Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-01, 09:41
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Köp av hus på Kreta!

Hej där!

Eftersom vi har varit i Grekland (15 tal gånger varav 10 på Kreta) och speciellt på Kreta där vi börjar känna oss "hemma" har funderingar på att köpa ett hus så sakta börjat ta form.

Än så länge befinner vi oss på en förberedande nivå (hoppas köpa inom 1-3 år) där vi tittar på priser, platser och den köp procedurer av hus Grekland har. Har tidigare läst att kostnaderna för köp ligger runt 13-14 % men efter själv läst på kommer jag fram till att kostnaderna snarare ligger i trakten av 17 % (hus med byggnads tillstånd INNAN 2006) och 30 % (hus med byggnads tillstånd EFTER 2006). Rätt eller fel?

Dessa beräkningar inkluderar mäklar arvode 2.5% och advokat arvode på 1 %.

Vi är intresserade av att höra med någon som har erfarenhet och insikt av hur det förhåller sig och gärna både synpunkter och fallgropar.

Vi letar företrädesvis i Rethymon trakten inom en radie av ca 2 mil gärna inom någon/några kilometer från stranden och gångavstånd till någon by. Pris nivån runt 150 000 Euro för att undvika fastighets skatt.

Tacksam för alla typer av funderingar och råd!

Håkan & Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-17, 14:36
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

Jag vet inte om ni har någon hjälp av att läsa om våra erfarenheter. De ligger snart 20 år tillbaka i tiden. Ni kan läsa under kalimerahörnor, Jannis och Ylvas hörna, om ni inte redan har gjort det. Det finns några råd på slutet!
Lycka till och starta med grekiskan! / Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-18, 11:52
raar13s avatar
raar13 raar13 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Sälen/Vårgårda
Inlägg: 25
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

bovision.se
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-19, 06:44
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

Att det är lätt att bli lurad när man som utlänning bygger/köper hus i Grekland finns det tyvärr en hel del exempel på. Man måste verkligen vara påläst och göra allting rätt. Ett av dessa fall när det inte gått bra kan man läsa om här:

http://galenigrekland.se/2013/septem...orattvisa.html

Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-19, 08:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

Herregud så hemskt. Undrar om den som gyggt huset lurat många? Tyvärr vet vi ju att korruptionen är väldigt utbredd i Grekland.

Jag vet ett par som för många år sedan blev lurade när de öppnade en bar på Amorgos. De vann tvisten till slut med hjälp av kloka advokater.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-23, 18:41
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

Tack för Era kommentarer.

Vi funderar på att köpa hus genom mäklare och kretaeiendom.gr ligger bra till då dom pratar svenska.

Gärna om någon har någon erfarenhet av dom.

Vi ser att skatteregler har förändrats och att det jag skrev inte gäller längre (min referens var just kretaeiendom.gr som inte har uppdaterat sina uppgifter).

Nu ser det ut som att en fastighets krasch kan vara nära förestående i Grekland (referens Ekathimerini.gr) efter nyår då Trojkan vill förändra (läs underlätta) möjligheterna för grekiska banker att beslagta fastigheter i grekland med värde under 200.000 Euro då många greker helt enkelt inte betalar ränta och amortering trots att dom har råd. Vilket gör att bankerna förlorar stora summor.

Än en gång tack!

Senast redigerad av NilsHåkan den 2013-09-23 klockan 18:48.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-13, 09:08
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

Hej!

Är lite nyfiken - hur har det blivit med era köp-planer?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-10-07, 18:00
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

hej där!

Ber om ursäkt ...trodde tråden var "slut".

Jo tiden gick och priserna sjönk och de objekt vi tittade på (och de hus vi inte köpte pga att de inte föll oss i smaken) var blev med tiden allt billigare. Vi inte har någon tidspress på oss och letar fortfarande aktivt.

Under resans gång har också våra kriterier ändrats. Det är viktigt att låta denna process ta tid då det inte är lätt att veta vad man vill.

Idag letar vi efter ett renoverat stenhus (eventuellt betonghus) inom bussavstånd från Rethymnon eller Chania.

Idag är vi mogna att köpa ett hus och vi tror beslutet att vänta var rätt.

Framtiden får utvisa.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-10-07, 19:18
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

En synpunkt inte att förglömma: Vädret utanför sommartid är mycket bättre i öst och allra bäst där på den södra sidan. Jag kan läsa om störtregn i Pal. och regn i flera dagar i Reth. och vi har inget fått i oktober.
I vilket fall som helst: Lycka till och skaffa en advokat att lita på samt läs grekiska!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-10-10, 17:31
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köp av hus på Kreta!

Jag skrev detta i juli i år:
Boken "Ett nytt liv vid vägens ände - om mat, människor och konsten att köpa hus" av Joanna Nicklasson-Mlynarska och Mikael Backman har många av Kalimeravännerna läst. Vi, hustrun och jag, gjorde ett besök i Sigri förra veckan och fick då förmånen att träffa författarna och kunde köpa boken direkt av dem. Mikael berättade att det finns ett hundratal böcker kvar. Eftersom förlaget inte finns mer säljer författarna böckerna själva. Det är en fantastisk bok för alla som älskar Grekland och/eller Lesvos och/eller Sigri. En perfekt present till dig själv eller någon du gillar! Vill du köpa ett eller flera ex kan du gå in på Joannas hemsida: http://polenkunskap.se/. Där, under ”Reseskildringar” finns ”Grekland” (Lesvos-boken alltså) och under ”Kontakt” står det hur du beställer den.
Mycket nöje.


Har ni inte redan läst boken rekommenderar jag den. Kanske kan ge er lite fler tips. Mitt generella råd är annars att alltid hyra först inte minst om huset ligger i en by. Det är en aning annorlunda att bo här i Grekland mot att vara turist. Även om ni köper hus för att använda det enbart som semesterhus.
Lycka till!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-10-10, 18:05
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Köp av hus på Kreta!

Håller med! Fantastisk bok även om man inte går i "husköpartankar"! Läste den i vintras och den tog oss till Lesvos och Sigri i somras. Utan att ha läst boken hade vi aldrig hamnat där. Och det hade varit en förlust ...
/Emma
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT