Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-09-27, 22:18
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Hejsan!
Det verkar inte vara så många hotell öppna på Egina i slutet av februari enligt booking. Finns det något boende i Egina stad?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-09-28, 00:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Hejsan!
Det verkar inte vara så många hotell öppna på Egina i slutet av februari enligt booking. Finns det något boende i Egina stad?
Vi har alltid rest till Egina i perioden maj-oktober, och då alltid bott i Agia Marina. Har därför ingen erfarenhet av boende i Egina stad.

Stan lever vardagsliv året om, men sannolikt är mängden turister där i februari obefintlig eller mycket begränsad. Det gör att många boenden förmodligen är stängda då. Men kollar man generellt efter boenden så finns det en hel del i Egina stad.

Du hittar ganska många på den här hemsidan.

www.aeginagreece.com

Klicka på Accommodation och sedan på Accommodation by village och sedan Aegina Town så hittar du. Sedan får du väl ta kontakt med några som verkar intressanta och kolla.

Lycka till!
Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-09-28, 06:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Tack för tips om hemsidan.. Masse! Den kan jag också få nytta av nu när jag är på de Saroniska öarna snart!!..

Sunny, direkt från Arlanda-bussen..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-09-28, 06:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Hejsan!
Det verkar inte vara så många hotell öppna på Egina i slutet av februari enligt booking. Finns det något boende i Egina stad?
Kontakta hotellen direkt! Booking har bara enstaka rum hos hotellen och avtalen är kanske inte klara för 2016. Då syns inga rum ute.

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-09-28, 07:59
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Tack Masse o Lissi!
Tänker också att det kanske kommer fler som har öppet efter årsskiftet.
Får ha lite tålamod. Jag brukar också oftast boka direkt med ägarna om jag känner till ön. Svårare med"nya" öar.

😃
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-09-28, 13:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Det verkar inte vara så många hotell öppna på Egina i slutet av februari enligt booking. Finns det något boende i Egina stad?
Tycker det borde finnas många hotell öppna även under vintern, i alla fall i Egina stad. Vi har bott i Egina stad, men hotellet var ingen höjdare.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-09-29, 00:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Så dags för några ord om avslutningen på vårt besök på Egina.

Efter måndagens skyfall och häftiga åskväder följde också regn och muller på tisdagen. Men två dagar regn på två veckor kan man inte klaga på när resten av tiden bjöd på Masseväder och underbart badvatten. Det var länge sedan jag badade så varmt.

Skyfallet gick dock lite hårt åt stranden. Djupa fåror efter bortspolad sand fanns här och var, och murar och trappor ned från gatan blev lite underminerade. Tack och lov var skadorna inte alls i nivå med den mycket svåra förstörelse som uppstod av skyfall 2009.

Goda måltider avnjöts på diverse ställen. Bland det som smakade väldigt gott fanns smårätter på Big Banana och Stifado på Restaurant Paradise. Men ett ställe som fick flera besök under våra två veckor var The Rocks med sitt mysiga läge nere vid hamnen. Där försåg oss den mysige krögaren och kocken Kristos bl a med välsmakande svärdfisk och mycket goda, frasiga och mjälla kalamari.

På torsdagen var det så dags att lämna ön. Tidig flygavgång på fredagmorgonen krävde övernattning på fastlandet. Jag ringde ett flertal gånger till Peris Hotel i hopp om någon avbokning. Men där var och förblev fullt. Valet föll därför på Avra Hotel i Rafina.

Ett i vårt tycke mycket bra hotell. Trevlig personal, effektiv in- och utcheckning och taxibokning för vår tidiga avresa klockan 04.15. Rummet kostade 65 euro, vilket vi tyckte var prisvärt.

Fräscht och bra badrum med inglasad dusch ..... och ......., jodå Lissi! ....... visst fick vi också den fina utsikten från balkongen över hamnen.

Efter incheckning och lite vila gjordes en promenad ner till tavernorna längs hamnen. Vid en av dem satt två äldre herrar som, när de såg oss överväga ett besök, lät förtälja att det serverades utomordentligt goda, varma räkor. Lätt friterade med skal och utan någon frityrsmet. De rekommenderades på det varmaste och de bjöd oss att smaka.

Det visade sig att det hade rätt, och då de dessutom bad att få bjuda oss på en karaff ouzo lät vi oss övertalas av den trevliga servitrisen. Birgit valde räkorna medan jag förhörde mig om maridakis. På min fråga försäkrade servitrisen att de skulle vara riktigt riktigt små och frasiga och att jag i annat fall skulle sända ut dem igen. Och det stämde! Det var de absolut godaste maridakis som jag någonsin har ätit. Härlig avslutning på resan!

Taxin i arla morgonstund till flygplatsen kördes av en trevlig och hjälpsam man och kostade 38 euro + generös driks för fin service.

Flygresan hem företogs med Aegean. Först inrikes till Heraklion på Kreta och efter c:a timman stopp där, vidare till Köpenhamn. Mycket enkel måltid (mycket torftigt: torr pirog, en bulle och ett paket smör) inkl juice, läsk, vatten, kaffe eller the serverades åt alla utan extra kostnad. I övrigt ingen försäljning/servering av annat, vare sig mat eller dryck.

Under 5-10 minuter flög vi genom rejäl turbulens. Så kraftiga luftgropar att luckorna på bagagehyllorna for upp och serveringsvagnarna snabbt återfördes till sina platser. I övrigt en lugn och stillsam hemresa. Efter 10 timmar från dörr till dörr var vi åter hemma, nöjda och belåtna med resan.

Ett knippe bilder från resan, märkt "Egina september 2015", hittar ni under min profil.

Masse

Senast redigerad av Masse den 2015-09-29 klockan 00:33.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-09-29, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Tack för slutrapport, en fin resa hade ni till trevliga Egina. Och bilderna är härliga!

/ Anne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-09-30, 08:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Mycket enkel måltid (mycket torftigt: torr pirog, en bulle och ett paket smör) inkl juice, läsk, vatten, kaffe eller the serverades åt alla utan extra kostnad. I övrigt ingen försäljning/servering av annat, vare sig mat eller dryck.
Åt samma torftiga frukost när jag flög hem med Aegean i lördags. Middagen när jag flög ner var inte heller mycket att hurra för. Men å andra sidan kostade maten inget, och all dryck ingick, så jag var ändå nöjd. Att det inte fanns någon försäljningen ombord tyckte jag var ett stort plus.

Kul att ni fick en så fin sista kväll i Rafina!

Tack för dina rapporter Masse.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT