Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2007-07-09, 22:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Det där håller jag med dig om, JohnS. Det finns en gräns för hur mycket förväntningar jag bryr mig om. Skulle jag gå efter förväntningarna på en del större öar så skulle dricksen aldrig duga för de vill alltid ha mer - så jag håller mig till 10 procent eller närmaste naturliga avrundning.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2007-07-09, 22:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
De italienarna beställer däremot frikostigt (kan bero på som någon nämnde,att det är billigare här).
Jag ger mig, de uppgifter jag tidigare nämnde om att Italienarna sippar...
hörde jag för ett antal år sedan av en bekant i barvärlden som beklagade sig att de snart skulle komma.
Men du har ju självupplevda söndagsstudier, frågan är hur mycket dricks de lämnar, det får bli din nästa uppgift
// Helén
Svara med citat
  #63  
Gammal 2007-07-10, 07:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snålhet?

På Ios var det många franska par som tog in massor av rätter och de åt upp nästan allt. Annars har jag träffat franska barnfamiljer i Grekland som gärna lagar maten själv eftersom de har svårt att gilla det grekiska köket. Minns fortfarande grannarna på Honeymoon Beach där mannen varje dag lagade en tre eller fyrarätters middag till sin familj. De dofter som spreds från deras lägenhet fick mig att längta till Frankrike nästan varje dag. Lunch åt de ute men barnen klagade på maten.

Beträffande dricks så är det min erfarenhet att ingen förväntar sig speciellt mycket dricks när någon köper en kaffe. Grekerna själva lämnar nästan inget vid såna tillfällen. De brukar lägga lite småmynt eller inget alls på bordet.
Känner du ägaren till stället och kanske umgås eller träffas i andra sammahang bör inte dricks lämnas. Det vill jag inte ha av mina vänner sa en caféägare som jag umgicks med en gång i världen.

Eva
Svara med citat
  #64  
Gammal 2007-07-10, 09:13
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Annars har jag träffat franska barnfamiljer i Grekland som gärna lagar maten själv eftersom de har svårt att gilla det grekiska köket.
Eva
Får mej osökt att tänka på för ett par veckor sedan då vi satt på ett Gyrosställe i Patmos.
En fransk familj med 3-4 barn dyker upp på Gyrosstället, eftersom borden är små och bara för 4 personer vardera blir det lite ommöblering men snart sitter alla vid ett bord.
Serveitrisen går för att ta upp en beställning vid bordet, som tur var fanns det en i sällskapet som pratade relativt bra engelska.
Alla skulle ha någon typ av Gyros, chicken eller pork, pita eller plate och olika många var. Det knepiga var bara att jag tror att varje enstaka Gyros hade någon ändring i sej från det normala. Servitrisen skakade lätt på huvudet då hon gick in med beställningen men hade ändå ett litet leende på läpparna.
Tyvärr satt vi inte kvar så länge så att jag fick se om de blev nöjda och lämnade dricks men om de fick rätt mat så borde det lämpligen ha kommit en rejäl mängd dricks på denna beställning.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #65  
Gammal 2007-07-10, 10:50
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Snålhet?

Jag har haft intensiva diskussioner med min sambo om precis just detta, som nästan lett till osämja när det är dags att betala. Han vill bara lägga dricks om det verkligen varit enastående mat och service, jag vill lägga 10 % (om det inte varit uselt, så blir det ingenting) och om jag rannsakar mig själv så vill jag dricksa dels för att jag vet hur dom sliter och hur lite dom tjänar (men som någon skrev - då är det ju egenligen fel på systemet, vi som gäster ska ju inte behöva betala deras löner) eller så gör jag det för att det känns pinsamt att inte göra det plus att jag tror det betalar sig i längden om det är ett ställe man vill återvända till.
När det gäller caféer och barer jag ofta återvänder till så dricksar jag generöst ibland och mindre ibland men det resulterar oftast i att jag får en gratis påfyllning av vinet osv. Så i slutänden får jag tillbaka vad jag ger känns det som.
När jag jobbade i en hotellbar i Grekland var det ett engelskt sällskap som både åt och drack mängder under en hel vecka, vi passade upp på dom dag som kväll (för 12 sek i timmen ska tilläggas...) och inte en enda gång la dom nånting i dricks. Vi höll god min inför sällskapet men muttrade lite inför varann men så sista kvällen innan de skulle åka så lämnade de en jättedricks och tackade för bra service - det värmde!

/Ingela
Svara med citat
  #66  
Gammal 2007-07-10, 13:09
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 765
Standard Sv: Snålhet?

Det er ganske farlig og generalisere, men etter mange turer til Grekenland og mange kjente som jobber i restaurantbransjen der, så snakkes det faktisk en del om svensker og tyskere. Det kan gå hele dagen uten driks om det er mange svensker og tyskere der, men kommer det nordmenn og dansker innom en tur på kvelden så kan de tjene hele dagens driks i løpet av en times tid. Dette er ikke egentlig fra min munn, men har hørt om dette mange ganger.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2007-07-10, 14:50
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 765
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Ja det är det, och det snackas alldeles för mycket. Jag vet flera norrmän här på Rhodos som brukar tigga till sig drinkar eller försöka pruta på fläskkotletten , men inte tror jag att norrmän över lag beter sig på det sättet.
Jeg tror heller ikke alle svenske er snåla. Uff, dette er en dum diskusjon. Vi treffer så veldig mange hyggelige svensker som vi ikke tror er særlig snåla. (På norsk betyr snåla underlig eller konstig). Vi har vel alle vårt, som vi sier i Norge.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2007-07-10, 16:48
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Snålhet?

Bare en liten refleksjon.... De fire første innleggene i tråden er fra svensker som alle konkluderer med at svensker er "snåla", uten at det vekker de helt store reaksjonene i form av protester. De to gangene nordmenn har våget seg til å bekrefte det som ble sagt, er reaksjonene noen helt andre. De fleste nordmenn som reiser utenlands, har jo hørt fra flere nasjonaliteter om svenskene og deres motvilje mot å bruke penger. Er vi ikke kommet så langt i vår nordiske forbrødring at også vi kan si dette høyt, og diskutere årsakene til dette uten at noen absolutt må slå litt hardere tilbake ....? Så kan vi heller etterpå diskutere hvordan nordmenn blir oppfattet, både av svensker og andre, dersom det er av interesse....
Svara med citat
  #69  
Gammal 2007-07-10, 18:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Snålhet?

Jeg synes også at generalisering er dumt - men det er jo gøy å gjøre det likevel Sånn i all uskyldighet, altså
Med det mener jeg at man kanskje ikke bør ta slike diskusjoner så alvorlig. Klart det finnes rause svensker og gjerrige (snåla) nordmenn, vennlige franskmenn, humoristiske tyskere, grekere som ikke er perfekte, italienere som er stygge på håret osv...

Likevel: Alle folkeslag har sine særheter, om man ser dem under ett. Det betyr vel ikke at vi glemmer at folkeslag består av individer, som alle er mer eller mindre forskjellige.

Og bare så det er sagt: Jeg oppfatter ikke svensker som snåla, verken i svensk eller norsk betydning av ordet. Men italienerne er noen tjuvradder. Det sier iallfall min greske venninne som jobber i butikk

(For ordens skyld: Jeg forlanger å ikke bli tatt så veldig alvorlig. Denne gang.)
Svara med citat
  #70  
Gammal 2007-07-10, 18:42
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Snålhet?

Det är väl ingen som tror att alla olika landsmän är si eller så!För det första så är det inte alla svenskar,tyskar m fl som reser utomlands. Det man kan se är att majoriteter av de som rest ut kan bete sig på ett visst sätt. Det är ju ett sätt som vi har med oss från våra länder och den uppfostran vi har med och därifrån.

Var det inte så att i Sverige så skulle dricksen "bakas in" och finnas med på kvittot, för längesedan just för att vi som gäst inte skulle behöva bry oss och det blev rättvisare bland personalen? Då har vi det i oss och har alltså svårare för att ge dricks. Inget konstigt med det. Jag vet att det finns flera länder och restauranger som har det så, 10% dricks på kvittot.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2007-07-10, 19:06
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Låt oss se vad etikettdoktorn tycker om detta för oss så tyngande i-landsproblem.

//PO
Svara med citat
  #72  
Gammal 2007-07-10, 19:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Bare en liten refleksjon.... De fire første innleggene i tråden er fra svensker som alle konkluderer med at svensker er "snåla", uten at det vekker de helt store reaksjonene i form av protester.
Skillnaden är naturligtvis att nilam vänder blicken inåt - mot sig själv. Hon är ju också svensk. Att rannsaka sig själv/sin svenskhet är jättenyttigt - och betydligt mer konstruktivt än att generalisera om andra nationaliteter; norrmän, tyskar, vad som helst.

Vad som alltid förbluffar mig i såna här diskussioner är hur många som utgår från att deras eget beteende är normen - och dömer andra därefter: tyskar beter sig avvikande, italienare beter sig avvikande. Från MITT ja, från min svenskhet.

Såna generaliseringar blir snabbt urtråkiga. Medan det däremot kan vara givande att rikta blicken mot sitt eget. Precis som nilam gör.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2007-07-10, 20:20
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Såna generaliseringar blir snabbt urtråkiga. Medan det däremot kan vara givande att rikta blicken mot sitt eget. Precis som nilam gör.

Nilan avslutter jo innlegget sitt med følgende:

Skulle vara roligt att höra om svenskar uppfattas som snålare än andra nationaliteter eller om jag helt enkelt haft oturen att stöta på dessa onormalt snåla människor på mina resor

Du kan da ikke mene at det bare er svensker som er kvalifisert til å vurdere hvordan svensker blir oppfattet, Inkfish? Man kan jo selvfølgelig si hvordan man oppfatter seg selv, men en særlig objektiv oppfatning kan det knapt bli . (På norsk har vi et uttrykk som heter navlebeskuelse, jeg vet ikke om noe tilsvarende finnes på svensk?).

Men jeg ser jo at man som nordmann ikke bør blande seg inn i enkelte spørsmål, så jeg har for lengst trukket meg tilbake fra realitetene i diskusjonen.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2007-07-10, 20:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Jodå, vi har samma ord, navelskåderi. Men det är inte synonymt med självkritik. Och självkritik tycker jag alltid är mer konstruktiv än kritik mot andra.

Citat:
Du kan da ikke mene at det bare er svensker som er kvalifisert til å vurdere hvordan svensker blir oppfattet, Inkfish?
Kvalificerade att värdera... Jag häpnar. Själv gör jag inte negativa generaliseringar om människor från andra länder, det gäller alla nationaliteter i alla sammanhang. Och jag är förvånad över vilken tyngd man kan ge sina egna observationer OCH generaliseringar man hör från taverna- eller hotellägare. Själv brukar jag stänga öronen när de berättar för mig att tyskar är si, israeler är så - för det jag får höra gränsar ofta till ren rasism.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2007-07-10, 21:12
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Jag tycker iofs att det är kul med nationella särdrag, dialekter och annat som talar om var man kommer ifrån.

Ser Du tex en husbil med parabolantenn, renhorn, kayaker och fullt cykelställ så är den säkert tysk. En medelålders kvinna som röker cigarr är troligen danska. En svensk familj där alla har likadana blå träningsoveraller har säkert husvagn. Japanska turister tar ofta gruppbilder och fipplar med självutlösaren. Engelsmännen är blekast på stranden och kan sällan åka skidor.

Det är skillnad på fördomar och statistik!

//PO
Svara med citat
  #76  
Gammal 2007-07-10, 21:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Visst är det så PO... Men precis det du räknar visar ju också på varför man bör kalla det man ser "egna observationer" och inget annat: du ser hela tiden det du förväntar dig se. Du ser inte alla de som INTE passar in i din förutbestämda mall för hur de ska bete sig. Så där gör vi alla, det är jättemänskligt.

Det slog mig förresten att greker på hotell och restauranger berättat även för mig hur de uppfattar oss svenskar: som de bästa turisterna, förstås.

Men av det drar jag inte slutsatsen att vi ÄR bäst, jag drar slutsatsen att hotellägarna naturligtvis är artiga. Lika artiga som de är mot gäster från andra länder
Svara med citat
  #77  
Gammal 2007-07-10, 21:23
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Nu tycker jag Du generaliserar lite om hotellägarna

Och föresten, ingen rök utan eld, kolla bara alla norgehistorier!

//PO
-duck n´ cover
Svara med citat
  #78  
Gammal 2007-07-10, 21:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Svara med citat
  #79  
Gammal 2007-07-10, 23:35
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Ser Du tex en husbil med parabolantenn, renhorn, kayaker och fullt cykelställ så är den säkert tysk.
//PO
Va? Är inte alla husbilar tyska?
Svara med citat
  #80  
Gammal 2007-07-10, 23:43
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Snålhet?

Biler med gule skilter, og et merke med NL på, viser seg ofte å være fra Nederland, hvis det ikke er å generalisere for mye.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT