur är flygplatsen i Zurich?
Frankfurt er stor. Den er også litt uoversiktlig. (Min mening)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-25, 16:44
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Zurich är bra, ganska stor men mindre än Frankfurt, det är ganska lätt att hitta, De flesta flyg till europa går från gaterna i A delen så det brukar inte var långt att gå, Flyger du Swiss så brukar de ge information innan landning om närmaste anslutande flyg.

Flyger du till Grekland via Schweiz går det att "lura" taxfreen på arlanda: när man e incheckar får man ut separata boardingkortför resp rutt, visa bara det som gäller ARN-ZRH och säg du ska vidare med inrikes sen (skulle dem fråga så skulle jag säga jag ska hämta mitt boardingkort i Zurich), så får du godkänd påse samt kan handla taxfree fast man egentligen inte får, gjort så 2 ggr
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-25, 16:52
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Rätt intressant att diskutera stor/liten, bra/dålig oavsett om det är en flygplats eller ett resmål om man inte har några referensramar att utgå från. Jag tycker t ex att Kastrup är en stor flygplats. Hur är Zurich i jämförelse med Kastrup? Storleksmässigt menar jag då!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-25, 18:13
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Jag tycker med det är kul o diskutera flygplatser och jag testar mer än gärna att mellanlanda på lite olika när tillfälle bjuds Zurich är en favorit liksom Wien nu efter de fick den nya terminalen

Nu var det länge sen jag var på Kastrup, men jag vill säga att jag tror Zurich är mindre, iaf mindre utsprid, om du tittar på denna karta http://www.zurich-airport.com/Portal...plan_en_gr.jpg så går typ alla flyg inom europa från den långsmala byggnaden märkt "gates A" . har man några timmar o slå ihjäl så är det ett ganska stort shoppingcenter undermarken vid tågen (p2 på kartan) finns bla Migros där man kan handla goa chockladkakor billigt

Dessutom tycker jag flygbolaget Swiss är bland de bästa man kan åka med på kortsträckor lite väll lättdruket gratisvin dock som de ofta kan vara lite väll frikostiga med
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-26, 00:39
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Flyg med mellanlandning

Tack alla för hjälpen! Vad skulle man gjort utan detta fantastiska forum!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT