Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2021-02-03, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 27. IRAKLIA.

Så var det då dags att lämna Naxos för denna gång. Vi har haft det mycket bra på Naxos, även om jag nästan bara har jobbat och Camilla har varit sjuk. Att vi ändå haft det så bra är mycket tack vare att vi bott så fantastiskt, både på Hotel Agios Prokopios och på Ioanna Apartments. På kvällarna har jag spelat tavli med Vaggelis. Han har lärt mig två nya "spel". Svårt, men väldigt kul. Jag vann en gång! (Kanske lät han mig vinna.)

Vi sa adjö till våra vänner och tog oss in till Naxos stad för att åka till Iraklia med Express Skopelitis. Resan gick bra. Mycket folk ombord, de flesta skulle till Amorgos och Koufonissi.

På Iraklia var det inte många som gick av, det var jag och Camilla och några till. Vi hade inte bokat rum i förväg, det brukar aldrig vara svårt att hitta lediga rum på Iraklia. Det var det inte denna gång heller.

Vi valde Anna som väntade i hamnen. Hos henne har vi bott hos tidigare och trivts alldeles förträffligt. Så också denna gång.



På bilden ser ni utsikten från altanen på rum nummer 2 hos Annas Rooms i Agios Georgios på Iraklia. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
  #82  
Gammal 2021-02-04, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 28. SCHINOUSSA.

Från Iraklia åkte vi till Schinoussa. Även denna gång valde vi att åka med Express Skopelitis. Vi hann nätt och jämt sätta oss innan i var framme. Femton minuter tog överresan.

Vi hade tänkt bo på Anesi eller på Hotel Sunset. Ingen av dem mötte upp i hamnen. Det hade sina förklaringar: Sunset hade bytt namn till Iliovasilema, och ägaren till Anesi hade nyligen avlidit så där var stängt.

I stället följde vi med Stefanos, ägaren till Pension Galini som ligger i slutet av Chora. Det visade sig vara ett perfekt boende för oss. Mycket tack vare trevliga grannar från Sverige, och en pellejönsåsna som tärde på vår reskassa. Varje gång vi öppnade dörren stod åsnan och väntade på oss.

En morgon var jag uppe klockan 06.30, jag smygkikade ut genom fönstret, och nog stod han där och väntade. Vi matade honom med bröd, kex, gräs samt med äppel och päron. Han gillade äpplen bäst. Om vi inte gav honom något att äta skrek han, mest på mig. Vet fortfarande inte om jag ska ta det som en komplimang eller inte.

(Jag ska berätta mer om denna glupska och roliga åsna vi ett annat tillfälle.)





På bilden ser ni utsikten från altanen på rum nummer 1 på Pension Galini i Chora på Schinoussa. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna åsnedag finns här.
Svara med citat
  #83  
Gammal 2021-02-07, 16:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 29. KOUFONISSI.

Idag hade vi varit på resande fot i 100 dagar. Bara 70 dagar kvar!

Sista dagen på Schinoussa började som vanligt med att vi matade åsnan. Efter frukost började en galen jakt på biljetter till Express Skopelitis, som skulle ta oss till Koufonissi. Det gick inget vidare med biljetterna, så vi gav oss ut på vandringen igen.

Vi hamnade till sist i hamnen där det var lugnt och rofyllt. Från en segelbåt som låg på svaj spelades opera. Vi satte oss på kajen och njöt av vacker musik och meditativa omgivningar. En av tavernorna i hamnen hade öppet, utbudet var dock inte det bästa: grekisk sallad eller omelett. Vi tog båda. :-)

Efter lunchen gick vi tillbaka till byn för att fortsätta vår jakt på båtbiljetter. Han som har resebyrån som säljer biljetter till Express Skopelitis är inte känd för att vara där han borde vara - på resebyrån. Den är nästan aldrig öppen, vilket kan bli ganska irriterande. Det tyckte inte bara vi, öborna var också förgrymmade på honom.

Utan biljetter gick vi till Stefanos på vårt pensionat och frågade om han kunde hjälpa oss. Han ringde en massa samtal, men utan resultat. Vad göra då? Åka till hamnen och hoppas på att få komma med båten ändå. Vi sa adjö till våra svenska grannar och till vår grekiska åsna och åkte med Stefanos ner till hamnen.

När båten lagt till sprang jag fram till en av Skopelitis-människorna och skulle precis fråga om vi fick åka utan biljett när resebyråmannen med skrikande däck parkerade sin bil i hamnen. I näven hade han ett gäng biljetter till olika öar, bland annat två till Koufonissi. På biljetten stod det att vi hette Nomikos!

Vi hade inte bokat rum på Koufonissi. Vi hoppades att Sofi Soultani på Glaros (eller Seagull som det också heter) skulle ha rum, hon hade i alla fall alltid haft rum ledigt när vi varit på Koufonissi tidigare.

När vi gick av Express Skopelitis såg jag Sofia i hamnen bland de övriga rumsuthyrarna som väntade i hamnen. Jag pinnade som jagad get fram till henne. Hon har bara fem rum, varav endast tre har fin utsikt, och jag ville komma först. Och först kom jag. Och rum hade hon. Men inte med den utsikten vi önskade. Trots det tog vi rummet. Vi ville bo hos Sofia eftersom vi alltid gör det när vi är på Koufonissi.



Utsikt från balkongen på rum nummer ? på Pension Glaros i Chora på Koufonissi. Betyg på utsikt: 2.

Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
  #84  
Gammal 2021-02-09, 18:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 30. AMORGOS.

Så var det dags att lämna Koufonissi för denna gång. Det blev bara två nätter, men vi var inte här för att semestra utan för att fotografera. Hade vi vetat vad som skulle hända under dagen hade vi stannat några nätter till.

När vi vaknade märkte vi att det hade börjat blåsa upp. Lite oro spred sig i våra hjärnor eftersom vi skulle åka med Express Skopelitis till Amorgos. Vi tröstade oss med att båten inte skulle gå via Donoussa, så den sträckan skulle vi i alla fall slippa om vädret höll i sig.

Det började senare blåsa upp ännu mer. Enligt uppgift blåste det 8 beufort, och blåser det så mycket brukar båtarna ställas in, men inte Express Skopelitis inte. När vi satt på fiket i hamnen fick vi höra att Express Skopelitis hade ändrat rutten och skulle trots allt gå via Donoussa. Besvikelsens slöja drogs ned för våra ansikten.

Vi som hade planerat resan från Koufonissi noga, bara för att slippa åka via Donoussa och Egiali. Planen sprack på grund av en religiös högtid på Donoussa. Express Skopelitis la om sin rutt så att folk från Naxos skulle kunna ta sig dit för att vara med och fira. Suck.

Resan började hyfsat lugnt, och vi satt ute till en början, men gick in efter några minuter. När vi satt oss ner kom en ur personalen och delade ut spypåsar. Inte sådana där små som man får på flygplan, på Skopelitis vet man av erfarenhet att sådana påsar inte hjälper, här delar man ut soppåsar. Inte bara det, de delade ut genomskinliga soppåsar! Ser inte trevliga ut när de är använda och den som använt påsen inte har ork att göra sig av med den. Ni förstår säkert hur det stank ombord.

Nåväl, efter en av de jävligaste båtresor vi någonsin har varit med om kom vi fram till Katapola på Amorgos ungefär samtidigt som solen gick ner. (Läs om den fruktansvärda båtresan via länken nedan.)

Vi möttes i hamnen av en god vän som vi fick färskt snus och saltlakrits av, och av Eleni, som vi hade bokat rum hos. Vi bor alltid hos Eleni när vi är på Amorgos, i samma rum dessutom. Rum nummer fem är vårt favoritrum i Grekland. Inte för att rummet är det bästa vi bott i utan för att sagolika utsikten är oslagbar. (OBS! Eleni Rooms bytte för några år sedan namn till ”Eleni on the beach” och de har renoverat alla rum.)



På bilden ovan ser ni utsikten från balkongen på rum nummer 5 på Eleni Rooms i Katapola på Amorgos. Betyg på utsikt: 5.

Fler bilder från denna förfärliga dag som dock slutade i glädjens tecken finns här.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2021-02-11, 13:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 31. NAXOS. IGEN. IGEN.IGEN.IGEN.

Det här var ingen rolig morgon. Dels för att vi skulle lämna vårt älskade Amorgos efter 13 underbara dagar, dels för att vi var tvungna att ställa väckarklockan, och det var länge sedan vi hade behövt göra det.

Express Skopelitis skulle avgå klockan 06.00. Vi lämnade Eleni Rooms 10 minuter innan avfärd, det är inte långt att gå, trots den tidiga morgonen, och den tunga packningen.

Nu börjar en ny fas på vår långa resa. Två öar har vi kvar innan det riktigt stora äventyret väntar. Mer om det senare. Fast just denna morgon kände vi mest för att stanna i Katapola. Det var med sorg i våra hjärtan vi sa på återseende till vårt älskade Katapola.

Express Skopelitis höll tidtabellen och vi var framme på Naxos 10.00. Vi hämtades upp av Thodoris från Pension Sofi och blev körda till pensionat. Vi bor nästan alltid på Pension Sofi när vi är på Naxos. Panos med familj tog emot oss med stora famnen. Himla kul att vara här igen!



På ovan ser ni utsikten från balkongen på rum nummer 6 på Pension Sofi i Naxos stad på Naxos. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna sorgsna men ända glada dag finns här.
Svara med citat
  #86  
Gammal 2021-02-15, 15:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 32. NAXOS. IGEN. IGEN. IGEN. IGEN. IGEN.

Efter några nätter på Pension Sofi i Naxos stad flyttade vi till Hotel Agios Prokopios. Det berodde inte på att vi inte trivdes på Pension Sofi, för det gör vi sannerligen, men det var dåligt med internet där, och det finns på Hotel Agios Prokopios. (Numer finns det så klart WiFi även på Pension Sofi.) Pension Sofi har förresten förärats med en rekommendation i Lonely Planet. Något dem är mycket stolta över. Och väl värda.

Så mycket mer än så hände inte idag. Vi planerade lite inför vår fortsatta resa. Vi slöade på hotellet. Vi åt middag nere på stranden. Vi hade en pratstund med Arne och Birgitta från Kalimera på Fotis Taverna. Självklart blev det några parti tavli på balkongen också.



På bilden ser ni utsikten från rum nummer 10 på Hotel Agios Prokopios i Agios Prokopios på Naxos. Betyg på utsikt: 4.

Detta var femte gången vi fotade vår utsikt på Naxos under denna resa. Men det var inte den sista.

Senast redigerad av Kalimera den 2021-02-16 klockan 15:08.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2021-02-15, 17:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Det var då du tog den här fina bilden på Arne och mig på Fotis.



Birgitta
Svara med citat
  #88  
Gammal 2021-02-16, 15:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det var då du tog den här fina bilden på Arne och mig på Fotis.

Det är en mycket fin bild!




Camilla tog denna bild, också den är fin.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2021-02-16, 17:59
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Åh, vilka fina bilder på er

Lena
Svara med citat
  #90  
Gammal 2021-02-17, 00:46
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Håller med, jättefina bilder!
Svara med citat
  #91  
Gammal 2021-02-17, 04:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Ja så fina! Och stämningsfull den i solnedgången.

/ Anne
Svara med citat
  #92  
Gammal 2021-02-17, 06:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Tack!
Fotis taverna var/är alltid det första ställe vi gick till när vi kom till Agios Prokopis på Naxos.



Birgitta.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2021-02-18, 15:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 33. SANTORINI. IGEN. IGEN. IGEN. IGEN.

Efter frukost sa vi adjö till Vaggelis och Effie och körde in till Naxos stad, där vi lämnade tillbaka hyrbilen, köpte båtbiljetter, sa adjö till Rena och Thodoris och klev sedan på Blue Star Ferries som skulle ta oss till Santorini. Vi hade varit på Santorini flera gånger under denna resa, och vi ville egentligen inte åka tillbaka dit. Vårt mål var Kreta, men för att komma till Kreta var vi tvungna att åka via Santorini.

Vi lämnade Naxos 15.30 och var framme i hamnen på Santorini 17.30. Inseglingen var lika fin som den alltid är på Santorini, och vi bjöds på samma syn som vid alla inseglingar till Santorini, alla ombord står på babordssidan och fotograferar.

På Santorini hade vi som vanligt bokat rum på Honeymoon Beach. Paris mötte oss i hamnen och körde oss till hotellet i Perivolos. Vi bodde i ett av annexen, i Margaritas hus för att vara exakt. Utsikten mot vinodlingarna och berget Profitis Elias är inte dum.



På bilden ser ni utsikten från vår altan på Honeymoon Beach Hotel i Perivolos på Santorini. Betyg på utsikt: 4.


Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2021-02-23, 15:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 34. KRETA. HERAKLION.

Äntligen skulle en ny fas i vår långa resa inledas. Nämligen en månad på Kreta. Resan till Heraklion gick smidigt, och vi fick se solen gå ner i havet. När vi kom fram till hamnen på Heraklion hoppade Camilla jämfota. Det gör vi alltid när vi kommer till en ny ö. Kreta var som sagt en ny ö för Camilla, hennes 61:a grekiska ö. Jag hade ju varit på Kreta tre gånger tidigare så det blev inget hoppande för mig.

Vi hade som inte bokat rum i förväg. Det borde vi ha gjort. Men jag har redan berättar om vår så kallade bröllopssvit i Heraklion, så jag nöjer mig med bilden på utsikten.



På bilden ser ni utsikt från rum nummer 111 på Hotel Kris i Heraklion på Kreta. Betyg på utsikt: 3.

Fler bilder från denna dag finns här.



Nu säger vi hejdå till Santorini och öppnar förväntansfullt en ny dörr i livet. Där bakom väntar nästa etapp på vår långa Greklandsresa. Vi är mycket förväntansfulla!

Senast redigerad av Kalimera den 2021-02-24 klockan 14:50.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2021-02-28, 15:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 35. KRETA. TZERMIADO.

I natt sov vi mycket bättre. Kanske hade vi vant oss vid banansängen? Vi gick upp tillsammans med solen och åt kringlor och drack kaffe på den bordlösa balkongen. Det kom många båtar in till hamnen, de flesta lotsades in. Vi fick en mysig frukost på balkongen, men Hotel Kris kommer vi inte att sakna. Det är det omysigaste hotellet på hela resan.

Efter att vi gjort i ordning den gigantiska packningen gick vi ner till förkylda Maria och betalade för rummet. 50 € är billigt för ett bröllopsrum i denna klass. Det där var ironi. Hämtade sedan pengar ur en ATM och gick till supertrevliga Litsa på AVIS. Vi väntade oss en skruttbil, men fick en ganska ny Ford Focus och vi jublade av lycka. Camilla, som ska köra under hela resan, älskade bilen (som vi döpte till IHA) på en gång.

Sedan började resan mot nya mål. Vi hade ännu inte bestämt var vi skulle bo nästa natt. Kändes inte jobbigt alls, det kändes bara bra, och kanske det skulle bli i nästa by. Men så blev det inte, och inte i nästa heller, och inte i nästa heller för den delen. Vi körde till Analipsi, Anissaras, Hersonissos, Sisi, Malia och Milatou.

Men ingen av dessa byar passade oss så vi körde upp till Lasithiplatån, och där fick vi napp, med råge! Byn Tzermiado såg ruffig ut till en början, men tog sig efter en stund. Har aldrig sett så mycket enkelt grekiskt vardagsliv på så kort tid. Gummor och gubbar överallt. Kunde ha fotograferat hur mycket som helst, om jag bara hade vågat.

Det var inte svårt att välja hotell i Tzermiado, det fanns nämligen bara ett att välja på. Rummet på Hotel Kourites kostade 45 € inklusive frukost. Vi hade betalt 100 € om de hade sagt det. Vi hade inget val än att bo här, och vi älskade det! Kvällen avslutades med ett glas grekiskt rosévin och en öppen brasa i tavernan på Hotel Kourites.



På bilden ser ni utsikten från rum nummer 16 på Hotel Kourites i Tzermiado på Kreta. Betyg på utsikt: 4.

Lasithiplatån
- som ligger på ungefär 850 meters höjd och har en yta på cirka 25 km2 - är omsluten av berg, och det är bland annat den inramningen som gör landskapet så spektakulärt. Nästan hela platån är täckt av odlingar, främst potatis, frukt och mandel.

Runtom platån finns massor med små väderkvarnar
och det är bland annat dessa som gör Lasithiplatån så unik. Väderkvarnarna används för att pumpa upp vatten till odlingarna. Förr fanns här så många som 10 000 väderkvarnar, idag finns det inte så många.

Har du besökt Lasithiplatån på Kreta?

Fler bilder från denna underbara dag finns här.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2021-03-01, 11:59
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Lassithi är så fint! Tar oss alltid upp dit när vi är i Agios Nicholaos, senast 2019. En lunch i Psyche står också på schemat (har våra vanor ). Senast hade vi turen att få se 5 ! lamm/gåsgamar, en familj med två vuxna och tre ungar som hade "flygövning". Så mäktigt!
Catlady, som längtar tillbaka.......
Svara med citat
  #97  
Gammal 2021-03-02, 13:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Senast hade vi turen att få se 5 ! lamm/gåsgamar, en familj med två vuxna och tre ungar som hade "flygövning".
Det var nog gåsgamar för lammgamar är extremt sällsynta. Men man vet ju aldrig.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2021-03-02, 20:27
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Troligen. Den enda lammgam jag sett (säker) var den stackarn i buren i Rethymnons stadspark i början på 90-talet. Den tyckte jag så synd om att jag hade vilda planer på att smyga dit en natt och släppa ut kraken! Den såg så olycklig ut! En gam ska inte sitta i bur, den ska segla vackert över bergen!!
Catlady, som ogillar att vackra vilda varelser sätts i bur.......
Svara med citat
  #99  
Gammal 2021-03-03, 13:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Troligen. Den enda lammgam jag sett (säker) var den stackarn i buren i Rethymnons stadspark i början på 90-talet. Den tyckte jag så synd om att jag hade vilda planer på att smyga dit en natt och släppa ut kraken! Den såg så olycklig ut! En gam ska inte sitta i bur, den ska segla vackert över bergen!!.
Usch så fruktansvärt!

Vi har sett lammgam en gång och det var i Platania gorge på Kreta.

Du kan läsa om den upplevelsen här.
Svara med citat
  #100  
Gammal 2021-03-05, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 36. KRETA. MOCHLOS.

Natten var inte nådig. Vi sov illa båda två. Varför då kan man fråga sig? Jo, det var kallt som tusan i rummet. Här var det inte tal om att ha AC:n igång. Om det nu hade funnits någon vill säga. Det fanns element, men de fungerade inte som de skulle, eller så fattade vi inte hur man skulle göra. Solen gick upp klockan 07.50, vilket var senare än nere vid kusten. Då hade vi varit vakna ett tag. Brrr.

Efter den kalla frukosten släpade vi ner våra prylar - och det är många - till bilen. Vilken tur att vi har en stor bil. Skulle aldrig ha funkat med en mindre variant. Vi pratade lite med hotellets mycket trevliga ägarinna. Hon önskade oss varmt (!) välkomna tillbaka, med tillägget att vi skulle komma i juli i stället. Inte på grund av den nu rådande kylan, utan för att det var ännu vackrare i dalen då. Vi lovade att komma tillbaka.

När vi skulle betala gav hon oss en påse. Den innehöll en flaska raki, en påse nötter samt en påse russin. Lokala produkter förstås. Smakade på russinen, och de smakade inte som russin jag brukar äta hemma. Himmel så goda! Vi sov här en natt, åt en middag och en frukost (som ingick i rumspriset), och så får vi en påse med godsaker som avskedspresent. Är det inte fantastiskt så säg.

Sedan körde vi vidare på vår odyssé på Kreta. Innan vi kom fram till dagens mål besökte vi Dikteon Cave i Psychro, Neapoli, Agios Nikolaos, Elounda och Plaka.

Vårt slutmål denna var den lilla byn Mochlos. Vägen ner till Mochlos var fantastiskt vacker. Väl nere i byn möttes vi av ett stilla hav och Amorgosliknande berg. Mochlos såg inte alls lika turistiskt ut som många av de andra byarna vi besökt på Kreta. Vi gillade byn direkt!

Bilen parkerades och letandet efter rum påbörjades. Utbudet var ganska litet. Det gjorde inget för vi hittade nästan genast ett mycket bra ställe. Vad vi kunde se utifrån fanns det ett rum med balkong och havsutsikt ledigt. Snälla, kan vi få det! Det fick vi.

Snacka om tur, för det fanns bara fyra rum, varav endast två hade utsikt över havet. Eftersom vi var desperata hade vi betalt vad som helst för ett rum. Så gissa om vi blev förvånade när vi fick frågan om 28 € natten var ett okej pris. Helt okej, sa vi och log, och bestämde oss för att stanna flera nätter.



På bilden ser ni utsikten från rum nummer 4 på Aretousa Rooms i Mochlos på Kreta. Betyg på utsikt: 5.

Har du varit i Mochlos på östra Kreta?

Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT