Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-06, 11:36
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Samothraki

Hej
Har i flera år varit väldigt nyfiken på Samothraki uppe i nordost. Ska ta mig i kragen och planera in en tripp till nästa år bland dessa öar inkl. Limnos, Thassos och Mytilini. Dessa tre öar har jag nu hyfsad koll på, men Samothraki. Denna mystiska ö som ingen skriver något om. Det jag vet är att det tydligen är få turister på ön, att det är lite knivigt med båttrafik över till ön samt att den är extremt bergig.
Vad vet ni som ni kan avslöja ?
Några bilder ?

//Homeros
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-06, 17:29
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Samothraki

Jeg har også hatt lyst til å ta en tur dit i flere år nå, men det har enda ikke blitt noe av, mest pga at du må ta båt fra Kavala og det har det ikke blitt tid til når vi har vært på Thasos..
Har sett noen "turistreklame" tv programmer på Holidays In Greece og Hellas HDTV kanalene fra øya og det så litt spesielt ut der, mye fjell som du skriver og mye vann og grønt. Har pratet med litt forskjellige folk på Thasos om øya og de som har vært der har sagt det er fint der men egentlig ikke noe mer.
Vet ikke helt hva jeg skal tro men har fortsatt veldig lyst til å ta en tur dit, har gått og ventet på at noen skal starte med dagsturer fra Thasos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-07, 13:08
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Samothraki

Hej Homeros

Du kanske redan har besökt ön, men om inte.

Givetvis skall du åka till Samothraki, en mycket grön och härlig ö! Själva byn ser ut som skrutt (man ångrar sig nästan när man står ser ön från färjan), men bakom de första husen kommer den härliga ön fram.
Vi kom hem för två veckor sedan från en ö-luff där vi bl.a. besökte Samothraki. Resebrev är på g. som kommer i Kalimera. Behöver du mer info nu så har jag en del!

Hälsningar PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-07, 15:51
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Samothraki

Ja, det stämmer! Samothraki är en speciell malerisk ö och verkligen ganska få här på forumet har besökt den. Jag har, för många år sen, tyvärr kunde stanna bara ett par dagar, men längtan dit blev. Jag väntar också, att rutten från Thassos dit direkt skulle öppnas. Jag har läst att havet omkring S är ganska besvärligt och det finns många "legender" om skeppsbrott osv.
Jag är så egoistisk att jag bara är nöjd om ön inte blir så turistisk. Och det blir den säkert inte, då det inte finns några sandstränder där, men härliga tjocka skogar och vattenfall, där man kan bada.

Och PA, jag väntar med stort intresse på er reseberättelse speciellt om Samothraki (Thassos känner ja ju så bra och Limnos?). På vilket sätt reste ni på fastlandet?

Eija
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-03, 09:20
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Samothraki

Hej igen

Resebrevet ligger ute på Kalimera nu, kom ut igår titel: Resebrev från mindre kända öar.

Vi flyg till Athen, vidare till Chios och på hemvägen Samothraki till Lavrio med båt!

En mycket härlig ö, ser ganska rörig ut från båten när den
lägger till. Men är helt ljuvlig med sitt lugn, mycket lummig och grön med rent källvatten överallt, härliga bad och mycket få turister! God mat och dryck...

Bergig jajamän, endast brättet på den "höga hatten" är farbart, men det räcker till länge. Ett stort antal ö-bor har varit gästarbetare i Tyskland så "hela" ön talar tyska.

Färjeförbindelserna är inte så täta, endast SAOS Ferries, men de är helt okey för övrigt.

HABS

PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-03, 13:01
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Samothraki

Tack för er härligt långa och informativa reseberättelse!!! Jag håller just på att fara till vår "egen" Ö (här i Finland) och hann bara att titta på era dagar på Samothraki. Mycket intressant!
Senare vill jag läsa allt mera exakt.

Ha en bra vecka!
Eija
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-14, 18:53
pereckless avatar
pereckles pereckles är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Hässleholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Samothraki

Hej, Samothraki är också på min önskeliste och jag hoppas att det kan bli av i april 2008, jag siktar på det i alla fall.
Sol och bad är inte mig, jag vill ha upplevelses semester natur, kultur, och mat, det skulle vära bra med en resekompis då jag förmotenligt kommer att få resa ensam igen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-24, 13:26
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Samothraki

Är det någon som varit på Samothraki på senare år som har nått att berätta? Mitt mål är att åka dit ett par dagar nu i sommar när vi är på Thassos och kommer vi dit hoppas jag kunna få ihop ett litet resebrev...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT