Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-30, 11:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Rökförbudet i Grekland

Grekland har haft rökförbud i bland annat restauranger, barer och kaféer sedan 2008. Men genomslaget har varit dåligt. Nu ska den nya regeringen satsa på fler kontroller från om med i höst, skriver GTP. De skriver även att acceptansen är större idag än när lagen genomfördes.

Läs med på GTP.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-30, 11:38
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 671
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grekland har haft rökförbud i bland annat restauranger, barer och kaféer sedan 2008. Men genomslaget har varit dåligt. Nu ska den nya regeringen satsa på fler kontroller från om med i höst, skriver GTP. De skriver även att acceptansen är större idag än när lagen genomfördes.

Läs med på GTP.
Det är en mycket långsamt malande kvarn vi får bevittna. Fortfarande röks det ju som om inget har hänt. Kanske är det något mindre? Men jag har iaf ännu inte sett några förbudsskyltar ännu eller att någon i personalen på restaurangen har sagt till rökare att fimpa etc.
Men bra om det görs något mer nu i frågan...

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-30, 13:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Jag kan bara reflektera över vad vi ser här på Syros här just nu. Det röks VÄLDIGT MYCKET, överallt i stort sett. Särskilt på restauranger och barer, som om det vore det mest naturliga som finns. Vi bryr oss inte, kanske stör oss några korta stunder.

/ Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-31, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Men jag har iaf ännu inte sett några förbudsskyltar ännu eller att någon i personalen på restaurangen har sagt till rökare att fimpa etc.
Jag stör mig mycket på cigarettrök, inte minst när jag äter på restaurang. Kanske inte så mycket under sommarmånaderna när man sitter ute och äter. Men de gånger vi har rest under lågsäsong, och har ätit inomhus, har det varit väldigt jobbigt. Så var det ju hemma också en gång i tiden, och kanske är det för att det inte röks hemma längre som jag känner av det extra mycket nu.

Men visst finns de undantag, som på Omonia på Tilos. I den här bloggtråden från 2010 skriver jag så här:

”Lunch åt vi på övärldens coolaste taverna – Omonia – som är värt resan hit bara den. De har till vår stora förvåning anammat det nya (igen!) rökförbudet. Det satt två skyltar utanför dörren, och tre inne, där jag ritat pilar. Skeptiskt som man är inför grekiska lagar så frågade jag om de skulle följa den nya lagen, och svaret var ett rungande ”självklart”! På riktigt.”


Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-31, 11:40
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Jeg har spist på et stort antall steder i Hellas de siste 10-12 årene, men jeg kan ikke komme på et eneste sted der de har praktisert forbudet.
Som regel står det askebeger på bordet, så det forbudet skiter de i...
Flere steder har vi byttet bord for å komme unna de som røyker i vei både før, under og etter måltidet.

Røykere er en egoistisk rase som ikke tar hensyn til andre enn seg selv
Jeg husker den tiden da røykeforbudet ble innført her hjemme.
Da sa røykerne at de tok jo hensyn og ikke røyket der det kunne sjenere andre, og om noen ble plaget, så var det bare å si ifra.
Bulls**t !!!

Det skal bli så herlig om de virkelig begynner å praktisere loven også der nede.

Edit: Når jeg finleser litt i den loven det er linket til, så ser det ut til at det gjelder innendørs, og da er man jo like langt når det gjelder utendørs servering, og det er jo der man sitter...

Senast redigerad av El Gringo den 2019-07-31 klockan 11:57.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-01, 00:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg

Røykere er en egoistisk rase som ikke tar hensyn til andre enn seg selv
Fy 17 vad elakt uttryckt!!
Har funderat på om jag verkligen ska skriva nåt, men tog tag i saken för jag kände mig så påhoppad!
Ja jag tillhör de 7% av Sveriges befolkning som röker några cig/dag. Önskar att jag aldrig börjat!! Det är sååå svårt att sluta.
Men att bli kallad egoistisk och förnedras känns för jä-ligt!!!
Jag går ALLTID undan eller ut om jag vill ta ett bloss, sätter mig längst ut på uteserveringar så att jag har nära till utgången (när det var tillåtet) men får så ofta höra: Nej sitt kvar..det gör inget.. osv
Står meter från busshållplatsen och...så har jag alltid gjort!!
Det finns mängder av andra typer av människor som gör värre och hemskare saker som man kan kalla "egoistiska och inte tar hänsyn till andra än sig själva"!!!
Säkert finns det fler Kalimerianer som är rökare..men jag tar det.. Och jag är en riktigt snäll o omtänksam person
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2019-08-01 klockan 00:05.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-01, 00:58
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Om du tar hensyn, så er det bra, men du hører nok til unntaket, og da skjønner jeg ikke hvorfor du skulle føle deg tråkket på.
Jeg nevner ikke enkelttilfeller, men et gjennomsnitt av røykere, og der står jeg fast på at egoismen råder.
Min erfaring er at røykere ikke tar hensyn i det hele tatt, så da blir mitt inntrykk og mitt uttrykk deretter.
Om noen føler seg krenket (det er jo populært) av at jeg forteller om mine erfaringer, så er ikke det meningen, men det får selvsagt hver enkelt mene det de vil om.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-08-01, 04:10
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Det ska bli intressant att se hur detta ska genomföras i praktiken med kontrollanter liknande våra "lapplisor" som ska gå runt på restauranger och bötfälla folk. Och de som inte har bötesbeloppet i fickan o kan betala direkt och inte heller har id på sig.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-08-01, 08:27
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Tänkte på dessa inlägg när vi gick ut för att äta igår. På många ställen hade rökare gått ut för att röka. Skulle precis kommentera det när vi satte oss till bords. Då plockar bordsgrannarna upp cigaretter och tänder, det hade ju ätit sin förrätt! Att vi andra fick in vår spelade ingen roll. De drack sin Cola och rökte med jämna mellanrum. Ingen hänsyn där inte, men de satt ju längst ut. Dessutom står ju askkoppar på alla bord, så det signalerar ju att det är ok.
Å du Kajja, jag VET att du är mycket noga med att kolla om det är ok!
Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-01, 09:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Har varit storrökare och är idag rökfri sen 20 år tillbaka. Troligen mitt livs bästa beslut. Ska inte komma med några pekpinnar, men jag var nog en hänsynstagande rökare back then. Tror jag, även fast det var andra tider då.

Tänker tillbaka på min uppväxt på 70-talet, när man var på bilsemester. Fram satt det två vuxna och bolmade och vi barn, satt i kör och sa förgäves "kan ni inte sluta röka, vi mår illa". Svaret var att man skulle titta på vägen, gärna stående mellan framsätena, för några bälten fanns ju inte bak (tror inte att de som satt fram var bältade heller).
Mådde vi fortsatt illa, så öppnade de den lilla sidorutan fram, så att bilen "vädrades". Men de fortsatte ju att röka...

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-08-01, 09:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

El Gringo, det var den citerade texten i mitt inlägg som jag reagerade på! Jag blev inte "kränkt" bara lite förb.. Tycker inte om när man drar alla över en kam.
Lena...ja just det..du är ju ett "vittne"..
I Grekland har ja blivit ombedd av restaurangpersonalen att gå in, att inte stå utanför, flera gånger.
Men jag står stadigt..
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-08-01, 10:08
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Intressant och samtidigt komiskt: alla rökare och f.d. rökare på Kalimera har alltid varit hänsynsfulla. By the way, så säger alla rökare jag möter... Alltså, man behöver ju egentligen inga lagar som reglerar rökning...

Jag har egentligen inget emot rökare, de får mer än gärna fortsätta och röka tills de dör i kol, bli tandlösa, ha mun som ser ut som soptipp och stinka i hela kroppen, bara de håller för sig själva och förstör bara för sig själva. Det är deras val, det är deras problem, men för den skull förpesta inte min och andras tillvaro! Och jag vill inte bli sjuk av att vara passiv rökare.
Och inte för länge sedan satt en minoritet (omtänksamma rökare) i flyget och njöt av sin rökning...och en majoritet icke-rökare fick finna sig i att vara passiv rökare.

Senast redigerad av RobEri den 2019-08-01 klockan 10:47.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-08-01, 10:31
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Jag har samma erfarenheter som alla ni andra av det nuvarande rökförbudet. Dock inte i Aten och Thessaloniki. Där har jag inte stött på särskilt många som röker inomhus på taverner och restauranger under vintermånaderna oktober-mars. Under sommaren april-september äter jag alltid utomhus var jag än är och då blåser ju problemet bort av sig själv. Att rökförbundet fungerar dåligt/inte alls på öarna och på landsbygden i byarna är inte så konstikt. Om jag har förstått det rätt fungerar klagandet så här. Du ringer polisen och uppger vem du är och var det röks inomhus och gärna också vem som röker. Polisen rycker ut bötfäller taverna ägaren och rökaren. Taverna ägaren ber om anmälarens namn och får det av polisen. Så hur ska det fugerar. Ska jag ange mina vänner? I min by känner alla alla och inte skulle dom drömma om att anmäla en vän för rökning inomhus för polisen. Sedan får man väl inte glömma bort att i mina trakter röker ca 65% av invånarna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-01, 11:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
I min by känner alla alla och inte skulle dom drömma om att anmäla en vän för rökning inomhus för polisen. Sedan får man väl inte glömma bort att i mina trakter röker ca 65% av invånarna
Haha, nä det kan ju röra om i grytan rejält. Ungefär som i filmen Jägarna, där polisen spelad av Lassgård, återvänder till sina norrbottniska hemtrakter från Stockholm och börjar att sätta dit tjuvjägare. Inte populärt, då i princip alla tjuvjagar och dessutom lever på det.

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-08-01, 12:37
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Under sommaren april-september äter jag alltid utomhus var jag än är och då blåser ju problemet bort av sig själv.
Ja, slik tenker nok de hensynsfulle røykerne, men det er gjerne ikke slik. Vi spiser alltid utendørs i Hellas, men sigarettrøyken fra nabobordene (der det naturligvis sitter hensynsfulle røykere som kun røyker utendørs), driver mot andre folk som enten må akseptere å sitte i giften eller få et nytt bord slik vi har blitt nødt til X antall ganger.
Jeg håper forbudet også skal gjelde alle restauranter, også der man sitter ute.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-08-01, 15:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Tänk när man sitter på cafét i hamnen och väntar på nåten. Plötsligt känner man dieselångor komma från fartyget. Då spelar nog inte lite cigarettrök nån roll
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-08-01, 20:19
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tänk när man sitter på cafét i hamnen och väntar på nåten. Plötsligt känner man dieselångor komma från fartyget. Då spelar nog inte lite cigarettrök nån roll
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-08-01, 22:23
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tänk när man sitter på cafét i hamnen och väntar på nåten. Plötsligt känner man dieselångor komma från fartyget. Då spelar nog inte lite cigarettrök nån roll
Kanske fartyget skulle kunna lägga till längre ifrån cafét?!🚢💨💨🤭
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-08-01, 22:51
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Kanske fartyget skulle kunna lägga till längre ifrån cafét?!
Hmm... fartyget kanske måste lägga till där kajen finns?!

/kimmen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-08-01, 22:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Rökförbudet i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Hmm... fartyget kanske måste lägga till där kajen finns?!

/kimmen
Ja just det..tänkte inte på det..🙊..Dåligt "skämt" av mig!!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT