Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-08, 17:54
karolina karolina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 3
Standard flytta eller inte flytta?

pojkvännen väntar på mig i grekland och frågan är nu; flytta eller inte flytta?
har någon på forumet flyttat till grekland och ångrat sig? vilken anledning?
har någon flyttat och är nöjd med beslutet?
för mig bottnar problemet i att jag kommer att tvingas lämna mitt jobb här i sverige och i princip lita mig på hans försörjning till en början..dessutom oroar jag mig för vardagen i grekland..har hört att allt tar sån tid att fixa och sjukvården inte är den bästa ...
men grekland lockar trots allt..
*förvirrad*
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-08, 20:59
Natalie Natalie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Värnamo/Athen
Inlägg: 9
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Hej!
Jag sitter lite i samma sits som du men har bestämt mig för att flytta ner i höst. På sätt och vis får man räkna med att man "byter ner sig" lite när det gäller levnadsstandarden men å andra sidan har ju grekland så många positiva sidor också. Jag har tidigare bott i Athen i 1,5 år och stormtrivdes! Jovisst sjukvården är lite sämre, lönerna lägre....osv men lär man sig språket har man alla förutsättningar som grekerna har. Jag tänker att Sverige finns ju alltid kvar. Man kan alltid återvända om det inte skulle fungera...Så lycka till!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-08, 21:47
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

jag och min pojkväm (grek) ska också flytta ner under senhösten! vi träffades när jag bodde i athen och bestämde oss för att flytta till svergie. säkerhet och annat viktigt drog....efter 1,5 år så har vi kommit fram tillatt vi inte trivs till hundra procent...så vi tar chansen och satsar på grekland! som du säger tänker man ju lite på det där med sjukvård och annat...men va tusan, man måste ju få följa hjärtat någon gång!!!!!!! och precis som Natalie säger, så kommer ju Sverige finnas kvar!

vi får väl träffas en gång i månaden där nere, och snacka svenska och äta sill!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-09, 07:37
karolina karolina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

tack för era svar! jag verkar inte ensam!
vad har ni tänkt syssla med där nere? plugga/jobba? är det svårt för en ickegrekisk tjej att få jobb (bortsett barer/smyckebutiker etc)?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-09, 09:22
Busan Busan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 16
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Jag tycked definitivt att du ska prova, man lever ju bara en gång och som de andra tjejerna säger Sverige finns ju alltid kvar. Jag har provat att bo både i England och i Spanien och har flyttat hem igen varje gång. Denna gången ska jag till Grekland för att plugga i höst men även för att se om jag trivs och vill stanna. Man måste prova tänk att sitta när man är gammal och undra vad som hade hänt om man gjort si eller så. Nä, det är bara till att chansa friskt. Ang. jobb talar du grekiska? Annars vore det kanske bäst att börja med en språkkurs så du kan språket i allafall. Hur många invandrare i Sverige får jobb när de inte kan svenska...
Lycka till, jag hoppas att allt löser sig för dig!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-09, 09:41
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

jag måste säga att Grekland inte är lika svårt som SVerige, när det kommer till jobb. min pojkvän har sökt minst ett par jobb varje dag i ett och ett halvt år. han har inte ens fått komma på intervju, eller fått veta att dom har läst hans ansökan. han är färdigutbildad och talar verkligen ganska bra svenska! jag däremot har fått erbjudande om jobb i grekland, (iofs på caféer och barer, som du säger...) innan jag kunde grekiska. svaret från dom har varit att "jaja, men du kommer ju lära dig språket med tiden!". självklart är det svårt att få en riktigt bra jobb där man måste kunna flytande grekiska, om du då inte kan språket. men att vara svensk i grekland, har jag BARA sätt som en fördel. alla minns Palme och vad vi har gjort för grekiska flyktingar under juntan. nu ska man såklart inte utnyttja det, men jag har iallafall aldrig blivit nekad jobb för att jag är svensk.

jag och min grabb och ett par vänner ska starta eget, tills dess kommer vi ta vad som ges för att få ihop till hyran!

jag fick tips från Eva här på forumet, om att läsa grekiska på universitetet i atén. har kollat det och det ser jättebra ut! det kostr 470 euro för ett helt år! vet inte om jag får länka till hemsidan här..? man kan ju pm:a om man vill ha den iofs.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-09, 13:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Universitetets hemsida är inga problem att länka till, klaritza!

inkfish/moderator
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-09, 15:08
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

okej, va bra!! här kommer den!

http://www.nglt.uoa.gr/index_en.html
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-10, 08:11
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Karolina: Kan du inte ta tjänstledigt ett år för att prova på nåt annat, då har du ju ett jobb här i Sverige att komma tillbaka till om du skulle vantrivas i Grekland. (Oj vad det kändes konstigt att skriva "vantrivas i Grekland" det tror jag inte att man kan men men jag har aldrig bott där så vad vet jag)
Cecilia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-12, 12:16
karolina karolina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

tjänstledigt är ett bra alternativ, ska se efter om jag inte hinner ta en
20 p kurs i grekiska i sverige först..så att man är lite förbered! och jo..det bär nog av
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-31, 08:41
norie norie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Hej!
Jag är en "tjej" på 50 som har bott och studerat i Grekland i omgångar. Var någonstans ska du bo? Tänk dig för mer än en gång! Det är en sak att åka till Grekland på sem och en sak att bo där. Det finns så många oskrivna regler som är svåra att förstå för oss svenskar. Gör så att du stannar en kort tid först om du kan, men ge inte upp allt här hemma, du kommer att ångra dig garanterat! Vardagen i Grekland är annorlunda!
Hälsningar Marie
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-31, 08:44
norie norie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Hej!
Var ska du studera grekiska någonstans`? Jag är också på gång!
Marie
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-05-31, 09:30
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Ett tips är ju att ta tjänstledigt/friår, hyra ut sitt boende och därefter åka ner och prova på att bo där under vardagliga förhållanden. Man kan, vad jag fått info om i alla fall, även vara fortsatt skriven här under 364 dagar.

Står också som åsnan mellan hötapparna och vet inte vilket som är bäst. Den grekiska byråkratin är ett kapitel för sig, men å andra sidan behöver man ju inte heller blanda sig med dito mer än vad som är absolut nödvändigt.

Det viktigaste är nog ändå att gå efter sin "magkänsla" - Har man inte provat på att flytta ner så vet man ju heller inte hur det är att bo och leva där. Skulle det sedan inte fungera finns ju Sverige fortfarande inom räckhåll.

Att man garanterat kommer att ångra sig vet jag inte, men däremot är jag helt övertygad om att det i början kommer många dagar då man önskar att man befann sig någon annanstans. En stor portion positivt tänkande och ödmjukhet samt en minst lika stor portion realism och kritiskt tänkande, gör nog också acklimatiseringen lättare.

//Zanét
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-05-31, 09:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Citat:
det kommer dagar då man önskar att man befann sig någon annanstans. En stor portion positivt tänkande och ödmjukhet samt en minst lika stor portion realism och kritiskt tänkande, gör nog...
Jag byter ut slutet mot 'livet lättare'.

För de där dagarna kommer ju var än man har valt att bo och hur än man lever. Vi är alla olika och ingen är heller densamma genom hela livet. Några ångrar sig garanterat vad de än gör och andra ångrar sig aldrig vad de än gör.

Saker har sin tid och om man så småningom väljer att flytta tillbaka eller någon annanstans så är ju inte det något nederlag.

Huvudsaken vad man än gör är att man inte är blåögd och att man har sunt förnuft! Och som Zanet sa: att man följer känslan i maggropen!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-05-31, 10:21
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
För de där dagarna kommer ju var än man har valt att bo och hur än man lever. Vi är alla olika och ingen är heller densamma genom hela livet. Några ångrar sig garanterat vad de än gör och andra ångrar sig aldrig vad de än gör.
Precis så är det ju! Det jag satt och tuggade på var att om man flyttar ner så kan de där dagarna kännas ännu värre eftersom man kanske inte kan språket så bra, arbetslöshet i främmande miljö etc. Det scenariot har i varje fall jag helt klart för mig, d v s det blir ingen dans på rosor i början samtidigt som man måste ge det hela en rimlig och ärlig chans.

//Zanét
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-05-31, 10:22
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Jag bor i Grekland och jag kan saga att jag har tva helt olika bilder av Grekland sen jag akte hit som turist och att leva har permanent. Det ar nastan som tva olika lander.
Jag har manga vaninnor har fran Skandinavien och aven andra lander och alla har sitt sin bild av Grekland och hur det ar att leva har.
Det beror mycket pa vilken utbildning man har med sej och i vilken familj man hamnar. Varfor jag skriver "familj" ar for att i Grekland far man sin pojkvan eller mans familj "pa kopet" och man lever nara hans familj. Det beror naturligtvis ocksa vilket jobb mannen har.
En del av mina vaninnor jobbar halvt ihjal sej och andra har jattesvart att hitta ett jobb och en tillvaro dar de trivs.
Sen beror det ocksa pa hur man lyckas bygga upp ett kontaktnat dar man har sina vanner. Kontakter ar jatteviktigt att ha i Grekland, man maste kanna manga manniskor for att lyckas.

Det kanske later konstigt for Greklandsturister, men det ar fullt mojligt att vantrivas i Grekland och att langta hem. Livet ar mycket hardare har an i Sverige och man har inga sociala skyddsnat.

Det enda du kan gora ar att prova. Ingen kan saga hur det kommer att ga med att hitta jobb eller hur du kommer att trivas. Men att kunna bra Grekiska ar en klar fordel.
Sverige ligger kvar och det ar bara att flytta tillbaks om du angrar dej.

Eirini
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-05-31, 10:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Är det alltid en svensk kvinna som träffar en grekisk man, eller finns det någon svensk man som träffat en grekisk kvinna i Grekland?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-05-31, 10:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Är det alltid en svensk kvinna som träffar en grekisk man, eller finns det någon svensk man som träffat en grekisk kvinna i Grekland?
Det är väl klart att det gör! Det finns minst en sådan medlem här i forumet. Men kanske är det vanligare att de paren bor i Sverige?

Och kanske, kanske, är svenska kvinnor mer träffa-en-utlännig-benägna än grekiska? Vet inte om det finns några studier som kan visa om det är så, men jag har en känsla av att det skulle kunna vara så.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-05-31, 10:38
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Och kanske, kanske, är svenska kvinnor mer träffa-en-utlännig-benägna än grekiska? Vet inte om det finns några studier som kan visa om det är så, men jag har en känsla av att det skulle kunna vara så.
Så är det kanske...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-05-31, 10:56
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Sen beror det ocksa pa hur man lyckas bygga upp ett kontaktnat dar man har sina vanner. Kontakter ar jatteviktigt att ha i Grekland, man maste kanna manga manniskor for att lyckas.
Många jobb, kanske rentav de flesta, går ju via kontakter och likadant är det också om du behöver ordna något via myndighet eller sjukvård - Har du de rätta kontakterna (och plånbok) slingrar du dig också smidigare framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Det kanske later konstigt for Greklandsturister, men det ar fullt mojligt att vantrivas i Grekland och att langta hem. Livet ar mycket hardare har an i Sverige och man har inga sociala skyddsnat.
Eirini
Jag är inte bosatt i Grekland, men under de perioder vi vistas där, är det vardagen hos familjen som gäller. Vill man få något uträttas ska man definitivt tidsmässigt lägga upp det för flera dagar annars blir man rejält besviken. Bara en sådan sak som att införskaffa batterier eller plastslang till en hörapparat kan ta en halv dag i anspråk (numera gör vi de inköpen här i Sverige) etc

//Zanét
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT