Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-23, 12:41
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Saroniska stränder

Hej hopp!

Efter mycket velande hit och dit hur vi skulle göra med Grekland i år har vi nu funnit ospecificerade biljetter till Saroniska öarna med Apollo, vilket betyder att vi hamnar på Egina, Agistri eller Poros. Det känns spännande.. men lite tråkigt att inte veta var vi hamnar

Någon som vill berätta lite om stränderna på dessa öar? Jag är orolig för att vattnet är grumligt och så... eller alltså, inte rent. Vilka delar av öarna ovan bör man bada vid, och vad bör man undvika? Har förstått att det inte är värsta superstränderna på öarna men det gör ingenting så länge vattnet är rent och vi får lugn och ro, vilket vi bör få

/Janet (äntligen spikat!)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-23, 22:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Saroniska stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Hej hopp!

Efter mycket velande hit och dit hur vi skulle göra med Grekland i år har vi nu funnit ospecificerade biljetter till Saroniska öarna med Apollo, vilket betyder att vi hamnar på Egina, Agistri eller Poros. Det känns spännande.. men lite tråkigt att inte veta var vi hamnar

Någon som vill berätta lite om stränderna på dessa öar? Jag är orolig för att vattnet är grumligt och så... eller alltså, inte rent. Vilka delar av öarna ovan bör man bada vid, och vad bör man undvika? Har förstått att det inte är värsta superstränderna på öarna men det gör ingenting så länge vattnet är rent och vi får lugn och ro, vilket vi bör få

/Janet (äntligen spikat!)
Vad gör ni med Pargabiljetterna?

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-23, 22:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Saroniska stränder

Vi har varit på både Egina och Poros, Egina är det länge sedan men jag har för mej att det fanns en ganska bra strand där men jag minns inte hur vattnet såg ut. Lite senare har vi varit på Poros, där minns jag att jag tyckte vattnet var lite skitigt då vi kom från kykladerna men det är säkert ändå helt badbart så det ska inte vara något större problem.
Båtförbindelserna inom ögruppen är väldigt bra så om ni lessnar på ett ställe så kan ni ju faktiskt åka vidare, visst bränner det lite att inte utnyttja det boende man redan har betalat för men samtidigt så ska man ju ha en trevlig semester också.
Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-24, 11:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Saroniska stränder

Vi har varit på Agistri.Väldigt liten ö, så när vi ville se lite mer folk tog vi båten till Egina.Tog ca 20 minuter,tror jag.

Vattnet var fint och vill man ha det lugnt och skönt så är det ett bra val.
För mig var det lite för lite att se på, men som sagt kan man ju åka till andra öar i närheten.

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-24, 12:23
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Saroniska stränder

Eva L: Vi kollade om de gick att namnändra, men det gick inte eftersom de var så billiga tydligen. Hade det gått hade jag gärna slumpat iväg dem här på Kalimera till bäst behövande. Och jag hade gärna åkt på den resan om det inte vore för introduktionsveckorna på högskolan som inföll så pass tidigt

Janérik: Jag surfade runt lite och hamnade mitt i ett resebrev som du skrivit om Egina, och rätt var det var så läste jag även din berättelse om Poros. Det verkar bra. Krille älskar citroner så hamnar vi på Poros ska vi ta oss över till fastlandet och ströva omkring i citronskogen...

Riitta: Jag vet, det är helt perfekt att man kan åka runt sådär. Tröttnar man på ett ställe så kajkar man över till nästa. Men det är ju bara en veckas resa och med transfer och grejer så har vi inte direkt gott om tid. Men förhoppningsvis kan vi hinna njuta av Grekland i alla fall. Kanske tar vi en dag i Aten före hemresan, det kan ju också vara en upplevelse såhär på sommaren

Tack allihopa!
Om någon känner sig manad att berätta mer om öarna så är det välkommet
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-24, 12:32
sally sally är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Sv: Saroniska stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Hej hopp!

Efter mycket velande hit och dit hur vi skulle göra med Grekland i år har vi nu funnit ospecificerade biljetter till Saroniska öarna med Apollo, vilket betyder att vi hamnar på Egina, Agistri eller Poros. Det känns spännande.. men lite tråkigt att inte veta var vi hamnar

Någon som vill berätta lite om stränderna på dessa öar? Jag är orolig för att vattnet är grumligt och så... eller alltså, inte rent. Vilka delar av öarna ovan bör man bada vid, och vad bör man undvika? Har förstått att det inte är värsta superstränderna på öarna men det gör ingenting så länge vattnet är rent och vi får lugn och ro, vilket vi bör få

/Janet (äntligen spikat!)

På Egina finns det en fin strand i Agia Marina, långgrund och med bra vatten. (I alla fall dom gånger vi varit där) Apollo har alla sina hotel där förutom ett. Egina stad kan jag rekommendera att åka in till någon gång, en "riktig" grekisk liten stad. Fin hamnpromenad.
Poros har flera olika stränder, men ingen av dom är någon jättehöjdare, (ganska små, med tanke på att det brukar vara mycket folk.) dock har det alltid varit rent vatten. Poros stad är jättemysig, oerhört fin med kyrkan högst upp på toppen vackra hus, och svindlande gränder. (Bra benmuskler är att föredra!) Det går små färjor över till fastlandet, Galatas, där det också finns en del bra restauranger. (Samt en strand)
Agistri har en bra strand inne i Skala, och en del småstränder i Milos, vattnet var som en "dröm" när vi var där! Det är lugnet som råder på den ön. Enda nackdelen som vi upplevde det, är vad det gäller Agistri, båtresan. (och kanske lite för lugnt, men det är ju en smaksak.) Sista gången vi var där så var det säkert två timmars väntan på flygplatsen, väntade på övriga flyg med passagerare som också skulle till Agistri, väl i hamnen ytterligare väntan på mer passagerare. (ett par timmar till) Båten Apollo använde/använder sig av var "överpackad", många hade ingen sittplats, och båtresan tog betydligt längre tid än 2,5 timmar. När det var två dagar kvar på semestern fick vi lite "lappsjuka" och tog båten till Pireus och tillbringade dom sista dygnen i Glyfada.
Hittar du någon av dessa tre öar som du tycker verkar trevligare än de andra så kan man alltid faxa till Apollo i Athen och framföra önskemål om var man helst vill hamna,(önska kan man ju alltid, och dom brukar göra sitt bästa) "knack, knack" hitills har det gått bra!
Trevlig semester, var det än blir!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-24, 15:26
annlind annlind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Saroniska stränder

Citat:
Ursprungligen postat av sally
På Egina finns det en fin strand i Agia Marina, långgrund och med bra vatten. (I alla fall dom gånger vi varit där) Apollo har alla sina hotel där förutom ett. Egina stad kan jag rekommendera att åka in till någon gång, en "riktig" grekisk liten stad. Fin hamnpromenad.
Poros har flera olika stränder, men ingen av dom är någon jättehöjdare, (ganska små, med tanke på att det brukar vara mycket folk.) dock har det alltid varit rent vatten. Poros stad är jättemysig, oerhört fin med kyrkan högst upp på toppen vackra hus, och svindlande gränder. (Bra benmuskler är att föredra!) Det går små färjor över till fastlandet, Galatas, där det också finns en del bra restauranger. (Samt en strand)
Agistri har en bra strand inne i Skala, och en del småstränder i Milos, vattnet var som en "dröm" när vi var där! Det är lugnet som råder på den ön. Enda nackdelen som vi upplevde det, är vad det gäller Agistri, båtresan. (och kanske lite för lugnt, men det är ju en smaksak.) Sista gången vi var där så var det säkert två timmars väntan på flygplatsen, väntade på övriga flyg med passagerare som också skulle till Agistri, väl i hamnen ytterligare väntan på mer passagerare. (ett par timmar till) Båten Apollo använde/använder sig av var "överpackad", många hade ingen sittplats, och båtresan tog betydligt längre tid än 2,5 timmar. När det var två dagar kvar på semestern fick vi lite "lappsjuka" och tog båten till Pireus och tillbringade dom sista dygnen i Glyfada.
Hittar du någon av dessa tre öar som du tycker verkar trevligare än de andra så kan man alltid faxa till Apollo i Athen och framföra önskemål om var man helst vill hamna,(önska kan man ju alltid, och dom brukar göra sitt bästa) "knack, knack" hitills har det gått bra!
Trevlig semester, var det än blir!
Hej! testa Agistri det är en underbar liten Ö finns både lugn o ro eller håll igång.I milos är det lite lugnare på kvällarna men även mysigt på tavernorna med musik och dans.I Skala är det mer liv o rörelse om man vill ha det. Fin långgrund strand underbart klart vatten med massor av vackra fiskar att skåda Trevlig semester!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-24, 18:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Saroniska stränder

Agistri ÄR fint och lugnt...Där var jag 2 veckor (!) sommaren 2000...Hamnar ni på Egina så är det jättelätt med billig taxibåt att ta sig över till Skala/Milos på Agistri.. De byarna är nästan sammanväxta ....Hamnar ni på Angistri så är det lika lätt andra vägen..Det är säkert lika lätt från Poros! Missa inte heller HYDRA!!!

Lissi- som just bokat nyårsresa till Athen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-24, 18:22
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Saroniska stränder

Tack återigen allihopa!
Agistri verkar otroligt mysigt... gillar Antiparos och jag läste någon jämförelse mellan de två öarna (det stod att det är ungefär lika lugnt) så det verkar ju bra. Hoppas nog helst på att hamna där. Får man lappsjuka kan man ju åka på utflykt

Poros verkar också härligt, men jag läste i Vagabond eller någon annan resetidning att det är en svensk-ö, där det kryllar av svenskar, danskar och norrmän. Det verkar lite trist. Men man kan dyka på Poros har jag läst, och även om jag mer hade tänkt mig att snorkla omkring lite så kanske det är passande...

Tyvärr har Apollo bara boende i Agia Marina på Egina och inte i Egina stad, något jag tycker verkar vara ett minus. Men det går ju bussar så det är antagligen inget större problem egentligen.

Ligger öarna på samma prisnivåer, någon som vet det? Läste någonstans (har surfat runt en del) att Egina var billigare än de andra? Eller var det tvärtom.. hmmmmm?

Och en grej; båtarna mellan öarna, är det utflyktsbåtar som gäller eller? Någon som har ett hum om priser?

Och Lissi, ska garanterat ta oss till Hydra Atenarnas lyxparadis, eller nåt sånt va?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-24, 20:54
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Saroniska stränder

Båtarna finns både snabbåtar och bilfärjor av den mindre modellen som syns på bilden nedan.

(Bild från Falta om Fartyg)

Då det gäller Egina så är det nog att föredra att bo i Agia Marina, där finns stränder och allt sådant, Egina stad kan väl vara ett bra utflyktsmål med buss över dagen. Ifall ni åker med en vanlig båt så går den in i Egina stad först och Agia Marina sedan så då får ni försöka titta hur det ser ut om ni har möjlighet.
Vi gjorde misstaget att kliva av i Egina stad och fick sedan åka buss till Agia Marina då vi upptäckte vårt misstag. Då åker man också förbi öns stora turistattraktion, en hög med stenar som har blivit kvar bredvid vägen (alltså ett gammalt tempel eller liknande)

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-24, 22:35
annlind annlind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Saroniska stränder

Ang priser ageina- agistri. Det är mycket dyrare på ageina än på agistri.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-24, 22:45
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Saroniska stränder

Hej Janet

Vi var på Angistri en vecka i juni för två år sedan och trivdes jättebra. Vsst är det en liten ö, men vill man bara ha det lugnt och skönt, koppla av och äta gott så är den perfekt. Vi bodde i Milos (eller Megalochori som är det gamla namnet) och det är den absolut mysigaste byn, många små fina hus med blommor och gränder att ströva runt i. Fina tavernor med god mat, missa inte den som ligger i backen vid hamnen där fiskarna brukar samlas. Baden är dock finare i Skala där det finns en stor sandstrand med parasoll och solstolar, det tar ca. 20 minuter att promenera emellan. Hyra cykel eller moppe går bra om man vill ta sig till andra stränder eller någon by, avstånden är små.
Till Egina stad tar det 20 minuter med taxibåt, Apollo ordnade även en resa över dagen då man besökte Poros och Hydra. Vi var med på en sådan och tyckte det fungerade bra. Ska man ta sig runt på egen hand får man nog utgå från Egina tror jag.

Hoppas ni får en skön resa!

Hälsningar Ann-Kristin

Senast redigerad av inkfish den 2005-07-25 klockan 11:22. Anledning: Otillåten länk borttagen
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-24, 23:08
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Saroniska stränder

Åh, jag hoppas verkligen vi hamnar på Agistri. Det var min önskan från första början och den bara späs på av allt jag läser.
Billigare och lugnare. Underbart.

Vill man utflykta över till Egina är det ju superenkelt och vill man till Aten är det ju bara att utflykta över till Egina och sedan vidare till Pireaus.

Kan man få tag i kontoret i Aten på annat sätt än genom att faxa för önskemål? Jag ska ringa och kolla upp det där, men jag antar att det är svårt att få sådana önskningar genomförda, speciellt som Apollo alltså bara har tre hotell på Agistri.

Och tänk om vi hamnar på Poros... näää, det verkar ju så avlägset!?? ;(

Och det där med priserna, är Egina alltså dyrt? Blä.. finns det orter som är billigare än andra på Egina, kanske någon som inte är så turistifierad?

Hej hopp!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-25, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Saroniska stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Åh, jag hoppas verkligen vi hamnar på Agistri. Det var min önskan från första början och den bara späs på av allt jag läser.
Billigare och lugnare. Underbart.

Vill man utflykta över till Egina är det ju superenkelt och vill man till Aten är det ju bara att utflykta över till Egina och sedan vidare till Pireaus.

Kan man få tag i kontoret i Aten på annat sätt än genom att faxa för önskemål? Jag ska ringa och kolla upp det där, men jag antar att det är svårt att få sådana önskningar genomförda, speciellt som Apollo alltså bara har tre hotell på Agistri.

Och tänk om vi hamnar på Poros... näää, det verkar ju så avlägset!?? ;(

Och det där med priserna, är Egina alltså dyrt? Blä.. finns det orter som är billigare än andra på Egina, kanske någon som inte är så turistifierad?

Hej hopp!
Inte ska ni slösa en dag i Aten när ni bara har en vecka på er. Aten ska du besöka vid andra tidpunkter och inte nu mitt i värmeböljorna. Jag har bara varit på endagskryssning från Aten till Egina, Poros och Hydra så jag har inga tips att bidra med. Däremot vet jag några som åker till Agistri nästan varje år och verkligen är förtjusta i ön.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-07-25, 12:09
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Saroniska stränder

Tror du har rätt Eva, det blir nog inget Aten annat än för start och landning. Klokast så.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-23, 20:00
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Saroniska stränder

Hallå Janet, på vilken ö hamnade ni till slut? Ni borde vara tillbaka nu tycker jag...

Hoppas ni har haft det härligt!

Ruby

Senast redigerad av Ruby den 2005-08-23 klockan 20:39.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT