Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-01-09, 14:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi åt en supergod tapasmiddag för 2 inkl en flaska rött vin och vatten för 24 euro...ett supermysigt litet ställe som ska få fler besök....

Lissi
Lissi! Jag blir mer och mer förstummad över restaurangpriserna som du rapporterar om. Är det fulla portioner som ingår? Känns som att det börjar bli dags för ett återbesök i Puerto framöver.

Masse
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-01-09, 18:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Masse, det var en bricka med rågade skålar med tapas. Kanarisk potatis i röd sås, 5 stora croketter med fiskfärs i. En skål med många köttbitar i sås, som Claes fich helt för sig själv, en skål med en helt underbar potatis och grönsaksröra, samt en skål med grönsaker kokta i sås, bla brytbönor och lite köttfärssås och ett stekt ägg överst. Vi hade tänkt beställa fler skålar men orkade inte. Mellan 3-4 euro kostar tapasrätterna här generellt. Vissa, som här , är stora....nere vid strandpromenaden mindre...
Vinet, en flaska rött, kostade 5.50. Ett prisex till: I går i byn Orotava tog vi varsin kaffe med varsin bocadillo ( liten baguette)med ost. Sen ville jag ha en kaffe till och äppelkaka....stor och god. 10.50euro.Det är billigt!
Vi åt i förrgår på en engelsk bar. Där kostade en räkomelett med sallad, aioli, pommes frites och ett glas vin 6.95 euro. Jättegod omelett med mycket räkor i.
Ja vi är förvånade över både priset och framförallt kvaliten på maten.

Idag har vi åkt upp till Teide...härlig tur. Tyvärr gick bara en av linbanevagnarna upp till toppen....1,5 timmes kötid, så vi struntade i det. Det blåste väldigt också. På anslagstavlan stod att temp skulle vara -6,5 grader. Lätt att avstå då! Häftigt lavalandskap!! Vi tog vägen ner till södra sidan, los Gigantes, och sen längs efter södra kusten via Santa Cruz och åter till Puerto de la Cruz. Norra sidan är otroligt mycket vackrare !! Los Americanos och grannen playa las Americas såg fruktansvärt trista ut... men vill man bara ha sol och bad på semestern är det mer sol där. . Ikväll går vi åter till det mysiga tapasstället och i morgon blir det havsbassängerna. Vi har bara solat och badat en dag hittills så vi får ta en vilodag.

Lissi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-01-09, 18:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Är det fina vägar att köra på där? (fick aldrig något svar på det)..?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-01-09, 18:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Sunny Jättefina vägar!!! Du skulle garanterat våga köra. Däremot är det ett mindre helvete att hitta p-platser!!

Lissi
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-01-09, 18:48
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
ett mindre helvete att hitta p-platser!!

Lissi
Hmmm...det var ju just det ja!..
Förstår att ni nu är mer noga med var ni parkerar någonstans!..

Ps. Jag säger som Masse, jag blir förstummad över allt gott ni äter och de låga priserna, fantastiskt!..
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-01-09, 22:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

I mitt förra inlägg skulle det givetvis stå Christianos och Playa de Americas... trista ställen som det såg ut i vår synvinkel.

Nu är vi mätta och nöjda efter ny tapasmåltid...ska lägga in bilder när jag är hemma igen. I morgon ska det bli 22 grader och sol, så då blir det BAD! Tre dagar kvar...det känns som vi varit borta länge!

Lissi
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-01-10, 00:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Idag har vi åkt upp till Teide...härlig tur. Tyvärr gick bara en av linbanevagnarna upp till toppen....1,5 timmes kötid, så vi struntade i det.
Lissi
Såg att ni ska till Lago Martianez imorgon. Då kan ni kanske njuta av Teide därifrån istället. Enligt mitt lilla recept:

Lägg dig och flyt på rygg i solgasset i den största bassängen. Njut av kontrasten mellan svalkan i havsvattnet och den värmande solen. Glänta på ögonen och spana upp mellan palmkronorna som finns runt bassängen, ............. och där ser du den vackra snöklädda toppen på Teide.

Vi som är sol-och-bad-älskare gillade skarpt L M. Första gången vi var i Puerto, för drygt femton år sedan, tillbringade vi många dagar av vår tvåveckorsresa där. Var bland de första in på morgonen när de öppnade, och bland de sista ut när de stängde. Tyvärr var det stängt för renovering när vi var i Puerto senast.

Masse
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-01-10, 08:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja vi är förvånade över både priset och framförallt kvaliten på maten.
Ja, det finns sååå många guldkorn på Tenne. Bara man ger sg iväg från strandbarerna på Los Christianos/P Las Americas, som oftast har erbarmlig kvalitet.
Priserna är överlag låga. Har man eget boende och ska handla mat. Ta dig upp till en bergsby och sök upp den lokala super marketen (som kan vara förvånande stor). Priserna där är skrattretande låga. T ex kan man finna en helt ok flarra rödtjut till det facila priset av 1 €

/Netwolf
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-01-10, 10:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Vi som är sol-och-bad-älskare gillade skarpt L M. Första gången vi var i Puerto, för drygt femton år sedan, tillbringade vi många dagar av vår tvåveckorsresa där.

Masse
Vi har varit där 5 timmar av hittills 11 dagar! Vi är mer av sist in och först ut när det gäller badanläggningar och solning. Men det är ett häftigt ställe, rent och snyggt! Vi har ägnat dagarna åt långa promenader i alla fantastiska parker och uppe på höjderna. 1,2- 1,5 mil om dan och mycket uppför....

Frukosten som ingår i boendet består av olika sorters yoghurt, musli, massor av frukt, bröd i alla ljusa nyanser som finns , samt söta marmelader och juice som är saft och massor av korv, skinka o ost. Bacon, bönor stekt ägg och grönkokta vanliga, ibland kokta grönsaker, stekt fläsk, potatis samt minst 8 sorters söta kakor och muffins. Min frukost består av yougburt som jag skivar färsk frukost i, några klyftor tomater samt skivad ost....allt det andra är inte min grej! Men gud vad folk lassar i sig!!! Nu mot vattnet!

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2015-01-11, 10:00
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Har precis "läst ikapp" här och det låter som ni har det riktigt härligt! Kanske kan vara något att ta med i planeringen framledes. Det börjar bli olidligt att övervintra i Sverige... 😩 Har precis vaknat efter en natt med Egon... Ja stormen alltså... Hela taket på växthuset har försvunnit... 😭 Skulle gärna vara hos er och dela en flaska rött... Ha det fortsatt gott!

MVH zakka
Svara med citat
  #51  
Gammal 2015-01-11, 10:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Det börjar bli olidligt att övervintra i Sverige... 😩 Har precis vaknat efter en natt med Egon... Ja stormen alltså... Hela taket på växthuset har försvunnit... 😭 Skulle gärna vara hos er och dela en flaska rött... Ha det fortsatt gott!

MVH zakka
Ja fy så jobbig svenska vintern är! Jag kunde gladeligt stannat till mars minst...fast man längtar förstås till barn och barnbarn...och så måste jag ju jobba ihop pengar till nästa resa
Idag mulet men varmt..solen lär komma om nån timme..

Lissi
Svara med citat
  #52  
Gammal 2015-01-11, 17:57
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja fy så jobbig svenska vintern är! Jag kunde gladeligt stannat till mars minst...fast man längtar förstås till barn och barnbarn...och så måste jag ju jobba ihop pengar till nästa resa
Idag mulet men varmt..solen lär komma om nån timme..

Lissi
Hej Lisa !
Jobbig ? Det är bara "förnamnet" !
Hittade en resa till vår favvis Corralejo på Furteventura i gårkväll till ett bra pris.
Åker i morgonbitti fr Sturup !
Ser framemot vackert väder i en vecka.
/ Tom & Bodil
Svara med citat
  #53  
Gammal 2015-01-11, 17:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja fy så jobbig svenska vintern är! Jag kunde gladeligt stannat till mars minst...

Lissi
Ja, tänk så härligt det skulle varit!!..
Jag måste nog med börja tänka om.. alltså försöka få in några semesterveckor under vintern också... det känns sååå långt till våren.. men tiden tuffar på.. konstigt nog.. snart mitten på Januari.. ..vart tog den månaden vägen!

Sunny (som längtar ner...)..
Svara med citat
  #54  
Gammal 2015-01-11, 18:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Nu har vi bara en hel dag kvar...första helmolniga dagen idag, men de fyra termometrar vi stött på under söndagens 9-km promenad har visat 22, 23,24 och 25 grader så i alla fall nånstans där har temperaturen varit. Jag har gått i kjol och linne hela dan.. Nu siesta på hotellet.
Vi hade ju bokat en vecka till Dusseldorf i februari, men ska avboka den....det kan ju bli en kall vecka....och vi har resor både i april, maj, juli och september....och så blir jag väldigt sugen på repris här nere nästa vinter!

Lissi
Svara med citat
  #55  
Gammal 2015-01-12, 00:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Jag är lite nyfiken på hur vädret har varit som helhet under er vistelse i Puerto. Mitt intryck från det du skrivit är att det har varit sol och värme i stort sett varje dag. Är det så?

Vid våra besök där har det bara vid ett tillfälle varit gassande sol non stop i en hel vecka. Någon gång har det varit mulet och ganska kallt i två hela veckor. Mestadels har det varit växlande väder med mulet och solsken om vart annat. Därutöver har vi nästan alltid upplevt de här små återkommande 10-minutersskurana som är så vanliga på den delen av ön.

Vi som är soldyrkare har ibland tyckt att det varit lite plågsamt med lynnigheten i vädret. Men det är ju det som är priset som måste betalas för att få uppleva den vackra grönskan och blomsterprakten. Det är ju något helt annat än de tråkiga höghushotellplayorna på annat håll. Och oftast håller sig ju temperaturen på rätt sida om 20-gradersstrecket.

Masse
Svara med citat
  #56  
Gammal 2015-01-12, 10:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Masse, vädret har varit jättefint utom tre dagar med mer mulet och den 8 januari var det regn....första veckan sol och uppåt 25-27 graded var dag. Strålande promenadväder....vår andra vecka har varit jättefin den med, men med mer moln och dis...igår var det mulet, men väldigt varmt. Bortsett från regnskurar en av bildagarna då vi var i bergen,( synd på utsikten) så har vi inte fått regn på oss. En eftermiddag har det regnat här i Puerto, men då var vi på södra sidan efter Teidebesöket. Vi har haft tur kanske, vi har ju inte kunskap om hur här brukar vara...Linne och korta byxor eller kjol varje dag. På kvällarna oftast 17-18 grader vid 21- tiden.Idag mulet men varmt!!! Långpromenad och shopping....I morgon hem!!
Lissi
Svara med citat
  #57  
Gammal 2015-01-12, 11:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Hvilket f i n t vær og opphold dere har hatt, Lissi

- akkurat n å hadde jeg ønsket vi hadde ei uke i sol og varme, feks på Tenerife, og se fram til

Men vi elsker Roma
- det er dit vår neste reise går, om en uke e r vi der
En januartur til Roma er blitt tradisjon,
denne gangen skal vi bo veldig sjarmerende i Trastevere

Nyt siste feriedagen ( for denne gang) og riktig god tur hjem
Svara med citat
  #58  
Gammal 2015-01-12, 22:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Tack Kari! Vi har njutit sista dagen fullt ut med promenad 11.9 km med fikastopp med crepes....och ett stopp till med irish coffee, stark och god för 2.10 euro! Prisnivån är förvånande! Små presenter till barnbarnen är inköpta och till min väninna som vattnat... Vädret idag lite mulet, men solen lyste igenom i ett fint soldis. Temperaturen dryga 20 grader. Nu har vi packat och även ätit sista gången på favoritstället El Camino, där Carlos huserar med hjälp av mamma i köket och pappa i baren. 4 lagom stora skålar till brädden fyllda med tapas; paella, fisksallad, potatissallad med grönsaker samt en god röra med bönor. Till detta en flaska spanskt rödvin och till efterrätt en hemlagad chokladbryle med grädde. SÅ gott. Notan slutade på 26.70 euro. Det får vi inte en flaska vin för ens hemma på krogen..
I morgon hämtar buss kl 9.30 och vi tänker oss redan repris nästa nyår...

Lissi
Svara med citat
  #59  
Gammal 2015-01-12, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Jo visst är Puerto de la Cruz speciellt. Inte minst växtligheten är ju annorlunda där jämfört med södra delen av ön. Julstjärnorna i trädformat är ju lite större än de små kvistarna som vi sätter in till jul härhemma. Kul att ni haft det fint i Puerto. Ha en bra hemresa!

Masse
Svara med citat
  #60  
Gammal 2015-01-13, 09:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyårshälsning från ett soligt och varmt Teneriffa

Tack Masse! Jo blommorna har gjort mig lyrisk! Bara i Jardin Botanico var det visset...men alla helt gröna växter var frodiga.
Idag helt igenmulet. Första morgonen som inte ens en glimt av solen kan skönjas.
Nu får vi väl bara hopps att bilen inte är insnöad när vi kommer hem ikväll.

Lissi- så nöjd med resan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT