Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-12, 23:52
AnkiC AnkiC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 14
Standard Rhodos juni 2010

Hej alla Rhodosälskare!

Jag har tänkt åka till Rhodos i slutet av juni 2010, hur är det att bo i själva Rhodos Stad? Är det mycket livat och störande? Jag vill ha nära till shopping och strand, vad jag förstår så är det 2 stränder nära Rhodos Stad, Ellistranden och västra stranden. Hur är dessa stränder är det stenigt, vilken strand är bäst. Eller ska man satsa på någon annan ort på Rhodos.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-13, 00:59
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Hej på dig, Jag åker ner för tredje gången till Rhodos stad till sommaren. Som du förstår så gillar jag det stället väldigt mycket, Kommer ligga på Annapolis som jag brukar. Det ligger mitt i händelsernas centrum, men ändå är det rätt så tyst o lugnt på hotellet. Cypernplatsen med alla märkes-affärer ligger inte långt från hotellet, till Gamla stan tar det ca 10 minuter att gå. Elli-beach är den bästa stranden, Windy-beach är stenigare och blåsigare, men mindre folk, man ligger inte som packade sillar där. Undrar du över något så hör av dig igen./Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-13, 14:52
AnkiC AnkiC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 14
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Elli-beach är det en finkornig strand utan en massa stenar på botten?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-13, 18:02
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Jag har varit många ggr på Rhodos och det lugnaste hotellet jag bott på i Rhodos stad är hotell Agla. Vill man bada vill Elli beach är det dock en bit att gå.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-31, 19:36
reckless reckless är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 2
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Citat:
Ursprungligen postat av AnkiC Visa inlägg
Hej alla Rhodosälskare!

Jag har tänkt åka till Rhodos i slutet av juni 2010, hur är det att bo i själva Rhodos Stad? Är det mycket livat och störande? Jag vill ha nära till shopping och strand, vad jag förstår så är det 2 stränder nära Rhodos Stad, Ellistranden och västra stranden. Hur är dessa stränder är det stenigt, vilken strand är bäst. Eller ska man satsa på någon annan ort på Rhodos.
Jag tycker om att bo inne i Rhodos stad, men det beror ju helt på hur mycket fart och fläkt man vill ha. Vill du ha nära till shopping och strand, ja då får du bo nära innerstaden om du inte vill lägga pengar på taxi varje dag. Elli består av både sand och sten, medans västra stranden är mer stenig. Det är också där det blåser mest. De allra flesta badar vid Elli och det är förträffligt! Jag tycker inte att det är något problem att bo i ett hotell mitt i stan. För mopeder och bilar åker det dygnet runt vart som helst, och ska jag vara ärlig så somnar man rätt gött efter en hel dag på stranden och massor med shopping, även om det är ljud utanför. Du är helt enkelt för trött
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-01, 11:38
toven toven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 10
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Själv reser jag ner 2 juni med Apollo resor för fjärde gången och då ska jag bo på samma hotell som 2008, nämligen Belvedere Beach hotell. Hotellet ligger på västra sidan och är mycket lungt och fridsamt. Lägger man till halvpension för endast 140 kr per person så får man frukost och middag 7 dagar i veckan. Frukost och middagsbuffen är alldeles i särklass god och servicen är fantastisk. Bara du håller dig ifrån hotellen närmast bargatan så tror jag inte det ska bli några problem att bo inne i Rhodos Stad.
Fördelen med att bo inne i Rhodos stad är ju möjligheten att hyra en billig moped "Svensk hyrcykel på Griva street" eller ta bussen ut till några av Rhodos vackra stränder. Västra stranden är egentligen inte så bra eftersom sandbotten några meter ut i havet kan vara full med skarpa stenar som man kan skära fötterna på. Dessutom blåser det in oljerester från medelhavet där. Oljan är svart och lägger sig på enstaka klapperstenar så se upp med var du lägger handduken. Annars är västra stranden kul om man gillar lite högre vågor. Ellistranden är en mer finkornig strand. Enda nackdelen är att det ligger så mycket folk där. Man får ut så mycket mer av sin resa om man hyr en moped och åker ut till stränderna Ixia eller Layssos på västkusten eller Kallithea, Faliraki och Tsambika på östkusten. Som huvudbas tycker jag att Rhodos stad är oslagbart med tanke på alla sevärdheter där. Själva turistdelen av stan är ju inte så stor så man kan promenera genom de mysiga gränderna till det mesta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-04, 12:37
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Rhodos juni 2010

..och vill man inte köra moped finns utmärkta bussförbindelser till de flesta sevärda platserna på ön. Och båt.

Du hinner utan problem testa både Elli och Windy beach under första dagen (eller första förmiddagen för all del) det finns inga långa avstånd i Rhodos stad.
Det är inte skränigt heller, eftersom ungdomarnas partyliv är centrerat till "bargatan" (Orfanidou).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-20, 13:56
charmangle charmangle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Hej!

Min upplevelse av Rhodos är att Väst Sidan av ön (Ixia mf. byar) är lite tråkigare än Rhodos Stad och Öst Sidan. Stränderna är steniga, och det blåser ordentligt. Vill man åt de där supermysiga mjuka finkorniga stränderna så ligger de på Östsidan av ön. Kalithea, Faliraki, Lindos. Kalithea är den lugna delen av Öst sidan, där det finns helt underbara små vikar (som min personliga favorit, Viken nedanför hotellet Kalithea Mare Palace) och/eller Långa fantastiska sandstränder som Kalithea beach.

Faliraki är lite av party staden. En lång sandstrand, och mycket uteliv och turistbutiker. Den ligger några kilometer från Kalithea.

Lindos är en liten mysig stad med underbara labyrintliknande gator och en fantastisk vik med en strand. Samt athena templet som ser ut från sin Höga klippa. Här är man dock långt från Rhodos stad, vilket gör att det förmodligen är bäst att åka hit om man bara vill ha lugn och ro och sol och bad.

Från Kalithea tar det ungefär 10-15 minuter till rhodos Stad med buss, som går mycket ofta dagtid. Med taxi kostar det ca 5-7 euro.

Faliraki är ca 5 minuters resa längre bort. Gissar +2-3 euro.

Jag vet inte hur det ser ut i Faliraki och Kalithea med restauranger, men vad gäller Ixia tycker i alla fall jag att restaurangerna/maten var ganska dålig. Mest turistställen, med motsvarande matsedel. Kommer man däremot in i Rhodos Stad så har man massor med riktigt bra restauranger med underbar grekisk mat.

Rhodos stad är i allmänhet inte så väldigt livlig på natten om man inte befinner sig runt bargatan. Vilket gör att det går ganska bra att bo på de flesta hotellen i staden. Nackdelen är att de två stränderna inte går att jämnföra med Öst Sidans stränder. Så som någon sa tidigare, skulle jag välja att åka 15 minuter till Kalithea för att få en riktigt bra strand alternativt ta ett hotell i Kalithea och åka buss till stan för shopping/middag.

Hur som helst är Rhodos en av de mest underbara öarna i Grekland, särskillt om man väljer att se sig om lite. Lindos och båtturen till Symia är upplevelser man inte kommer ångra.

Vi åker dit igen i Juni, och då blir det Kalithea Mare Palace med turer in till stan eller till Faliraki för att mysa på kvällarna.

/Nicholas

ps. En liten grej som vi tyckte var helt perfekt, men som nästan ingen utnyttjade var att de har ett busskort som man köper för 500 kr. Det gäller 7 dagar, för det åker du gratis buss över hela norra delen av ön samt till flera av de mysiga utflyktsplatserna som själva oftast kostar nästan samma pengar. Fjärilarnas dal, halva vägen till lindos osv. Grekerna trodde vi var tokiga när vi visade upp korten, men för oss sparade de många tusenlappar!
Fråga vid bussterminalen inne i Rhodos Stad. (Ligger nästan vid början på gamla staden)
ds.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-20, 15:00
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Citat:
Ursprungligen postat av AnkiC Visa inlägg
vad jag förstår så är det 2 stränder nära Rhodos Stad, Ellistranden och västra stranden. Hur är dessa stränder är det stenigt, vilken strand är bäst. Eller ska man satsa på någon annan ort på Rhodos.
Själv föredrar jag Windy beach för att den är vackrare och mer folktom. Stranden består av runda vita stenar och påminner om karga gotländska stränder. Visst blåser det här för det mesta, men ibland vänder vinden och då är det helt vindstilla. Dessutom går solen ner på den här sidan, så att bada här kring 7-8 på kvällen när havet går i rött, guld och rosa är oslagbart.

Elli beach är smockfull i högsäsong och brukar tyvärr också se ut som ett askfat i slutet av säsongen eftersom många turister (och GREKER!!!) inte tänker på att ta upp sina äckliga fimpar efter sig. Windy beach är betydligt fräschare.

Nu bor ju jag delvis på Rhodos, och åkte jag på semester dit skulle jag definitivt välja en annan ort. Stegna t.ex.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT