Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-01-12, 16:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Nu är vi hemma igen efter en fantastisk vecka i det julpyntade Krakow. Så vackert på kvällarna att man nästan tappade andan. Jag tror att om man inte är där på våren så är jul-nyårstiden den absolut bästa.
Allt var över förväntan, boende, sevärdheter, vackra hus, vänliga människor och väldigt god polsk husmanskost, så otroligt välsmakande och billig.

Vi gjorde alla "måsten". Vi var naturligtvis en heldag i Auschwitz-Birkenau, vilket var väldigt gripande och ruggigt. Vi hade en mycket bra , lågmäld och kunnig ung guide.
Saltgruvorna besöktes också men där blev jag lite besviken för jag hade förväntat mig mer och guiden sprang nästan mellan stationerna i de långa gångarna så man hann inte alltid fram innan hon började berätta. Enda minuset på resan faktiskt.
Spårvagn till Nowa Huta tog vi också för att se detta kommunistiska sociala ingenjörsprojekt....deprimerande grått är väl det mest positiva man kan säga. Dock var kyrkan Arka Pana , som byggdes mot regimens vilja på 70-talet, helt otroligt fin. Byggd under den tid som den blivande polske påven var biskop i Krakow. Taket på byggnaden är som en ark. Kyrkan var värt hela besöket!
Den forne påven John Paul II är ständigt närvarande i Krakow och hans porträtt finns överallt!

Promenaderna i Krakow var de bästa då vi såg både centrum, de judiska kvarteren ( Kazimierz) och kyrkogården, ghettot samt utställningen vid den plats Shindlers fabrik låg. Själva fabriken finns alltså inte kvar sen 1945, utan det är en utställning om ockupationstiden. En fantastisk utställning.

Vi var uppe vid Wavel också förstås, ett fantastiskt ställe med Wavelkatedralen.

Att strosa runt i denna, avståndsmässigt behändiga stad var så mysigt. Vackra hus med många många mysiga caféer och restauranger och affärer.
För den riktigt shoppinglystna finns Galeria Krakowa, en ny galleria med 275 affärer på ca 60 000 kvadratmeters yta. Den tjusigaste galleria jag varit på. Men jag shoppade bara en tröja...Nästa besök checkar jag in en tom väska att fylla med väskor, skor och porslin!

Givetvis fanns det slitna kolsvarta hus också. Doften och diset i luften från koleldningen var väldigt påtaglig de första dagarna, men antingen vande vi oss eller så blev det bättre vartefter
Här nedan följer några bilder. Dessa kan på intet sätt visa allt vi upplevde. Krakow kommer att få ett nytt besök om några år, helt klart!

Nedan Bastionen, Barbakan


Stadsporten, Florians gate



Stora torget,Rynek Glówny, på kvällen.


Typiska hästdroskor



Uppe vid Wavel och The Church of Wavel


Judiska kvarteren


...och bakom dessa fönster ovan dolde sig detta mysiga fik.


I Church of St. Adalbert var vi på en underbar stråkkonsert. Kyrkan är Krakows äldsta och började byggas i slutet av 900-talet. Så vacker!


Även Church of St Mary var vacker. Varje timme blåstes i lur från ett av tornfönstren. Inget förinspelat utan på riktigt!


Öltransport


Kyrkan arka Pana i Nowa Huta


Fräsch snabbmat på torget. Grönsaksgrytan. mums!


En riktig pianobar var vi på :-)


Krakows teater


Så till sist Galeria Krakowa i kvällsbelysning.


Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-01-12, 17:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Krakow

Åh, så fint det ser ut - och vilket perfekt storstadssemesterväder ni har haft, sol och fina temperaturer att vandra i.
Tack för titten!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-01-13, 10:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Krakow

Tack för rapport, och fantastiska bilder!

Visst är det en härlig stad! Jag har bara varit där på sommaren, men dina bilder gör att jag bara måste dit kring jul. Det är ju nära dit härifrån. Synd att saltgruvan blev en besvikelse. Ni får åka tillbaka och be om en annan guide.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-01-13, 14:10
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Krakow

Vilken spännande och intressant resa ni haft. Tack för rapport och underbara bilder!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-01-13, 15:25
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Krakow

Håller med om att Krakow är en fantastisk stad. Var där förra året - på våren. Men att se staden i vinterskrud lockar ... Kanske handla julklappar i galleria Krakowa.

Jag gjorde faktiskt några fynd i gallerian. Bland annat köpte jag ett par skor som trivdes så bra på Tilos - förra våren - att de gömde sig under sängen då det var dags att åka hem. De fick en fyra-månaders gratisvistelse på ön.

Hälsningar! Sjöborren.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-01-13, 16:43
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Krakow

Härligt att höra om er fina resa.

Har varit i Krakow två ggr. Båda tidig vår och ganska kylslaget.

Angående Saltgruvan tycker jag den är en fantastisk upplevelse. Första gången kom vi dit av en slump och gick ner utan guide. Eftersom det då inte fanns några förväntningar var det en fantastisk upplevelse.
Några år senare var jag där igen med annat resesällskap. Mer påläst och vi valde att även då gå utan guide vilket i det här fallet absolut inte var en nackdel. Hisorien och berättelserna om gruvan är ju ganska begränsade så det är lätt tt läsa på i förväg.

Sammanfattning; Krakow med sevärdheter, både i staden och i dess omgivning är väl värt en resa vilken tid på året som helst
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-01-13, 20:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Angående Saltgruvan tycker jag den är en fantastisk upplevelse. Första gången kom vi dit av en slump och gick ner utan guide. Eftersom det då inte fanns några förväntningar var det en fantastisk upplevelse.
Några år senare var jag där igen med annat resesällskap. Mer påläst och vi valde att även då gå utan guide vilket i det här fallet absolut inte var en nackdel. Hisorien och berättelserna om gruvan är ju ganska begränsade så det är lätt tt läsa på i förväg.
Vi fick inte gå utan guide. Hade vi kommit ensamma hade vi ändå fått vänta in en grupp som språkmässigt passade och det kunde ta sin tid. Det stod tydligt i anvisningarna för besöken Vi hade gärna gått ensamma men här räknades vi in och guiden rapporterade i telefon mellan varje "grotta" var hon var och med hur många. Vi fick inte ens lämna gruvan utan att åka med en grupp i hissen upp. Det var väldigt noga. Vi räknades in många gånger.

Det var samma i Auschwitz, enbart besök i grupp gällde. Vi fick vänta så det blev full grupp. Birkenau kunde dock besökas enskilt.

Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-01-16, 19:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Krakow

Ser fint ut, tack för rapportering och bilder!

/ Anne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-01-16, 19:36
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Krakow

Jättefina bilder som gör att man blir nyfiken på Krakow
//maji
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-01-16, 23:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Krakow

Vi har lenge hatt KRAKOW høyt opp på Storbyønskelista vår
Disse flotte bildene, og det du skriver, frister virkelig til å gjøre alvor av å reise dit, Lissi

I kveld kom vi hjem fra fantastiske ROMA
- ved siden av Athen, og uten å sammenligne dem, er d e t VÅR absolutte favorittstorby
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT