Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Hydra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-03, 01:24
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Hydra och Ikaria - långsökt kombination?

Min väninna och jag kan inte bestämma oss i frågan om Hydra eller Ikaria. Vi ska vara borta i två veckor. Undring kom upp, om det vore rimligt med en vecka på varje? Transportmässigt, alltså. Vi vill åka i slutet av september. Någon som besökt dessa båda på samma resa eller ändå vet något om förbindelserna?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-03, 07:34
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hydra och Ikaria - långsökt kombination?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Min väninna och jag kan inte bestämma oss i frågan om Hydra eller Ikaria. Vi ska vara borta i två veckor. Undring kom upp, om det vore rimligt med en vecka på varje? Transportmässigt, alltså. Vi vill åka i slutet av september. Någon som besökt dessa båda på samma resa eller ändå vet något om förbindelserna?
Det finns ingen direkt förbindelse mellan båda öarna, tror jag. Ni måste nog tillbaka till Piraeus och jag tror färjorna från Piraeus till Ikaria startar tidigt på morgonen, d v s förmodligen går det inte att kombinera med resan från Hydra till Piraeus samma dag, vilket betyder en övernattning i Piraeus/Atén. Med andra ord, risken finns att det blir en 2-dagars resa. Dag 1: tidigt på morgonen från Hydra till Piraeus. Dag 2: tidigt på morgonen från Piraeus till Ikaria. Men kanske är det OK för er.
Personligen (om jag skulle göra en sådan resa) tycker jag det är lite väl mycket med tanke på att hela resan är två veckor, och två resdagar mellan öar blir i så fall lite väl mycket. Men, som sagt, det är ju individuellt hur man upplever det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-07-03, 10:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hydra och Ikaria - långsökt kombination?

Det finns mycket riktigt ingen båtförbindelse mellan Hydra och Ikaria. Men visst funkar det att komba öarna. Ni kan flyga till Aten, åka båt till Hydra från Pireus, sedan tillbaka till Pireus, tåg till flygplatsen och sedan inrikesflyg till Ikaria. Från Ikaria flyger ni tillbaka till Aten och sedan hem. Eller så tar ni båt till Samos och flyger hem därifrån.

Det går även båt mellan Pireus och Ikaria.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-03, 11:51
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hydra och Ikaria - långsökt kombination?

Varför inte hyra en helikopter som hämtar upp er på Hydra för vidare transport (direkt) till Ikaria?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-03, 16:35
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Hydra och Ikaria - långsökt kombination?

Hm. Tack för utförlig och snabb info! Det ante mig, att det skulle bli tidsödande med resorna. Men vi tänker vidare och kanske utökar med några dagar. Helikopter kan, som nämnts, också bli aktuellt. En av oss är dock småplansrädd, den andra har vågskräck. Också en svårartad kombo. Men vi ger oss inte så lätt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-07-03, 20:46
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Hydra och Ikaria - långsökt kombination?

Tror också att man måste tänka på att Ikaria är en stor ö. Även om man flyger dit, är resan till ex-vis Armenistis lång! Jag skulle välja att separera resorna. Men visst, en helt omöjlig kombo är det inte!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-07-04, 09:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hydra och Ikaria - långsökt kombination?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
En av oss är dock småplansrädd, den andra har vågskräck. Också en svårartad kombo. Men vi ger oss inte så lätt.
Hoppas att ni kommer iväg, för det är två mycket speciella öar, som som skiljer sig från de flesta andra öar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT