Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-19, 16:04
SuperMita SuperMita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Helsingborg
Inlägg: 55
Standard Söka vård

Reser mycket och har alltid bara rest med hemförsäkringen som gäller 45 dagar om jag minns rätt. Den verkar täcka det mesta som kommer upp akut och även specialflyg hem om det behövs. Men nu undrar jag vad ni har? Jag började fundera på detta under en resa till Mexiko nu vid jul. Jag hade sökt vård hemma för urinvägsinfektionsymtom (var inte det) samt lite ont i magen. Sen fortsatte det på resan och jag ville undersöka vilket sjukhus jag skulle till om jag ev blev sämre så jag kollade det med Sos i Köpenhamn. Fick du till svar att om jag sökt vård inom 3 månader tillbaka för samma åkomma ersätter de inte. Det känns ju sådär, och mest troligt har resebolagen samma villkor på deras försäkringar.

Senast redigerad av SuperMita den 2018-01-19 klockan 16:46.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-19, 22:00
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Söka vård

Jag vet, ärligt talat, inte.
Men försäkringen gäller väl om du blir akut sjuk, dvs om du skulle få blodförgiftning, beroende på ev bakterie i t.ex urinvägar och behöver sjukhusvård. Om man har "lättare" symtom, som man haft redan hemma och ändå väljer att resa, kan man nog inte räkna med ytterligare vård utomlands.
Men, som sagt, jag vet inte. Bara gissar.

// Maria, som reser med hemförsäkring, inget anat

Senast redigerad av mst den 2018-01-19 klockan 22:21.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-20, 00:06
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Söka vård

Däremot är ju all sjukvård inom EU/EES, dvs största delen av Europa tillgänglig för oss, på samma nivå och för samma kostnad, som landets egen befolkning. Gäller alltså inte privatsjukhus och det kan nog vara bra att ha försäkringskassans lilla blå kort i fickan.
I Grekland var fö all primärvård gratis, alltså även för oss, åtm för några år sedan och det kanske är så fortfarande?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-22, 21:37
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Söka vård

Tror att denna fråga varit uppe i fjol. Försäkringen täcker inte inom tre månader om den "nya" åkomman kan härledas till den gamla. T ex en halsfluss hemma blir till en lunginflammation om man reser inom tre månader. Det gäller att veta vad som gäller för det kan bli riktigt dyrt om man behöver hjälp med t ex hemtransport.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT