Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-02-19, 05:59
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Visst törs du det. Snön brukar inte ligga kvar så länge!
Gunilla
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-03-19, 15:15
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Sparkar liv i denna tråden, då det närmar sig påsk, både här och i Grekland. Vi har bokat och kommer "fira" både den Svenska och den Grekiska påsken på Kreta och Agia Galini.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-03-19, 15:36
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Så spännande! Vi åker till Kreta fredagen den 13 april så då får vi uppeva påsken en gång till vi också! Hade jag ingen aning om! Nu får jag se till att läsa på!

En sommar på Naxos, i början av juli, fick vi vara med om en fantastisk upplevelse, det var en stor grekisk-ortodox högtid med festligheter, fyrverkeri mm. Vi visste inte vad det var först men jag vill minnas att det var Naxos skyddshelgon som firades.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-03-19, 17:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 232
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Jag såg just att grekiska Påsken infaller 3:e maj 2013 ... Låter väldigt intressant!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-03-19, 18:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Jag såg just att grekiska Påsken infaller 3:e maj 2013 ... Låter väldigt intressant!
5 maj t o m såg jag Jag funderar redan på en Tinosresa då

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-02-14, 17:06
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Det här var lite roligt...Jag söker uppgifter om Grekiska påsken och hamnar naturligtvis här...huvvet tänkte inte längre.Vi har en grekisk tjej som studerar på universitetet och spelar basket för vårat lag(Northland basket)Jag har sökt efter grekortodoxa kyrkor och alternativ här uppe och började själv undra när grekiska påsken föll in.Den är ju väsentligt senare än våran.Tanken är att hon ska få en grekisk måltid om allt faller på plats.Ja..det blir nog flera gäster gissar jag.Och jag ska försöka ordna med det runt o ikring också.Det kyrkliga får vi se hur det löser sig.Ryskortodoxa finns här men..ja,ja..det löser sig nog...
Ha det!Hasse
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-08-10, 23:50
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Drar också igång den här tråden igen.
Vilken öjja ska jag åka till om jag vill åka en kortis, över den grekiska påsken. (Infaller 2014 i mitten av april.)
Hade mina tankar på Santorini (som är som vackrast om våren) men det tar ju ett tag att ta sig ut från Aten dit. Och enligt min erfarenhet så börjar inte Norwegian flyga direkt förrän i juni.

Det bör vara en ö som ligger nära Aten alltså. Eller kanske rentav någonstans på fastlandet, ifall transfertid mellan flyg och plats inte är för lång. (Ska bara stanna fem dagar.)
Och det får hemskt gärna vara liv och rörelse i form av grekiskt vardagsliv året runt.
Det allra roligaste är ju om det är många greker på plats för att fira en hej dundrande påsk.

Öar jag funderat på är exempelvis Tinos. Hur är det där över påsken?
Skopelos (men det ligger kanske lite väl långt bort från Aten)
Tips emottages gärna.


Senast redigerad av Thira den 2013-08-11 klockan 00:08.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-08-11, 10:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Öar jag funderat på är exempelvis Tinos. Hur är det där över påsken?
Det finns nog ingen bättre ö en Tinos att fira påsk på. Lissi vet mer om det. Här finns ett resebrev från henne.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-08-12, 00:11
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Mitt råd är att välja en by du varit i tidigare och kanske känner några bybor. Jag tror det är viktigare än var den ligger.
Jag har firat påsk på Lesvos många gånger. Våra vänner Iannis och Daphni driver hotel Votsala (http://www.votsalahotel.com/) som alltid har ett speciellt påskprogram, som ger dig en inblick i grekiskt påskfirande samtidigt som du får se några olika delar av Lesvos. Vi startar alltid på skärtorsdagens eftermiddag med en promenad runt i Mytelini. Efter ett taverna besök är det dags att gå till kyrkan där skärtorsdagens mässa pågår. Vi kommer strax innan Jesus korsfäst. Du får en ljudupplevelse av själva korsfästelsen. På fredagen följer vi begravningståget i byn Asomatos. Först orkestern, som spelar sorgemusik, därefter symbolen för kistan och alla de som vill följa begravningståget runt byn. Påskaftons morgon beger vi oss till en av kyrkorna i Mytelini för att försöka väcka Jesus. Under en del av mässan för församlingen som mycket oljud som möjligt samtidigt som prästen sprider löv över församlingen. Påskaftons kväll tillbringar vi i Petra. Precist som överallt i Grekland utbryter ett nyårsaftonsliknande oväsen vid midnatt. Kristos Anesti! Kristus är uppstånden! Fastan är över och du bjuds på den speciella påsksoppan. Mums. Påskdagen grillar vi lamm i hotellets trädgård. Vid fyratiden på eftermiddagen när lammet och tillbehören är slut och vinet uppdrucket sprider sig ett lugn över Votsala. Påsken är över.
Fira påsk på hotell? Ja varför inte. Votsala har mer än 60% återkommande stamgäster. Påsken i Grekland är den stora familjehögtiden. "Alla" reser hem till sin by för att firar högtiden med släkten. Votsalas gäster kommer från hela Europa så det blir lite av familjekänsla där också. Du får naturligtvis hjälpa till med alla de förberedelser som behövs. Påskljus, påskbröd, lammet med tillbehör osv.

På våren måste du välja ett reguljärflyg. Bäst brukar vara att köpa en genomgående biljett med SAS från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn. Ditt bagage reser hela vägen så du behöver bara hålla reda på ditt handbagage vid bytet i Aten. 2014 firar hela Europa påsk samma dagar så både flyg och grekiska färjor kan bli fullbokade. Tidtabeller för påsken brukar finnas tillgängliga i slutet av året innan.

Ps Vi kom första gången till Votsala av en slump sommaren 1997. Det blev så att jag besökte hotellet minst en vecka varje år och hustrun vartannat år mellan 1997 och 2009. Sedan 2010 bor vi 5-6 månader om året i en egen lägenhet en bit från hotellet. Vår kärlek till Lesvos grundlades på Votsala.

Kaló Paska 2014
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-08-12, 13:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Tack för din fina beskrivning om Lesvos och firandet där. Det låter verkligen urmysigt att få vara med även vid själva förberedelserna. Kanske kan man hitta något liknande på Tinos?

(Hade ju tänkt att hålla mig nära Aten och ifall jag ska ta mig längre får det nog bli kära gamla Santorini i sådana fall.)
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-08-12, 20:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Hej!
Vi har firat påsk på Tinos 2 ggr. 2011 och i år 2013.
Påsken 2011 var i mitten av april och var kylig men MAGNIFIK och storslagen med allt firande ändå.
I år var ju påsken 5 maj och det var varmt! Jag har aldrig varit med om ett vackrare påskfirande i Grekland. SÅ mycket folk, parader och musik i tre dygn...
Min värdinna på Tinos bjuder alltid alla boende på stor fest med helgrillat lamm och massor av annat gott och det är så härligt att fira ihop med andra greker och alla gäster på hennes gård. Tinos stora kyrka Panagia Evangelistra är verkligen en helt underbar kyrka att vara vid i grekisk påsktid.

2014 är vi nog där igen! det är smidigt att åka dit också!

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-08-12, 22:05
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hej!
Vi har firat påsk på Tinos 2 ggr. 2011 och i år 2013.
Påsken 2011 var i mitten av april och var kylig men MAGNIFIK och storslagen med allt firande ändå.
I år var ju påsken 5 maj och det var varmt! Jag har aldrig varit med om ett vackrare påskfirande i Grekland. SÅ mycket folk, parader och musik i tre dygn...
Min värdinna på Tinos bjuder alltid alla boende på stor fest med helgrillat lamm och massor av annat gott och det är så härligt att fira ihop med andra greker och alla gäster på hennes gård. Tinos stora kyrka Panagia Evangelistra är verkligen en helt underbar kyrka att vara vid i grekisk påsktid.

2014 är vi nog där igen! det är smidigt att åka dit också!

Lissi
Ja, jag såg något om det i det fina resebrevet du skrivit om Tinos, Lissi.
Och i år infaller ju den svenska och grekiska påsken samtidigt vilket underlättar att ta någon/några semesterdagar extra i samband med den. Tjohooo!
Tack för infon. Jag tror det får bli Tinos och att det får bli en grekisk påsk för Thira i år. Tinos ser dessutom så fint ut både i ditt och Ainas resebrev. Dessutom har allt som skrivits om ön här på Forumet fått mig fascinerad av den. Så, vem vet, vi kanske ses där.

Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-08-12, 22:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag tror det får bli Tinos och att det får bli en grekisk påsk för Thira i år. Tinos ser dessutom så fint ut både i ditt och Ainas resebrev. Dessutom har allt som skrivits om ön här på Forumet fått mig fascinerad av den. Så, vem vet, vi kanske ses där.

Visst ska vi ses där!

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-10-09, 21:18
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Exakt vilket datum firas påsken i GREKLAND 2014?
Ska försöka återvända till TINOS under den tiden och få uppleva PÅSKEN där vilket ska vara sååå storslaget!!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-10-09, 21:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Om jag har fattat det rätt så är den grekiska och svenska påsken samma datum.
Påskdagen är då den 20 april.

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-10-09, 21:28
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

[QUOTE=Lissi;316515]Om jag har fattat det rätt så är den grekiska och svenska påsken samma datum.
Påskdagen är då den 20 april.

Lissi[/QUOTE

Ok, får se om jag har möjlighet att åka DÅ, lite tidigare än vad jag planerat att åka men det skulle vara så KUL att få uppleva PÅSKEN där...
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-10-09, 21:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Det hinner du ett annat år! Som Du ser i ett av mina tidigare inlägg ovan och i mitt resebrev från påsken 2011 så KAN det vara riktigt kyligt.... Jag skulle satsa på en majresa...och många år är ju påsken i Grekland i maj...
Förstår att Du har abstinens! Efter min första Tinosresa så tog det två dagar hemma innan nästa resa var bokad

Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-10-09, 21:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Grekisk Påsk 2007 - 2020

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det hinner du ett annat år! Som Du ser i ett av mina tidigare inlägg ovan och i mitt resebrev från påsken 2011 så KAN det vara riktigt kyligt.... Jag skulle satsa på en majresa...och många år är ju påsken i Grekland i maj...
Förstår att Du har abstinens! Efter min första Tinosresa så tog det två dagar hemma innan nästa resa var bokad

Lissi
JA, precis så är det Lissi, jag är fortfarande kvar på TINOS i tankarna och har svårt att fokusera på något annat..kollar flyg..funderar och drömmer..JA snart har jag säkert bokat också....MEN som du säger det är nog bättre i MAJ i april är det nog mer ostadigt, det är ju skönt om man kan ta sig en härlig simtur också..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT