Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-07, 02:38
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Det blir Egina!

Hej!
Har funderat och funderat på olika öar och platser och så hittade jag ett jättefint hus som man kan hyra på Egina..

Har nu läst på så mycket jag kan om Egina och kommit fram till att det nog blir väldigt bra!
Färjan går snabbt från Pireus och det gör det lätt för mina vänner att hälsa på.
Egina stad verkar vara en levande stad med mycket att erbjuda om man vill ha lite liv, och vill man ha ännu mer så är ju vägen till Athen inte särskilt lång.
Jag kommer bo i närheten av Marathonas, som verkar vara en lugn och mysig plats med turister i lagom mängd.

Åker bil från Sverige och hörde att man kan ta en färja från Peloponessos direkt till Egina! Låter ju skönt att slippa Pireus..

Någon som vet mer om dessa färjorna?

Tar gärna emot tips om Egina! Utflykter, tavernatips..allt!
Kanske blir det utflykt till Agistri och Hydra också?

Och kanske ett besök i Nafplio på vägen dit eller hem?

Mvh. Stina, som längtar redan..nu blir det till att börja spara
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-08, 10:50
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Det blir Egina!

Hej
Hydra är ett måste en ljuvligt vacker ö. Mat äter man hos Christina Manolis ligger en bit upp i gränderna. Vilken god mat som vanligt är det dyrare nere vid hamnen. Bilden är från en annan taverna
Lugnt och stilla endast 3 bilar på ön och massor av åsnor.



Agistiri är också en fin ö. Härlig sandstrand. Man tar Agistri Express över den går från hamnen. Det är mer liv och rörelse i Skala än det är i Egina stad.

Egina stad bjuder på goda fiskar i saluhallen. Agia Marina ska man inte åka till den bjuder mest på en sömnig tillvara. Det finns många fina platser runt om på ön.

Lolis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-08, 11:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Det blir Egina!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Åker bil från Sverige och hörde att man kan ta en färja från Peloponessos direkt till Egina! Låter ju skönt att slippa Pireus..
Någon som vet mer om dessa färjorna?
Det går båt till och från Methana på Peloponessos. Tidtebellen nedan är från juni.

Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-08, 12:44
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Det blir Egina!

Hej
Methana har varma källor som man kan bada i.

Lolis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-08, 22:46
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Det blir Egina!

Tack för tipsen, lolis!
Hydra verkar vara en vacker och fridfull ö. Dit får det abolut bli en utflykt!

Tack, Janne för färjetidtabellen! Verkar ju som att det går ett par om dagen,,man får hoppas att det blir ungefär samma i år.

Jag tar gärna emot fler tips och synpunkter

Mvh. Stina, som längtar..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-08, 22:58
roches avatar
roche roche är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: ROOS
Inlägg: 27
Standard Sv: Det blir Egina!

Hejj
Agistri är helt klart värt ett besök, en fin liten ö, i Skala finns en bra strand med härligt bad, en bra taverna är Alter Ego, vilka crepes dem serrverar där. Passa på att ta en promenad till Milos, en riktgt mysig grekisk by, äter gott gör du på Tavera Fotis. agistri är nog min favoritö. Trevlif resa
stefan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-09, 11:04
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Det blir Egina!

Hej

Glömde att Poros och Galatas är värt ett besök. Citronlundarna i Galatas.
God mat hittar man hos Slaktarn i Poros en bit upp i gränderna.

Vi får se vad vi hittar på kommer till Aten 18/7 åker hem 1/8.
Hydra och Galatas blir det sen får vi se.
Lolis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-09, 12:44
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Det blir Egina!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Hej!
Har funderat och funderat på olika öar och platser och så hittade jag ett jättefint hus som man kan hyra på Egina..

Har nu läst på så mycket jag kan om Egina och kommit fram till att det nog blir väldigt bra!
Färjan går snabbt från Pireus och det gör det lätt för mina vänner att hälsa på.
Egina stad verkar vara en levande stad med mycket att erbjuda om man vill ha lite liv, och vill man ha ännu mer så är ju vägen till Athen inte särskilt lång.
Jag kommer bo i närheten av Marathonas, som verkar vara en lugn och mysig plats med turister i lagom mängd.

Åker bil från Sverige och hörde att man kan ta en färja från Peloponessos direkt till Egina! Låter ju skönt att slippa Pireus..

Någon som vet mer om dessa färjorna?

Tar gärna emot tips om Egina! Utflykter, tavernatips..allt!
Kanske blir det utflykt till Agistri och Hydra också?

Och kanske ett besök i Nafplio på vägen dit eller hem?

Mvh. Stina, som längtar redan..nu blir det till att börja spara

Hej
Vad kul att du valt Egina. Jag har spenderat de sista 3 åren där några ggr per år.
Har släkt med sommarhus där och min sambo är halvgrek,så vi är där ofta.
Jag älskar denna ö,för att den just är lite lugnare och inte så hysteriskt med turister. Jag har besökt många platser i Grekland och nu senast i augusti bila vi genom hela Grekland.

Jag personligen tycker detta slår Parga,Lefkas mm.
Där var det väldigt opersonligt,tycker jag men smaken är olika.

Fastlandet är ju också fantastiskt. Är en del i Peloponnesos vid Korinthos,där finns det smultronställen och Napflion skall ni absolut besöka,jättefint.

Jag har åkt bil till Egina från Methana på Peloponnesos,utmärkt alternativ om man ej vill in i kaotiska Aten o köra,hehe.
Vi lyckas alltid missa sista färjan o har spenderat nätter i bilen på pireus kaj,inte kul kan jag säga.

Jag bor alltid i just Agia Marina när jag är på Egina. Vi känner en del greker där och har bra boende. Visst det är lugnt där ,men underbart!
Finns många fina ställen där och tycker ni skall ta er dit o kika runt.
Ett besök på Crystal cafe,ett härligt ställe för en kvällsdrink med pool mm.
Ett nyöppnat hotel med bar som heter Anatoli,med härlig utsikt över havet.
Ta er till Alones ( mellan Agia marina o Egina stad) och ät på restaurangen med alla vintunnor,underbar mat o de flesta greker äter där själva.

Marathonas är litet ,men fint. Bra badställen. Finns en del svenskar där.
Perdika skall ni åka till och äta fisk om ni gillar det och utanför där ligger en liten ö som heter,Moni.
Dit kan ni åka en liten taxi båt och vara själva på ön om ni vill.
Har inte varit där själv,men vet de som åker dit och badar.

Agistri är givet,vilket paradis! De vattnet är suveränt.
Finns en långgrund strand alldeles intill färjan och ytterligare en lite grovkornigare strand med solstolar runt hörnet.
Härliga barer utmed kanten o musik,ett paradis!

När du kommer av färjan så upp till vänster på höjden,ligger en kanon restaurang,du kan nog fråga om vägen,men den är värt ett besök. bedårande utsikt.
Hyr en moped o ta er till Dragonera på Agistri,en härlig strand igen!
Har kompisar på den ön och är där med varje år.

Jag har åkt med apollo 1 gång till Aten o en gång med Sterling,tyvärr finns ju dom ej mer!
Men har bilat ned 3 ggr nu och det funkar bäst för oss.
Såg också detta året att det ej finns flyg med apollo till Aten från Göteborg och inte heller några apollohotell! Eller såg jag helt galet?

När vi åkte med dom så strula dom rejält och vi fick istället flyga från Köpenhamn.
Det är ju ett alternativ att ta den vägen då det går tåg direkt från Göteborg och till kastrup!

Ja,jag kan bara säga gott om Egina och staden är underbar att strosa omkring i på kvällen.Det är bättre priser än många andra ställen och det är ännu lite kvar av det genuina Grekland med grekerna på cafeer mm.
Gillar man party och riktigt hålligång är det kanske inte ön man skall åka till,men för oss passar den utmärkt och som sagt Aten ligger väldigt nära om man vill skaka loss!

Önskar er en riktig trevlig resa och semester!
Vi vet ej om vi åker detta året...snyft! Har precis köpt hus och det är en del kostnader med det.
Men abstinensen kanske blir för svår och då är vi där igen!

Vill du ha mer tips,så hör av dig.....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-09, 13:57
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Det blir Egina!

Tusen tack för alla tips!

Citronlundarna i Galatas låter som något jag vill uppleva, så dit får det nog bli en visit.
Och till Agistri får det också bli en utflykt!

Så bra att man kan ta färjan från Methana till Egina! Har kört genom Pireus ett par gånger och det är ju aningen rörigt..

Tackar för alla tips om Egina också, puttelino!
Och visst är det så illa som du skriver, angående flyg från Göteborg..
Inga direktflyg alls till Athen, inte ens under chartersäsongen längre..
Bedrövligt!!
För min del så spelar det inte så stor roll eftersom jag kör bil ner, men mina kompisar och familj som tänkte komma ner och hälsa på..
Köpenhamn kan ju vara ett alternativ att resa från, men det blir ändå mer krångel och folk är ju rätt bekväma av sig.

//Stina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-10, 15:54
Åsa L Åsa L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 60
Standard Sv: Det blir Egina!

Hej
Vi hyrde hus nära Marathonas förra sommaren, i början av juni. I Marathonas var det extremt lungt. Tavernorna gapade tomma, första kvällen var vi enda gästerna på ett ställe. Först i slutet av vår vecka när det vankades pingst, började Athenarna komma. Trots att det var lite folk upplevde vi Egina stad som väldigt stökig, med massor av vespor och bilar. I de bilfria gränderna var det förstås lungare och mysigare. I Marathonas hittade vi snabbt en favorittaverna på stranden, Ammos. Den ägs av en holländare som är väldigt trevlig. En kille, Erik, som jobbade där har svensk mamma och pratade svenska med oss och charmade våra barn. Trots att ägaren inte är grek, serverar han god grekisk mat, med olika "todays special" varje dag. I Marathonas finns bageri och en minimarket. Precis innan Egina stad från Marathonas ligger en supermarket. Buss går mellan Perdika, Marathonas och Egina stad, väldigt smidigt.
Ha en härlig vistelse på Egina, och ta en tur till Athen!
Åsa
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-26, 07:36
Nordpilen Nordpilen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 1
Standard Sv: Det blir Egina!

Hej,
Vi planerar för 2012 och ska hyra hus för att ta emot barn och barnbarn. Kan du ge oss info om huset ni hyrde på Egina?

Tack på förhand,

Leif & Eva från Umeå
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-29, 02:37
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Det blir Egina!

Citat:
Ursprungligen postat av Nordpilen Visa inlägg
Hej,
Vi planerar för 2012 och ska hyra hus för att ta emot barn och barnbarn. Kan du ge oss info om huset ni hyrde på Egina?

Tack på förhand,

Leif & Eva från Umeå
Hej!
Tyvärr blev det ingen resa till Egina eftersom min hund blev akut sjuk.
Huset hyrdes ut av ett svenskt par och jag hittade annonsen på Blocket. Sökte nu men tyvärr hittar jag inte någon annons från dem längre. Prova med att googla efter "hus uthyres på Egina". Jag vet att de har/hade en svensk hemsida.
Hittade just deras hemsida!
Skickar ett meddelande till er inbox!

Mvh. Stina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT