Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-29, 12:23
Patrik Ss avatar
Patrik S Patrik S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Rottne
Inlägg: 51
Standard Marginal till flyget?

Vår familj har "råkat" ramla över några billiga reguljära flygbiljetter från Kastrup till Aten i augusti. Vi har tänkt ta första bästa färja till Naxos, och har tänkt oss en övernattning i Piraeus på hemvägen. (Flyget avgår 14.30).
Frågan är bara hur pass osäkert detta med båtarna är? Jag läste i någon reseberättelse på nätet att någon hade fastnat på Naxos i tre dygn p.g.a. storm. Vi vill ju tillbringa så lång tid som möjligt på Naxos, men vill samtidigt inte riskera missa flyget hem.
Någon som har ett råd att ge - räcker en övernattning, eller ska man ha större marginal än så?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-29, 13:00
Izzas avatar
Izza Izza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Marginal till flyget?

Ni kan ju alltid höra er där ni köper båtbiljetterna tillbaka till Pireus på vägen hem. De vet säkert hur vädret kommer att se ut och så, sen kan ni ju kolla in där lite då och då och höra om båten fortfarande går som planerat.

För 3 år sen tror jag det var var min mamma och hennes kompis inne och skulle köpa båtbiljetter till Pireus, det var ca 3-4 dagar innan båten skulle avgå.

Dom tipsade oss då att ta en båt redan samma kväll då det skulle blåsa upp rejält och inga båtar skulle gå resten av veckan. Vi kom iväg, men jag måste tillägga att flyget hem var halvtomt...

Men som sagt, jag vet ju inte hur länge ni ska stanna nere i grekland men se till att gå in och fråga där man köper båtbiljetter ett par dagar tidigare så ska ni nog se att det fixar sig.



Kram hej
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-29, 13:18
Patrik Ss avatar
Patrik S Patrik S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Rottne
Inlägg: 51
Standard Sv: Marginal till flyget?

Tack för tipset, Izza!

Vi får hoppas att det blir lugn väderlek dessa 10 dagar, men om det är osäkert kan det ju vara idé att kolla med biljettförsäljningen några dagar i förväg.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-29, 14:44
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Kanske chansartat, men....

.....då vi varit på Naxos så har vi oftast tagit en väldigt sen färja och kommit fram till Piraeus på morgonen samma dag som flyget går Kanske inte att rekomendera precis
Vissa gånger har det blåst rejält, färjan varit försenad redan till Naxos samt, att överfarten varit nog så guppig. Efter olyckan utanför Paros i sept-00 har vi nog blivit mer försiktiga. (Vi var på Naxos då och har nära vänner som blev berörda viket påverkade även oss). Numera ser vi till att ha lite marginal men inte åker vi till Piraeus flera dagar i förväg heller. Svår fråga detta, blåsväder kan ju ibland komma snabbt och havet är oberäkneligt.
Men det ska säkert gå bra för er
Lycka till
//Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT