Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-09, 10:11
mgf6407 mgf6407 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 7
Standard Koufonissi-stränder

Var på koufonissi -99 och nu 14 år senare undrar jag: vart har stränderna tagit vägen? Samtliga stränder har i princip halverats. På Finikas har man t o m varit tvungen att lägga en trall vid nedersta trappsteget, annars hade det blivit ett väldigt högt första steg.
Pratade med en boende på koufonissi. Han sa att dom stora "bovarna" är vattenjet båtarna samt allt nybyggande. Varför köpa sand till betongen, när den finns gratis på ön? Han berättade också att en av "kullarna" vid Pori för 30-40 år sen, var en stor sanddyn. Där ungarna åkte kana. Vet inte om detta stämmer, men det låter inte helt otroligt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-09, 17:14
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Koufonissi-stränder

Citat:
Ursprungligen postat av mgf6407 Visa inlägg
Var på koufonissi -99 och nu 14 år senare undrar jag: vart har stränderna tagit vägen? Samtliga stränder har i princip halverats. På Finikas har man t o m varit tvungen att lägga en trall vid nedersta trappsteget, annars hade det blivit ett väldigt högt första steg.
Pratade med en boende på koufonissi. Han sa att dom stora "bovarna" är vattenjet båtarna samt allt nybyggande. Varför köpa sand till betongen, när den finns gratis på ön? Han berättade också att en av "kullarna" vid Pori för 30-40 år sen, var en stor sanddyn. Där ungarna åkte kana. Vet inte om detta stämmer, men det låter inte helt otroligt.
Hej!
Jag har varit på Koufonissi varje sommar sen 1990 och visst har stränderna förändrats genom åren, men de har blivit både bredare och smalare, olika breda olika år och olika årstider. Kanske är stränderna nu skadade av båttrafiken?! Jag tror inte att man använder havsstrandssand till betongen när man bygger, då blir betongen porös och saknar hållfasthet.

Öns natur och öbornas inbördes relationer är rejält slitna av all turism, man har valt att bygga utan tanke på hållbarhet för miljö och näringsliv vilket gör att många öbor nu har svårt att klara sin ekonomi och är djupt skuldsatta. Ön har gått från att vara ett exempel på en blomstrande ö där de unga vill och kan leva kvar med hjälp av turismen till en plats med många konflikter mellan familjer och med för många turister i högsäsong i förhållande till t ex plats på stränderna.

Alla vi som reser dit bidrar på olika sätt till öns utveckling, på gott och på ont. Fråga gärna efter hur avloppsrening, sophantering, vattenförsörjning etc fungerar på det ställe du väljer att resa till.
Våga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT