Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-10-20, 11:05
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Men det har skett en klar förbättring de senaste decennierna med att skydda sig mot solen. Första hälften på åttiotalet då jag var tonåring var det populärt med solarium och man grundade ofta med det innan man skulle åka på en ”sol-resa”, att skydda sig med solkräm fanns nästan inte på kartan.
Minns en gång då jag och en jämnårig kompis (vi var bara 16 år) skulle åka på vår första resa på egen hand utan föräldrar (naturligtvis gick den till Rhodos med Club 33 ). Vi gick in på apoteket här hemma i Sverige och frågade efter solkräm med riktigt hög skyddsfaktor och kom ut med varsin sol-lotion med skyddsfaktor 8 .

Efter första soldagen på stranden synade vi vår hud, nä ingen solbränna alls så den solkrämen skippade vi för bruna ville vi och skulle vi ju bli…

Idag tror jag ingen solar solarium längre och så låg solskyddsfaktor som 8 (vilket var väldigt högt på den tiden) finns nog inte.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-10-20, 11:12
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Å jag har jobbat med utvecklingsstörda ungdomar
i massor av år...

Pia
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-10-20, 12:36
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Jag har jobbat med hemtjänst, och förstår allt trots det😉
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-10-20, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Men det har skett en klar förbättring de senaste decennierna med att skydda sig mot solen. Första hälften på åttiotalet då jag var tonåring var det populärt med solarium och man grundade ofta med det innan man skulle åka på en ”sol-resa”, att skydda sig med solkräm fanns nästan inte på kartan.
Sådär höll jag också på. Inte klokt egentligen. Jag solade mycket i min ungdom, smorde aldrig in mig, inte ens när jag mitt i vintern åkte till Kanarieöarna. I Grekland använde jag barnolja som jag trodde skulle göra mig ännu brunare. Helt galet förstås.

Idag har jag halvlånga brallor och en långärmad skjorta på mig på dagarna. Sedan smörjer jag in med solskyddsfaktor 50. Nu solar jag ju aldrig, men jag skyddar mig noga ändå.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT