Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-03-17, 21:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Idag var den dag, då vår resa mot vårt Shangrila skulle ske --- trodde vi ja! I lördags, med av Ylva redan packade väskor, trodde vi fortfarande på möjligheten att resa, men vi ville avvakta UD:s utlåtande. På måndagen förstod vi: Vår längtan, alla våra drömmar att åter få träffa våra Kretavänner, bo i vårt lilla hus, byta ut våra dubbskor mot sandaler och ta våra bergspromenader lättklädda, fanns inte inom räckhåll.

Idag är tristessen i stället total. Vi har i alla fall tagit en promenad på både isiga och blöta gator iförda täckkläder och dubbskor. Det var knöligt! Känslan av att detta kommer att pågå länge än, gjorde stegen tunga och sinnet mörkt. Ylva har föreslagit, att vi ska städa köksskåpen och då sa jag, att jag kan putsa fönstren. Det gäller att muntra upp varandra en sådan här dag, när det roligaste som hände var, att jag klippte tånaglarna!

Nu rakar jag mig inte förrän jag blir fri igen! Jag tror skägget blir långt!

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-03-17, 21:54
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Vad hände ?
Vi åkte idag, mindre folk men i övrigt som vanligt.
Läs mitt inlägg under Corona
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-03-18, 04:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Ni får trösta er med att det blir rent i huset. Och med att kanske det trots allt är bättre att stanna i Sverige för vad skulle hända om ni skulle bli sjuka på Kreta?

Kretahuset väntar nog snällt på er.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-03-18, 08:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020



I samma tillstånd av tristess befinner jag mig i. Samt många andra, tror jag. Jag skulle jag ha åkt den 31 mars och träffa mina vänner i bland annat Paleochora. Visserligen bara en vecka.
Nu hoppas jag att min nästa veckoresa den 2 maj blir av. Men jag befarar att även denna förhoppning har spolieras.

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-03-18, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Nu rakar jag mig inte förrän jag blir fri igen! Jag tror skägget blir långt!
Det kan säkert bli långt, men tänk så fantastiskt det kommer kännas när du rakar dig.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-03-18, 10:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Nu är hälften av köksskåpen torkade och en del gamla produkter i skafferiet är kastade, så nu har jag tid att besvara din fråga Spizeman.
Eftersom UD avrådde för utlandsresor, betydde det att reseförsäkringen inte gällde. Skulle vi smittas eller bli sjuka på annat sätt, skulle vi inte få hemfärd betald (med eller utan kista)! Genom direktkontakt med vänner kring Ierapetra,
fick vi också klart för oss, hur snabbt man stängt ned "allt" i området. Hade vi rest ned och någon i byn smittats, hade nog misstankarna lätt hamnat på oss och då hade det blivit svårt att återvända. Vi måste alltså stanna och invänta den ovissa framtiden utan Kreta!
Hoppas du som trotsat myndigheterna ändå får en bra tid i ditt område. Till er andra läsande och skrivande: Håll ut! Ni över 70: Stå ut med att bli behandla som barn och mindre vetande.

/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-03-18, 10:46
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Tack Jannis för svaret som förklarar det jag inte begrep.
Ni har gjort ett bra val som stannat hemma tror jag.
Vi bor ganska avsiljda i ett hus i staden, staket runt om o bilen innanför.
Vi kommer att flytta till sommarstugan o hålla oss ännu mer isolerade i en dryg vecka.
Precis som du säger så vill man respektera grekerna o inte sprida något.
Nu ska vi ut o gräva i rabatterna, här är varmt o skönt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-03-18, 11:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Birgitta, vi har gjort en om bokning och hoppas på 1:a maj i Mochlos. Önskar att också din maj-resa blir genomförbar!

/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-03-27, 09:36
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Väskorna stod kvar ouppackade i en vecka, men igår tömdes de och fick återvända till källarförrådet. Det spirar en förhoppning om att de åter får fyllas i september, bland annat med svenska färskvaror till vännerna kring Ierapetra.
Själv ser jag ut som om en igelkott flyttat in i min skalle. Jag vill raka mig, men nu är det Ylva, som vill se hur jag ser ut med "riktigt" helskägg. Eftersom vi inte träffar andra, sedan vi slutade gå på gymmet, spelar det ingen roll hur jag ser ut! Sonsonen (8 år) kände i alla fall igen mig, när vi pratade på Facetime. Sonen tyckte att jag såg ut som Kadaffi! Tack och lov har vi ett litet gym i bostadsrättsföreningen, dit vi går 3 ggr i veckan och där finns inga speglar!
Var starka, stå ut!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-03-27, 10:05
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Er man, men i Östersund, 17 mars 2020

Jannis! Det är så inspirerande och uppiggande att då och då läsa några rader från dig. Att både förhoppningar och skägg spirar låter bra.

Vad gäller gymbesök så har jag sedan c:a en månad valt bort det. Daglig motion försöker jag ändå att upprätthålla genom promenad med vår lille Bichon-Havanais-valp som är 8 månader gammal och som tycker att det mesta i livet är lek och kul.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT