Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-01, 19:41
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Öluff 2018

Nu har han gjort det igen, maken. Planerat klart resan innan jag hunnit rekognoscera orter på fastlandet. Det var ju dit vi skulle, men maken känner sig inte mogen för fastlandet ännu... Så det blir en mindre öluff igen.

Resan är redan bokad 2 juli-19 juli. Vi flyger från Aten till Astylapeia. Sedan blir det Amorgos och Santorini. Nästan en vecka på Astylapeia, en vecka på Amorgos delat på Egiali och Katapola och ungefär fyra dagar på Santorini. Astylapeia och Santorini är nya öar, Amorgos återbesök men det är längesedan vi var där.

Vad tror ni om det? För lång eller kort tid på någon ö? Vi har redan bokat en del boenden, men datumen går ju fortfarande att ändra. Andra tips?

Självklart beställer vi öguider och maken lusläser på forumet. (Och jag gnölar lite om fastlandet, men utan handfasta argument eftersom jag inte hunnit läsa på.)

Vi är väl egentligen inte så jättesugna på Santorini, men det går att flyga hem därifrån. Tänkte utforska ön med bil. Eller är annat färdmedel att föredra? En fundering jag har om Santorini är att många boenden där överhuvudtaget inte är avbokningsbara på booking.com. Antar att det har med öns popularitet att göra?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-01, 20:06
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Öluff 2018

Jag tycker att det låter som ett strålande upplägg! Länge sedan jag var på Santorini, men tyckte iaf då att det var värt pengarna. Ha en underbar resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-02, 09:38
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Öluff 2018

Hej

Bra val, Santorini är vackert, men det är så många andra som tycker det också!
Massor av människor, så fyra dagar där helt ok. Moppe funkar också som fordon, ön är inte så stor men där är mycket trafik.

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-02, 19:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Öluff 2018

Jag skulle ha lagt mer tid på Amorgos, kortat på Astypalea. Det beror på att jag tycker så mycket om Amorgos, och att jag inte är så förtjust i Astypalea. Santorini är alltid Santorini. Har man aldrig varit där kräver det några dagar, så fyra dagar blir bra.

Vi hyr alltid moppe på Santorini. Mycket trafik på sina ställen och det kan vara trångt på vägarna. Att parkera bilen i Fira eller Oia är inte lätt, men med moppe är det inga problem.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-03, 18:21
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2018

Vi har preliminärt bokat sex nätter på Astylepeia (ön som varje gång är lika svår att minnas exakt vad den heter och hur det stavas). Vi tittade på tidtabellerna från förra året. Med en tidigare båt skulle det bara bli tre nätter och det känns lite kort. Vi vill gärna ha två dagar "att bara vara" innan man utforskar ön. Blir nog bra ändå. Finns det inget att göra eller utforska får vi bada, dricka vin och läsa böcker och bara försöka uthärda tillvaron tills vi kommer till Amorgos!

Aina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-03, 18:37
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Öluff 2018

Om ni inte redan bokat boende på Astypalea, så kan vi rekommendera APHRODITE STUDIOS. Ett otroligt bra boende. Fräscha välutrustade rum, serviceinriktade ägare. Nya bakverk varje dag! De har även biluthyrning (med rabatt till sina gäster). Kolla på Booking.com!
Vi var där i höstas i åtta dagar, och hade gärna stanna ett par dagar ytterligare!
/Thoper
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-03, 20:19
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2018

Tack Thoper, det är just Aphrodite Studios vi har bokat. Valde mellan det och ett annat ställe som också verkade bra, men Aphrodites läge var bättre så fick avgöra. Blir nog perfekt!

Aina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-01-04, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Öluff 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Finns det inget att göra eller utforska får vi bada, dricka vin och läsa böcker och bara försöka uthärda tillvaron tills vi kommer till Amorgos!
Det är exakt det som är semester.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-01-24, 12:19
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Öluff 2018

Citat:
En fundering jag har om Santorini är att många boenden där överhuvudtaget inte är avbokningsbara på booking.com. Antar att det har med öns popularitet att göra?
Alltså det finns säkert andra här med bättre erfarenhet av Santorini. Jag har bara använt det som avreseö med flyg och då ofta sovit 2 nätter för lite hängande i Fira eller liknande dagen vi hade där.
Men jag har alltid känt mig lurad när jag bokat boende där, främst när jag kommit med båt och bokat nere i hamnen, men även när jag bokat på booking.com (man ska inte lite på deras kartor jämt..). Och inte bara hamnat lite "kalle bakom", vilket jag räknat med, utan långt ut på landet...
Minns speciellt en gång då jag reste själv med barnen (10 och 12 tror jag de var) och dottern fick feber och vi var på ett hotell långt bort från all ära och redlighet. Ingen restaurang, bara en livsfarlig väg utan vägren... Tack och lov fick jag tag på en restaurang med utkörning (15 minutes, all Santorini).

Tänker det är därför man inte kan boka om, alla vill bo nära, men det går inte så man hamnar långt åt skogen och om det bara går att boka av ger sig folk av...

Men en solnedgång längs promenaden på kanten norrut från Fira är svårslagen och det går att hitta bra restauranger med vettiga priser bara l lite bakom utsikten. Så annars är det mysigt, bara väldigt turistigt och fullt med folk
Så kolla noga på Tripadvisor o liknande innan ni bokar... så blir det säkert jättebra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-01-24, 14:35
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Öluff 2018

Låter som en bra plan , själv hade jag hyrt bil istället för moppe på Santorini av säkerhetstänkt,

Det är inte helt lätt hitta bra boenden till vettigt pris, hade vråltur när jag var där med mitt ex och vi fick tag i en lägenhet med utsikt över calderan till under tusenlappen per natt, bokade den nästan ett år i förväg

Hoppas du får med din man till fastlandet något år, det är verkligen helt fantastiskt, upplevde det tom så fantastiskt jag har svårt åka till öarna nu istället
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-01-27, 21:26
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2018

Vi mejlade Honeybeach hotell och bokade det. Känns bra att ha alla boenden klara!

Aina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-01-27, 23:55
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Öluff 2018

Bra val!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-01-28, 17:37
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Låter som en bra plan , själv hade jag hyrt bil istället för moppe på Santorini av säkerhetstänkt,

Det är inte helt lätt hitta bra boenden till vettigt pris, hade vråltur när jag var där med mitt ex och vi fick tag i en lägenhet med utsikt över calderan till under tusenlappen per natt, bokade den nästan ett år i förväg

Hoppas du får med din man till fastlandet något år, det är verkligen helt fantastiskt, upplevde det tom så fantastiskt jag har svårt åka till öarna nu istället
Vi tänker nog moppe eller fyrhjuling, för att det är lättare att parkera. Jag har citerat dig för min man angående fastlandet! Någon gång ska vi väl komma dit. Har ju faktiskt fått med mig maken till Spanien och då är det inga öar, eftersom han vägrar åka till Mallorca. Alla har sina egenheter och fixa idéer. Spanien (gott vin, fantastiska berg och landskap, fina byar, tidvatten i norr) kunde han vänja sig vid, så ock det grekiska fastlandet, tror jag.

Aina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-01-28, 17:40
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Öluff 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Bra val!
När det gäller Santorini kändes det bra att följa rekommendationer från Kalimera. Ja, det har vi gjort vid andra tillfällen också, men det är lättare att chansa på mindre öar. Ska bli spännande att besöka Santorini som är en ö som inte lockat tidigare. En gammal kompis har den som favoritö. Måste kolla med henne vad hon rekommenderar.

Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT