Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-13, 11:21
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Bila till Grekland

Vi ska bila i Europa i sommar och funderar på att åka ner till Grekland. Är det en besvälig resa? Finns det någon som gjort det och kan berätta lite? Hoppas på att få lite tips.

//Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-13, 16:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bila till Grekland

Om du kollar gamla trådar under "resa till Grekland" får du ta del av mångas erfarenhet. Vill du ha specifik info kan du e-maila till mig.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-13, 19:39
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Bila till Grekland

Det fanns i förra årets camping i Sverige, en bra förteckning över färjer Italien och Grekland.........ganska saftiga priser....Ska kolla om jag hittar....

Hittar inte just nu, men kolla denna länk. Både tider och priser...

http://www.aferry.se/scandlines-faer...FQrlQgodnx3gBg

Men det är visst bara början av Europa!

Senast redigerad av Ioslina den 2007-05-13 klockan 19:44.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-13, 19:43
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Bila till Grekland

Tack för svaren ska kolla mer i gamla forum, men vill gärna ha mer info.

//Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-13, 21:28
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Bila till Grekland

Vi upplevde aldrig resan besvärlig utan vi stortrivdes med att bila och göra hela resan till en semester och inte bara när vi kom fram. Det är inte utan att vi saknar dessa bilresor och hoppas på att vi skall kunna göra det i höst. Tyskland såg vi oftas som en transportsträcka men det berodde på att vi varit där så mycket. Österrike, där brukade vi ta några nätter för det är ett utav de underbaraste länder vi vet. De senaste gångerna vi bilade tog vi färjan från Venedig och njöt i allra högsta drag av båtresan.
Bilresan blir bara besvärlig om man gör den besvärlig genom att tex stressa sig fram. Njut från första stund!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-13, 21:52
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Bila till Grekland

Hej!
Jag har bilat till Grekland vid två tillfällen och visst är det en ganska lång resa men man kan ju ta det lugnt och övernatta ett par gånger under resans gång.

Jag åkte från Göteborg och började med att ta mig till Malmö och vidare över Öresundsbron och Bältbroarna.

Första övernattningen gjorde jag i tyska Hameln, lite off track men det är en vacker liten stad med fina korsvirkeshus och floden som flyter fram.
Från Hameln åkte jag en liten lokal väg med många vackra vyer.
Jag kom ut i höjd med Kassel och körde där ut på A7:an igen.

Nästa stopp för övernattning var Igls, som är en liten stillsam alpby strax utanför Innsbruck i Österrike.

Från Igls ut på A7:an igen och över Brennerpasset och strax därefter rullar man in i Italien. Vackra berg längs vägen!
Landskapet planar ut och man når snabbt Bologna. Jag åkte vidare en bit till mot Rimmini, Ancona.
Vid Imola svängde jag av mot lilla mysiga orten Brisighella. Jag övernattade på en ekologisk agritorismo som serverade fantastisk mat och sålde riktigt goda viner.
Jag valde att övernatta i Italien för att vara säker på att hinna med färjan från Ancona till Patras, Grekland.
Det hade varit möjligt att hinna med färjan om jag hade åkt tidigt från Igls, men det var skönt att slippa stressa .

I Ancona körde jag på färjan till Grekland, jag hade bokat biljetter hemma via svenska Ferrycenter.
Resan till Patras tar ca 20 timmar. Det är nästan ett måste med hytt tycker jag. Skönt att duscha, sova ordentligt och få lite lugn och ro.
Det är stora fina färjor med butiker, restauranger, barer och spel. Det finns även bio och på soldäck kan man bada i en liten pool.
Nästa dag körde jag av i Patras och åkte vidare till Pireus(ca 2 timmars resväg)
I Pireus inhandlades biljetter till Amorgos och äventyret fortsatte...

Att tänka på inför resan:
Kolla bilen innan ni åker! Särskilt bromsar, byt tändstift om det behövs osv.
Jag bilade förra sommaren till Alperna och i Tyskland hängde sig bromsoken
Fick köra till en märkesverkstad i Paderborn och det blev ingen billig historia kan jag lova!
Inte nog med det! På väg hem så började motorn att gå på fyra cylindrar istället för fem, en tändkabel hade gett upp...
Under mina resor till Grekland gick bilen dock bra, men då var den ju lite nyare(96:a) och troligen nyservad

Hoppas ni fick veta lite bra saker!
Mvh. Stina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-14, 11:02
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Bila till Grekland

Tack för alla svar, nu blir jag bara mer sugen på att bila ner. Men jag undrar om vägen via Italien är den bästa, det verkar som de flesta har åkt just den vägen. Är det svårare att ta sig genom forna Jugoslavien?

Tack än en gång för ni delar med er av era reseminnen.

//Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-14, 14:22
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Bila till Grekland

Jag har bekanta som bilat ned via forna Jugoslavien och enligt dem är det inga problem. Senaste resan de gjorde så åkte de biltåg från Hamburg och tjänade därmed en hel del mil, tyvärr minns jag inte var tåget stannade...men de kom en bit på väg i alla fall Något dyrare med biltåg än att resa på vanligt sätt men tydligen var det värt de extra slantarna.
Många här på forumet har uppgett att de haft en del problem med korrumperade trafikpoliser i ex Jugoslavien, jag frågade mina bekanta och de hade aldrig råkat ut för detta. De sa däremot att det är många hastighetskontroller och att man inte skall köra för fort. Till saken hör ju att han är serb, så kanske är det därför som de klarat sig så bra?
Jag har också hört att man inte skall köra på nätterna, särskilt inte som ensam tjej.
Första resan jag gjorde åkte jag själv och jag hade min hund med mig, så för mig var det Italien-vägen som gällde(måste åka inom EU när hunden är med)

Mvh. Stina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT