Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-06, 18:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard "Du er jo alltid hjemme"

Er på vei ut for å spise middag med to venninner, og kom på en samtale jeg hadde med mine naboer i Nafplio. Så her kommer en liten hverdagshistorie om de små, men markante forskjellene:

Jeg bor i det som i Hellas kalles tredje etasje, i Norge ville det vært fjerde. Uansett er det i øverste etasje. I blokken like ved siden av bor et eldre, gresk ektepar, det er vel omlag tre år siden de flyttet inn. Eneste veien inn i min leilighet, utenom via inngangsdøren, er via deres altan - dersom man er akrobat.

Her er dag sa fru Christina: skal vi ta en kaffe senere i dag?
Beklager, sa jeg, men jeg skal ut og treffe noen venninner.
Skal du ut, sa hun, og så helt himmelfallen ut, men du er jo aldri ute!

Vel, det har seg slik at som nordmenn flest må jeg ha frisk luft og naturlig lys i leiligheten, sommer som vinter, med mindre det er for kaldt, da lufter jeg sjeldnere. Så som regel har jeg bare myggnettingdørene foran dør- og vindusåpninger når jeg går ut, og sjalusidørene bruker jeg så å si aldri. I tillegg lar jeg ofte et lite lys stå på, da er det hyggeligere å komme hjem.

Så det mine naboer ser, dersom de er nysgjerrige og bøyer seg inn over min altan, er "åpne" vinduer og dører og lys innenfor. Og da er det klart at jeg er hjemme!

De fleste greske hjem jeg har vært i, er hermetisk lukket, med skodder, gardiner og alt som kan stenge verden ute. Og klart lyset slås av når de går ut.

En norsk venninne, som også har hus i Hellas, gikk for flere år siden på et hagesenter for å kjøpe en bestemt potteplante. Joda, de hadde den, sa gartneren, men den burde ikke stå ute om vinteren.
Jeg skal ha den inne, sa min venninne.
Det går ikke, den må ha frisk luft og godt med lys, sa gartneren.

Det viste seg at i vanlige greske hjem overlever ikke denne planten, det blir rett og slett for tett og mørkt. Men min norske venninne har planten ennå. Inne.
  #2  
Gammal 2014-06-06, 19:05
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: "Du er jo alltid hjemme"

Så må man jo konstatere, at dine ældre naboer stadig er temmelig rørige.
  #3  
Gammal 2014-06-22, 18:36
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: "Du er jo alltid hjemme"

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så som regel har jeg bare myggnettingdørene foran dør- og vindusåpninger når jeg går ut, og sjalusidørene bruker jeg så å si aldri. I tillegg lar jeg ofte et lite lys stå på, da er det hyggeligere å komme hjem.

Det går riktigt att se det lilla ljuset som brinner så hoppfullt, utan några metall-jalusier för.
- Av någon förbipasserande utanför ...
  #4  
Gammal 2014-06-22, 20:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "Du er jo alltid hjemme"

Det finns en faktor här om misstro, kanske berättigat: man vill inte att någon ska kunna titta in. I Norden har vi ju vackert pyntade fönster med blommor och lampor och prydnadsprylar. Det var det första en grekisk släkting kommenterade vid sitt besök. "Är ni inte rädda för att nån ska kunna titta in?" Inget namn på dörren , knappt på namnlisten vid hyreshusens ytterdörr. Jag vet inte om det är vidskepelse med i saken, onda ögat kanske, eller rädsla för inbrott .(I och för sig realistiskt numera i många storstäder.)
  #5  
Gammal 2014-06-23, 09:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: "Du er jo alltid hjemme"

Nei, du har rett i det, ingen skal kunne "se inn", det har jeg også merket meg. Men jeg har to venninner som begge bor i hus ute på landet, langt fra andre og med bare stikkveier opp til husene, og de bor "hermetisk lukket" de også. Fra det ene huset er det utsikt til den vakre Palamidiborgen, dvs, det hadde vært utsikt om ikke gardinene alltid hadde vært trukket for

Det med navn på døren har jeg ikke tenkt over, men det er jo også sant! På blokkleiligheter som min må man jo ha navn på ringeklokkene, men jeg har aldri sett et navneskilt på en enebolig. Helt klart at man skal være så anonym som mulig innenfor husets fire vegger!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT