Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-11, 10:24
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Mallorca Puerto de Sollier

Nu har vi bokat en vecka i maj Mallorca, Puerto de Sollier, någon som har nåt att berätta om Mallorca/Puerto de Sollier? Har aldrig varit på denna ö, valde orten då det därifrån ska vara enkelt att ta sig ut i naturen, vandra etc.

Känns bra att ha något att se fram mot, även om det nu inte blev Grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-11, 10:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Ni har absolut valt den vackraste delen av ön! Just i Puerto de Soller har jag bara varit i på dagsbesök men jag badade och njöt...Detta var för 20 år sen men DÅ var det en idyll..

Ha det gott!!!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-11, 11:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Nu har vi bokat en vecka i maj Mallorca, Puerto de Sollier, någon som har nåt att berätta om Mallorca/Puerto de Sollier? Har aldrig varit på denna ö, valde orten då det därifrån ska vara enkelt att ta sig ut i naturen, vandra etc.

Känns bra att ha något att se fram mot, även om det nu inte blev Grekland.
Hoppas du vill dela med dig av dina erfarenheter sen här på forumet. Mallorca har jag aldrig besökt men har varit sugen på ibland särskilt när vänner berättat om sina resor till vackra byar och läckra hotell. Dessutom nås ön med direktflyg från norrland. Kan vara enkelt ibland om man bara vill resa bort en vecka.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-11, 12:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Kolla filmen "Om kärlek" med Sven Wollter från 87. Den är inspelad i Puerto de Soller. Hiten "Som stormen river öppet hav" är ledmotivet. Finns på Youtube.
/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-11, 17:31
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

For to år siden var jeg på gruppevandretur på Mallorca, og vi havde base i Puerto de Sollier. Det er en rigtig hyggelig lille by uden alt for meget tingeltangel. Der er en nyetablerede lystbådehavn. På grund af den kommer der mange sejlere i byen, og det har været med til at give den en lidt ekslusiv atmosfære. Ved siden af lystbådehavnen er der en nyetableret strand, og der er endnu en strand til venstre i bugten, hvor der også ligger en del små hoteller. Langs bugten er der nogle busikker, adskillige barer og restauranter, hvor det er hyggeligt at sidde at kigge ud over bugten og følge livets gang.
Hvis du savner flere butikker, så kan du tage den berømte sporvogn op til Sollier. Der er også en sti op til Sollier. Det tager ca. en halv time at gå derop ad denne sti. Stien finder du, når du går op ad gaden, hvor taxaerne holder og op til rundkørslen - den starter der. Fra Sollier kan du tage toget, så du kan komme videre rundt på Mallorca.
Hvis du lejer bil, så er der utallige smukke og hyggelige byer at besøge. Hvis du vil til Palma i bil, så er det absolut også en overkommelig mulighed. Man kan vælge at køre enten gennem bjerget via en tunnel, eller man kan køre op ad selve bjerget og alle cerpentinervejene. Ikke mange, udover en masse cykkelryttere - dem er der nemlig også rigtig mange af i området - vælger turen over bjerget. Jeg kan nu anbefale at tage tunellen ind til Palma og turen op ad bjeret hjem, så får I en meget smuk udflugt ud af det på samme tid.
Du kan godt glæde dig til Puert de Sollier
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-11, 20:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Grattis till vad jag tycker ett jättetrevligt val av resmål. Mallorca har väldigt mycket varierande natur och upplevelser att erbjuda inom ganska bekväma avstånd. Puerto de Soller är också en trevlig by. Ni får hittar säkert många tips om sevärdheter, natur mm, så jag kommer med ett mera udda tips. Tycker ni att ni har tid och råd så besök den internationella showen på Son Amar en kväll. En show med mycket hög nivå som jag tycker är värd varenda krona även om det kostar en hel del. Googla på Son Amar så hittar ni mera info. Hoppas själv få chans att besöka Son Amar för fjärde gången när jag kommer till Mallis i juni. Trevlig resa!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-11, 22:16
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Jag har varit i Puerto de Soller många gånger.
Oftast bor vi uppe i Soller men har även bott nere i hamnen, då på hotell Es Port.

Tips....? Om ni ska vandra så gå in på turistinformationen i Soller eller ännu ännu hellre tobaksaffären vid torget i Soller och köp en bra karta över området. Ta er upp till Fornalutx och vandra genom apelsinlundarna ner till havet. Eller vandra längs dom gamla stenbelaggda lederna upp till sjön Cuber.

En kväll tycker jag ni ska ta spårvagnen upp til Soller. Upplev staden när dagsturisterna åkt hem. Se lokalbefolkningen samlas med barn och hundar....ät på Cafe' Soller i hörnet av torget. Gärna apelsinkyckling med ruccola och drick ett lokalt vin till.

Finns det tid så tycker jag att ni ska ta bussen eller tåget in till Palma en dag. Strosa i dom gamla gränderna, sitt på någon Plaza och ät tapas och titta på alla som går förbi. Obs, att man håller hårt på siestan då är allt stängt, och så även på söndagar.

Om ni passerar ett konditori så passa på att köpa en Gato' - Mallorcas speciella mandelkaka som har olika recept över ön. Annars så är Mallorca mest känt för sina Enseimadas, en sorts bullar/wienerbröd gjorda på grisfett. (Jag tyckte dom var goda tills jag fick veta det ).

Stranden som syns i början på videon (som det länkas till) är Sa Calobra. Dit går det utflyktbåtar från Puerto de Soller. I högsäsäsong kan det vara en turistfälla med massor av folk, men hur det är i maj vet jag inte. Om vädret är fint så är det i alla fall kul att se kusten från båten. Annars finns det väg dit - men den har jag inte åkt (gillar inte serpentinvägar)


Senast redigerad av Deia den 2012-02-11 klockan 22:37.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-11, 23:41
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

är överväldigad av era svar. Tack. Vi ska kolla över de tips på vandringar som finns.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-12, 18:02
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Puerto de Soller är säkert den finaste platsen på Mallorca.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-12, 21:19
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
är överväldigad av era svar. Tack. Vi ska kolla över de tips på vandringar som finns.
Kan anbefale "Walk! Mallorca North & Mountains" av Charles Davis (Discovery walking guides). Dette er en av de aller beste vandringsguider jeg har brukt! Tilbrakte 14 dager på Mallorca med Port de Sóller som base og denne boken som kompanjong. Detaljer (og fotoalbum) kan du finne på mine hjemmesider.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-12, 21:31
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Kan anbefale "Walk! Mallorca North & Mountains" av Charles Davis (Discovery walking guides). Dette er en av de aller beste vandringsguider jeg har brukt! Tilbrakte 14 dager på Mallorca med Port de Sóller som base og denne boken som kompanjong. Detaljer (og fotoalbum) kan du finne på mine hjemmesider.
Den ska jag köpa :-). Tack för tips.
Vi har haft Landscapes of Mallorca (Sunflower) och den är inte speciellt bra.

Att vandra innebär att man ofta ser skyltar som "Coto privado de casa" och "Prohibido pasar" (förbjudet att passera). Pohibido passar ska man respektera medan Coto Privado är ett gränsfall. Coto betyder jakt (alltså privat jaktmark) och du får alltså inte skjuta en kanin att ha till din Paella ;-). Fast jag är osäker på betydelsen och går gärna runt om det går......(man vill ju inte bli tagen för en kanin av någon som tagit en Carajillo till frukost ).
Å andra sidan så går många av dom markerade lederna över Coto Privado mark.

Vad säger du om det mrwalker? Hur gjorde du?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-12, 23:44
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Vad säger du om det mrwalker? Hur gjorde du?
Så lenge du ikke jakter og du bruker en vandringsstav uten smell i går nok Coto Privado bra!

Men nå er de fleste stier godt merket og skiltet, og det er nok å ta av der selv om noen har blitt stengt. Går man over privat mark er det naturligvis viktig å ta hensyn til dyr f.eks og lukke grinder etter seg etc. Jeg har aldri hatt noe problem hverken på Mallorca eller andre steder så lenge jeg har holdt meg til det.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-13, 16:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
är överväldigad av era svar.
Det är jag också! Låter ju helt underbart. Man kanske ska byta land för en gång skull.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-13, 20:30
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Mallorca låter spännande! Har själv kikat lite på resor dit och då speciellt till Puerto de Soller. Ska bli kul att höra hur ni upplever det.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-13, 20:43
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är jag också! Låter ju helt underbart. Man kanske ska byta land för en gång skull.
Ja hur läksigt det än låter så tänkte vi ta en lite kortissemester på en vecka annat ställe. Det är ju i allafall Medelhavet.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-06, 12:58
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Vi har bestilt tur til Puerto de Soller til høsten. Vi har bare vært der på en dagstur og da får man ikke særlig inntrykk. Vi har bestilt på hotell Marina som ligger rett ved stranden med havutsikt. . Skal bli moro og høre mer om denne plassen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-06, 16:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Puerto de Soller är säkert den finaste platsen på Mallorca.
Det tycker inte jag. Deia däremot. Så oändligt mäktigt att man tappar andan. Man måste se det i verkligheten för att förstå...
Det ligger heller inte långt från PDS, så det är en go utflykt, upp i bergen.

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-06, 16:21
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det tycker inte jag. Deia däremot. Så oändligt mäktigt att man tappar andan. Man måste se det i verkligheten för att förstå...
Det ligger heller inte långt från PDS, så det är en go utflykt, upp i bergen.

/Netwolf
Ja, där måste jag hålla med dig . (Gissa var mitt "nick" kommer ifrån?)

Enda nackdelen är att det är så fruktansvärt kuperat. Att ta sig ner till standen (Cala Deia), utan bil, är svettigt......eller i alla fall upp. Men så vackert!
Ett tips: På södra sidan om Deia, mellan några hus, går en fin stig ner till stranden så man slipper gå på bilvägen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-06, 20:59
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Jodå, vi ska till Deia, är ett av "delmålen".
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-07, 08:48
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

MrWalker, vilken fin hemsida du har. Tror vi kommer ha glädje av din Mallorcadel.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT