Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2017-11-23, 08:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Harrys Restaurant i Emporios på Kalymnos



Jag brukar oftast välja taverna så att jag ser havet från tavernan. Men det finns undantag, som Harrys Restaurant i Emporios. Här sitter man i en mysig liten lummig trädgård och äter. Redan när man går den smala blomsterklädda gången (se bild) in till Harrys känner man sig välkommen.

Det är verkligen en oas av rang. Nu räcker ju inte det, maten måste vara god också, och det är den, jag lovar. Här serveras tvättäkta grekisk husmanskost, ofta tillagad av råvaror från egna odlingar.

Läs om Harrys och Emporios här.
Svara med citat
  #202  
Gammal 2017-11-24, 10:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Georgo Georgiadi i Agios Isidoros på Lesbos



Eftersom det är Black Friday bjuder vi idag på en Green Bottle med den synnerligen välsmakande retsinan Georgo Georgiadi. Det är i mitt tycke en av de godaste sorterna retsina som finna att uppbringa i Grekland.

Just denna flaska avnjöt vi på en balkong på Akrogiali Hotel (mycket bra!), ovanför stranden i Agios Isidoros på Lesbos.

Har du smakat retsinan Georgo Georgiadi?

Läs om Agios Isidoros här:
Svara med citat
  #203  
Gammal 2017-11-24, 11:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kalimera på Instagram

Ja, vi har vid tillfällen avnjutit denna ädla dryck.Vill minnas att det var
i Dodekaneserna. Vår absoluta favorit är och förblir ändock Retsina Cair, denna gudadryck som oftast återfinnes i Dodekaneserna även den.

Arne
Svara med citat
  #204  
Gammal 2017-11-24, 16:47
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 825
Standard Sv: Georgo Georgiadi i Agios Isidoros på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Eftersom det är Black Friday bjuder vi idag på en Green Bottle med den synnerligen välsmakande retsinan Georgo Georgiadi. Det är i mitt tycke en av de godaste sorterna retsina som finna att uppbringa i Grekland.

Just denna flaska avnjöt vi på en balkong på Akrogiali Hotel (mycket bra!), ovanför stranden i Agios Isidoros på Lesbos.

Har du smakat retsinan Georgo Georgiadi?

Läs om Agios Isidoros här:
Ja vi drack den flera gånger då vi var på Leros för några år sedan och blev en favorit Även på Lipsi har vi druckit den
Vår stora favorit är annars C.A.I.R Retsina Gold Den hade vi endast fått på Rhodos och även där är den sällsynt men till vår stora glädje fick vi den på tavernan To Ellikon på Karpathos nu i oktober.

//maji som drack Malamatina till lunch
Svara med citat
  #205  
Gammal 2017-11-24, 17:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Kalimera på Instagram

Har aldrig haft förmånen att testa denna, men den ska jag lägga på minnet!
Svara med citat
  #206  
Gammal 2017-11-25, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Bougainvillea i Ermoupolis på Syros



Jag älskar bougainvillea i alla former och färger. Just denna bor i Ermoupolis på Syros. Det är den största (hela får inte plats på bild) och vackraste bougainvillea jag någonsin har sett har sett. När vi var på Syros senast gick vi och hälsade på, och fotade, detta mästerverk varje dag.

Hur är ditt förhållande till denna fantastiska växt?

Läs om Ermoupolis här.
Svara med citat
  #207  
Gammal 2017-11-25, 12:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Kalimera på Instagram

Jag älskar den. Vi har en stor bougainvillea på balkongen i Umeå som fortfarande har blommor. Vi hoppas den överlever vintern.

Sen har vi ett speciellt förhållande till växten. Vi hade bestämt oss för att öluffa i Grekland för första gången. Det var på 90-talet. Men,,,lite säkra ville vi vara så vi hyrde ett litet hus på Antiparos för första veckan och bokade i förväg. Vi hade tillgång till 3 sovrum, ett vardagsrum, kök, två katter och en get. Samt en stor altan. Detta var runt 15 augusti så det var nog tur att vi bokat i förväg.

Vid altanen växte en stor bougainvillea. Varje morgon låg en matta av blommor med sina rödlila höljen på altanens stengolv. Vi sopade 3 gånger per dag i 7 dygn!

Numera tycker jag lite synd när jag ser tavernaägare som har samma "dilemma". Dom sopar och sopar, men det tar aldrig slut. Kanske det var bättre att ha jasmin? Men inte lika vacker.

Birgitta.
Svara med citat
  #208  
Gammal 2017-11-26, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Taverna Glaros på Agathonissi



Agathonissi är en liten ö både till yta och till antal invånare, här bor ungefär 185 personer fördelade på tre pyttesmå byar. Agathonissi är för de allra flesta alldeles för litet, det finns bara några få tavernor och det finns inga affärer att shoppa i.

Det är en extremt rofylld ö och tystnaden är så påtaglig att den hörs. Agathonissi passar dig som söker lugn och ro och borde skrivas ut på recept för alla som behöver komma bort från dagens jäktade samhälle. Det är som att Agathonissi är framställt av någon ny slags teflon som stöter bort all stress och press.

Läs om Agathonissi här.
Svara med citat
  #209  
Gammal 2017-11-26, 11:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Kalimera på Instagram

Inte utan att man längtar till Agathonissi nu...
Svara med citat
  #210  
Gammal 2017-11-26, 18:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Kalimera på Instagram

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Inte utan att man längtar till Agathonissi nu...
Samma här!
Svara med citat
  #211  
Gammal 2017-11-27, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Kalimera på Instagram

Från och med idag lägger jag alla bilder under respektive underforum. Denna tråd har blivit för svåröverskådlig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT