Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2020-05-14, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Re: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om Grekland släpper in resande (med eller utan restriktioner, så är det ju upp till var och en att åka.
När jag läser om alla restriktioner som ska införas när turister väl släpps in i Grekland så är det ett annat Grekland jag åker till, inte det Grekland jag är van vid, och frågan är – faktiskt – om det är det Grekland jag vill åka till, om jag kunde och fick.
Svara med citat
  #82  
Gammal 2020-05-14, 10:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat



I och med att UD nu avråder från alla resor till och med den 15 juli (kan förlängas) så är det lätt att tänka: jävla skit! (Som den här bajsbilden får symbolisera.)

Men för de allra flesta av oss går livet vidare, och Grekland finns kvar, och även om vi måste vänta till 2021 så är det värt att vänta, och drömma och längta kan vi fortfarande göra.

I stort sett alla människor behöver ha något att se fram emot. Något som vi planerar för längre fram i livet. Vi kanske ser fram emot en resa, en ny bil, att bli förälder, att skaffa en valp eller att flytta ut på landet. Bara för att nämna några av tusentals saker vi kan se fram emot.

Om man för tillfället inte har något inplanerat att se fram emot kan man i alla fall drömma. Den här pandemin som drabbat oss alla gör att framtiden är ytterst oviss. Vi har inte längre något att se fram emot, (förutom att viruset ska ”försvinna” förstås) men att drömma och hoppas kan vi fortfarande göra, och ska göra, annars går det helt åt pipan.

Så fortsätt drömma, fortsätt att skriva, och var inte rädda för att berätta om era drömmar och förhoppningar.

PS. Jävla-skit-bilden är från Patitiri på fina Alonissos.
Svara med citat
  #83  
Gammal 2020-05-14, 10:21
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Avbokat

Hahahaha....
Den gynnaren skiter bokstavligt talat i farsoten....

//Conny
Svara med citat
  #84  
Gammal 2020-05-14, 10:22
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Avbokat

Skulle åkt till Zakynthos i morgon em, ner till 30 grader. Kreta i slutet av juli verkar man med kunna glömma

Hoppas på en resa i september, med avstånd mellan solstolar och bord på tavernor

Annars första Greklandsfria året sen 2000 ( Fotbolls EM i Holland/Belgien istället) och innan det 1994.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2020-05-15, 08:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Den gynnaren skiter bokstavligt talat i farsoten....
Svara med citat
  #86  
Gammal 2020-05-15, 08:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Hoppas på en resa i september, med avstånd mellan solstolar och bord på tavernor
Det är ingen omöjlighet.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2020-05-17, 13:18
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Avbokat

Hej Kalimeravänner!
Första gången jag loggar in sedan ganska exakt 3 år sedan. Säkert är frågan behandlad, återbehandlad och vänd på alla dess håll, men jag ställer den ändå och hoppas på en kort sammanfattning.
Lite bakgrund; mycket vatten har runnit under broarna sedan jag senast var inne här eller båtluffade, tror det var 2013. Har rest till Sydostasien upp till 4 ggr/år, fått nya vänner i från i stort sätt hela världen och framförallt hittat kärleken, en spanjorska bosatt i Madrid som också älskar att resa. Således har jag farit till Madrid i stort sett en ggn/månad sedan 1,5 år. Hon har lång sommarsemester precis som jag (gissa yrket ahaha). Planerade en rundtur i Skandinavien för hennes skull, nu ser det ut som det gör, och det verkar bli fruktansvärt dyrt och krångligt. Jag har alltid sagt att om jag blir kär på nytt så är det mest romantiska jag kan komma på, småöar som Iraklia, Anafi, Donussa osv. Hon har aldig varit i Grekland, så nu har detta dykt upp som alternativ, eftersom vi hört att Grekland blivit ganska skonade av pandemin till skillnad mot Spanien och Sverige. (Alternativet blir att fara till kusterna i Spanien, när dom öppnar upp, vilket dom kommer göra utan diskriminering av vissa nationaliteter och i sann EU-solidaritetsanda). Idén skulle vara att vi möts upp i Sverige eller i Madrid, beroende på hur flygen kommer igång. Hennes semester börjar 15 juli och min slutar 11 augusti.
Kommer detta bli möjligt? Jag vet att ni alltid är ruggigt uppdaterade och sakliga i detta eminenta forum.
Vänligen! / ...och med stor glädje tillbaka hos Kalimera.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2020-05-17, 16:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Vänligen! / ...och med stor glädje tillbaka hos Kalimera.
Hej och välkommen tillbaka och grattis till kärleken!

Det är omöjligt att svara på din fråga. Tyvärr. UD avråder att resa utomlands till och med den 15 juli, och den avrådan kan komma av förlängas, men man får ju resa ändå.

Grekland börjar öppna upp så sakteliga, restaurangerna ska troligen öppna från den 25 maj. Premiärministern har sagt att landet är redo att ta emot utländska turister igen från och med den 1 juli.

Det enda råd jag kan ge är att avvakta ett tag till.

Jag skriver om corona i Grekland här.

Här finns en lång tråd i ämnet.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2020-05-17, 17:50
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Avbokat

Taaaaack snälla för fint och bra svar
Svara med citat
  #90  
Gammal 2020-05-18, 15:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Taaaaack snälla för fint och bra svar
Har du bytt favoritfotbollslag till Real nu?
Svara med citat
  #91  
Gammal 2020-05-18, 16:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Avbokat

Welcome back, para poli!
Svara med citat
  #92  
Gammal 2020-05-20, 18:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Avbokat

Kanskje ikke rett tråd? men Norwegian har vært omtalt her før.
Norwegian har fått kinesisk storeier. Sakset fra artikkel i nrk.no idag:

‘Leasingselskapet Aercap Holdings i Irland blir nå den største eieren i Norwegian. Samtidig vil selskapet BOC Aviation Limited veie 12,67 prosent av aksjene i flyselskapet etter kriseemisjonen.

Selskapet er gjennom en lang rekke selskaper eid av den kinesiske regjeringen, opplyser Norwegian i en børsmelding.

«BOC Aviation er et selskap kontrollert av Sky Splendor Limited, som igjen er kontrollert av Bank of China Group Investment Limited, som igjen er kontrollert av Bank of China Limited, som igjen er kontrollert av Central Huijin Investment Ltd, som igjen er kontrollert av China Investment Corporation som er eid av Folkerepublikken Kina», utdyper Norwegian i børsmeldingen.’
Svara med citat
  #93  
Gammal 2020-05-21, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Kanskje ikke rett tråd? men Norwegian har vært omtalt her før.
Norwegian har fått kinesisk storeier.
Kina har snart tagit över hela världen.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2020-05-21, 14:27
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Avbokat

Kina tar över världen... Först skickas virus ut, sen köper de upp det som är på väg utför
Var det så du tänkte Janne?
Lena
Svara med citat
  #95  
Gammal 2020-05-22, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Kina tar över världen... Först skickas virus ut, sen köper de upp det som är på väg utför
Var det så du tänkte Janne?
Inte riktigt, för de började redan innan viruset kom. De köper upp hamnar och annat i hela världen, inte minst är de involverade i Afrika. Pireus godshamn ägs till 51 % av Kina. Bara för att nämna ett exempel. Viruset kan ju hjälpa till i deras expansion. Däremot vill jag inte säga att viruset var planerat, för det tror jag absolut inte.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2020-05-25, 18:12
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du bytt favoritfotbollslag till Real nu?
hehe! Nope, det har varit Rayo Vallecano ett bra tag, av en händelse så har kärleken bott i Vallecas (ruffig, stadsdel i östra Madrid) i 16 år, jag hade Rayo-tischa på mej där det stod "solidaridad Madrid", när vi träffades på en strand i Thailand.
Taack Netwolf
Svara med citat
  #97  
Gammal 2020-05-25, 18:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Avbokat

Har i helgen bokat flyg; Arlanda-Madrid och sedan Madrid-Aten den 16 juli. Chansar på vinst eller förlust. Tänkt mej Piraeus-Anafi-Amorgos-Iraklia-Piraeus. Ska sätta mej på båttidtabellerna nu. Jag vet att det går en BlueStar samma dag vi landar hele vägen till Anafi. Kruxet blir att ta sej smidigt därifrån till Amorgos, även om jag vet att det går en katamaran dagligen mellan Santorini och Amorgos. Men en ska ju även ta sej till Santorini först, och hitills har jag bara hittat 2 färjor i veckan, andra halvan av juli, som angör Anafi.
Har glömt bort hur man söker på bara en hamn, och ser alla avgångar, och eller ankomster. Har för mej att det var Openseas, men får inte till det.
Sen är väl inte tidtabellerna så jätteuppdaterade pga av osäkerhet med Covid-19.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2020-05-25, 20:16
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Avbokat

Vi har bokat utan återbetalning hos Studio Anna i Potokaki, 3 rum, 2 nätter, 403 Euro.
Igår bad vi att få flytta bokningen till nästa år, de svarade snabbt att det var inga problem.
Vi var så tacksamma över detta.
Idag fick vi mail om att de betalat tillbaka hela summan. Vilken service. Vi kommer garanterat att bo där nästa år.
Tänkte att det är bra att dela med mig så ni vet vilka fina människor det finns.
//
KR
Svara med citat
  #99  
Gammal 2020-05-25, 21:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Avbokat

Fantastiskt!
Svara med citat
  #100  
Gammal 2020-05-26, 00:21
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Avbokat

Ja verkligen!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT