Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #301  
Gammal 2020-03-22, 23:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

I all denna störtflod av siffror om antal smittade och döda i den pågående pandemin så kan jag inte låta bli att än en gång fundera över hur väl genomtänkta alla åtgärder är som resulterar i att man stänger ner i stort sett allt näringsliv i många länder. I en del fall känns det som panikåtgärder som sannolikt kommer att få ett mycket högt pris för medborgarna framöver. Svenska myndigheter har som jag ser det varit föredömligt återhållsamma hittills.

För att få något att jämföra katastrofens omfattning med så sökte jag lite efter uppgifter om antalet dödade i trafiken. Detta var vad jag fann avseende 2018:

Världshälsoorganisationen WHO:s rapport om trafiksäkerheten i världen är dyster läsning: 1,35 miljoner människor dör varje år i trafikolyckor. Det motsvarar 3 700 döda per dag. Olyckstalen fortsätter dessutom att öka.

Tack och lov verkar det vara en bra bit kvar innan det är lika illa med Covid19-influensan som med trafiken. Men mitt i all denna panik så kan jag inte låta bli att fundera över varför det är så stor skillnad i engagemang. Att det år efter år omkommer över en miljon människor i trafiken tycks vara ett betydligt mindre problem. Och det är ju definitivt inte ett problem som tillåts stoppa hela samhället.

Hoppas verkligen att man mycket snart kan lätta på restriktionerna runt om i världen och begränsa åtgärderna till riskgrupperna. Ska man vänta med det tills pandemin har ebbat ut så kommer det att gå mycket illa är jag rädd.

Masse
Svara med citat
  #302  
Gammal 2020-03-23, 09:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det sägs att en stor riskfaktor för att omkomma i COVID-19, är rökning. Då bör vi i Sverige kännas oss lugna, men stackars Grekland!



/Netwolf
Svara med citat
  #303  
Gammal 2020-03-23, 09:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Världshälsoorganisationen WHO:s rapport om trafiksäkerheten i världen är dyster läsning: 1,35 miljoner människor dör varje år i trafikolyckor. Det motsvarar 3 700 döda per dag. Olyckstalen fortsätter dessutom att öka.
Det är sant att fler dör i trafikolyckor, och även av cancer, rökning, malaria och många andra sjukdomar. Men nu kan det plussas på rejält, och då finns det inga resurser i sjukvården. Bara i Italien dör runt 700 personer varje dag, och Spanien är på god väg att hamna där också. Och kanske är detta bara början, för inget vet vad som komma skall. Tänk om det dör 37 000 personer varje dag i covid-19.

Men vad vi ska göra har jag förstås ingen aning om.
Svara med citat
  #304  
Gammal 2020-03-23, 09:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det sägs att en stor riskfaktor för att omkomma i COVID-19, är rökning. Då bör vi i Sverige kännas oss lugna, men stackars Grekland!
Man tror ju att det är en av anledningarna till att så många dör i Italien, och att så många är män, för där är det flest män som röker. Italien har ju också ett högre antal äldre människor. Undrar också över kontanthanteringen i södra Europa, vi har ju nästan inga kontanter längre. Men om viruset sprids via kontanter vet jag inte.
Svara med citat
  #305  
Gammal 2020-03-23, 09:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kanske kan öarna rädda många greker, då det kanske inte sprid lika lätt till en ö?

Hälften av Greklands befolkning, bor dock i Aten, så eskalerar det där, så vågar jag inte ens tänka på vad som kan ske...

Hur mår grekisk sjukvård efter alla krisår och besparingar? Och hur hanteras "fakelaki", nu när massor av sjuka söker läkarvård? Kan ju bli fullständig katastrof där..

/Netwolf
Svara med citat
  #306  
Gammal 2020-03-23, 11:38
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det grekiska hälsoministeriet meddelade på måndag att det avbryter alla anslutningar till Turkiet och Storbritannien som en del av ansträngningarna för att begränsa spridningen av koronaviruset.

Beslutet tillkännagavs i en regeringsbulletin som utfärdades på söndag kväll, är att gälla från 06.00 i dag till 15.00. den 15 april.

Det kom också rapporter om att regeringen planerar avbrott av alla internationella flygningar, inkommande och utgående, under de närmaste dagarna när greker utomlands repatrierats
Svara med citat
  #307  
Gammal 2020-03-23, 13:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Det grekiska hälsoministeriet meddelade på måndag att det avbryter alla anslutningar till Turkiet och Storbritannien som en del av ansträngningarna för att begränsa spridningen av koronaviruset.
Och på tal om Turkiet så kränkte idag två turkiska stridsflygplan grekiskt luftrum i Egeiska havet för andra gången på lika många timmar, de flyger över Chios.

Idag har det rapporterats två nya dödsfall i Grekland och är därmed uppe i 17 döda.
Svara med citat
  #308  
Gammal 2020-03-23, 13:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kanske kan öarna rädda många greker, då det kanske inte sprid lika lätt till en ö?
Troligen inte lika lätt, se på Gotland där det bara finns några få konstaterade fall.

Men om det skulle spridas till öarna, och då till mindre öar som exempelvis Kimolos och Tilos, där sjukvården är undermålig, då blir det riktigt illa.
Svara med citat
  #309  
Gammal 2020-03-23, 17:39
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Bara de som har fast adress på någon av öarna i Grekland är tillåtna att resa dit. Dom som redan är där, men inte skrivna där, uppmanas att resa därifrån!
Och det gäller som jag har förstått ALLA. Dessutom är ju alla hotell stängda fram till 30 april. Polisen gör razzior överallt för att kolla att alla nya regler efterlevs. Och det är inte bara i Aten och Thessaloniki





Aegean Airlines ställer in alla internationella flygningar från från 26 mars till
30 april.



Hoppas det kommer någon glad nyhet snart!!
Svara med citat
  #310  
Gammal 2020-03-23, 17:39
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Och på tal om Turkiet så kränkte idag två turkiska stridsflygplan grekiskt luftrum i Egeiska havet för andra gången på lika många timmar, de flyger över Chios.

Idag har det rapporterats två nya dödsfall i Grekland och är därmed uppe i 17 döda.



Det gör dom väl dagligen!!
Svara med citat
  #311  
Gammal 2020-03-23, 17:42
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kanske kan öarna rädda många greker, då det kanske inte sprid lika lätt till en ö?

Hälften av Greklands befolkning, bor dock i Aten, så eskalerar det där, så vågar jag inte ens tänka på vad som kan ske...

Hur mår grekisk sjukvård efter alla krisår och besparingar? Och hur hanteras "fakelaki", nu när massor av sjuka söker läkarvård? Kan ju bli fullständig katastrof där..

/Netwolf

Jag har varit tvungen att besöka båda sjukhus i Aten och på Lesvos senaste året. Och jag blev väl omhändertagen och fick enligt min svenska doktor rätt behandling och inga små kuvert behövdes.
Svara med citat
  #312  
Gammal 2020-03-23, 17:55
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Från och med idag måste du antingen ha en blankett med dig som förklarar var du bor, vart du är på väg och orsak till vistelsen utomhus. Det finns åtta olika anledningar som är godkända. Du kan också anmäla via ett sms. Böterna är €150 om du ertappas.


http://www.ekathimerini.com/250944/a...virus-lockdown
Svara med citat
  #313  
Gammal 2020-03-24, 09:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Hoppas det kommer någon glad nyhet snart!!
Ja, verkligen!
Svara med citat
  #314  
Gammal 2020-03-24, 12:20
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Börsen är upp på plus idag igen, c:a 4% ännu mitt på dagen.

Text-tv har notiser om att Herr Trump uttalar sig om "att öppna upp USA igen" (ni får läsa mer exakt om vad det handlar om).

Det verkar som om det finns mycket mer positiva tongångar i Wuhan nu.

Detta är en HEMSK tid, alltför personligt upplevd av mig för att jag vill gå in på detaljer. Men vi prövas hårt, inte bara hur det går för Grekland just nu och om vi kan resa eller ej. Men det jag inleder med ovan tycker jag är små fragment om att det faktiskt FINNS positivitet någonstans.

Blir jag sjuk så blir jag, jag åker kollektivt (div. resor dagligen på olika former av järnväg) och jag ser mig omkring om det finns andra som hostar eller annat och jag själv håller en mycket låg profil och tar mig från punkt A till B.

Ska på en rolig grej på en restaurang om en dryg vecka, positivt med en aktivitet bland glada vänner.

Det kommer negativt då och då, försöker samla det positiva och leva som vanligt.


/ Hasse
Svara med citat
  #315  
Gammal 2020-03-24, 14:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det är verkligen en hemsk tid som Hasse säger. Alla upplever vi det på vårt personliga sätt beroende på vår livsituation. Här i Finland har vi 792 bekräftade fall, 40 människor får sjukhusvård varav 11 på intensiven. En person har avlidit. Det låter ju inte som så mycket. Men man förväntar sig att antalet skall stiga ännu mycket och därför skall man nu avskärma landskapet Nyland, alltså Helsingors och området med den största befolkningen i Finland där de flesta smittade finns. Folk skall alltså inte röra sig utanför Nylands gränser utan särskilt godkänd anledning. Sen skall antagligen restaurangerna beordras att stänga, eller åtminstone begränsa öppettiderna. Beslut har inte kommit ännu eftersom de skall behandlas i riksdagen.

Händer mycket hela tiden. De ekonomiska konsekvenserna kommer att vara enorma. Så just nu känns det inte så förfärligt att inte kunna resa till Grekland i år. Men jag hoppas att Grekland klarar av detta på något sätt så att det inte blir som i Italien eller Spanien.

/ Anne

/ Anne
Svara med citat
  #316  
Gammal 2020-03-25, 05:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det är verkligen en hemsk tid som Hasse säger. Alla upplever vi det på vårt personliga sätt beroende på vår livsituation. Här i Finland har vi 792 bekräftade fall, 40 människor får sjukhusvård varav 11 på intensiven. En person har avlidit. Det låter ju inte som så mycket.

/ Anne
Uppdaterar mig själv, igår kväll 73 på sjukhus varav 17 i intensivvård. Sverige fortsätter med sin slappare linje? Är tanken att ju fler insjuknar desto snabbare uppstår immunitet och det går snabbare över? Men hur är det med kapaciteten i vården?

/ Anne
Svara med citat
  #317  
Gammal 2020-03-25, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Uppdaterar mig själv, igår kväll 73 på sjukhus varav 17 i intensivvård. Sverige fortsätter med sin slappare linje? Är tanken att ju fler insjuknar desto snabbare uppstår immunitet och det går snabbare över? Men hur är det med kapaciteten i vården?
Ja, Sverige fortsätter med sin ”slappa” stil. Vad det innebär är det förstås ingen som vet, och inte heller vad som ska hända. Allt går ju så himla fort. Stockholm är värst drabbat och de som har sommarhus flyr ut i skärgården. En sak som stör mig otroligt är att de inte har stängt skidanläggningarna, och snart är det påsk och det verkar som att folk ändå kommer att resa dit, trots att rekommendationen är att inte resa alls. Men så länge det bara är en rekommendationen reser folk, och det är jävligt egoistiskt!

Vi lever våra liv i stort sett som vanligt men undviker att träffa folk, åker inte buss, och går inte i affärer förutom att handla en gång i veckan. Tar han om min gamla mamma som sitter i karantän. Var ute och gick med henne igår, och det uppskattades vill jag lova efter två veckor inomhus.

Vi har endast 12 konstaterade fall i vår region, och det har inte varit några ny fall på snart en vecka. Men siffrorna är ju bara siffror och säger egentligen ingenting. I skrivande stund har det rapporterats 2272 fall i Sverige och 32 personer har avlidit.

Grekland har 743 konstaterade fall och 20 har avlidit.

Jag rapporterar fortfarande om coronaviruset i Grekland här.
Svara med citat
  #318  
Gammal 2020-03-25, 09:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Lite morgontankar:
Jag funderar över hur coronaviruset har påverkat oss mentalt när krisen är över?
Kommer vi bli förändrade, försiktigare och pessimistiska? Kommer vi att gå omkring och oroa oss över nästa pandemi..så pass att vi blir deprimerade och får svårt att se ljust på framtiden? Och de som redan lider av depression och psykiska besvär..hur har dom fått styrka/hjälp att genomlida det här?

Ingenting kommer att bli sig likt...eller allt blir som vanligt men annorlunda?!

Jag önskar att vi i lyckan över det jag vill kalla "Den goda nyheten" får en riktig nytändning Att man fylls av massa ny energi och ett jäklar anamma.
Att vi med olika insatser ska starta om Sverige. Att gynna de restauranger och butiker som har lyckats klamra sig kvar. När vi kan mötas igen, festa tillsammans, planera resor, gå på konserter och idrottsevenemang. Ja allt det där som var självklart att göra..innan h-vetet bröt loss!

Personligen tycker jag som är en "kontrollmänniskotyp" att det jobbiga är att inte kunna planera så mycket framåt. Saknar längtan och nedräkningen till resan och att boka annat som gör "livet glatt". Men man lär sig säkert nåt av detta med.

Igår kom beskedet har jag drabbats av ofrivillig ledighet från jobbet, vilket jag befarade
Diskmaskinen har pajat...så även ett muskelfäste i armen..ajajaj!!
Men annars är allt rätt okej
/ Kajja
Svara med citat
  #319  
Gammal 2020-03-25, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Igår kom beskedet har jag drabbats av ofrivillig ledighet från jobbet, vilket jag befarade
Diskmaskinen har pajat...så även ett muskelfäste i armen..ajajaj!!
Tråkigt att höra Kajja! Kram på dig!
Svara med citat
  #320  
Gammal 2020-03-25, 11:58
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Trist Kajja!
Men fortsätt skriva, det är mysigt att läsa dina funderingar! Även jag är orolig för arbetet dessa dagar. Vi har VÄLDIGT lugnt på jobbet...
"Tillsammans är vi starka" eller hur?!
Men det här "livet" är jäkligt trist.
Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT