Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-11, 19:39
Paulinakis avatar
Paulinaki Paulinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Huddinge
Inlägg: 23
Standard Vad heter fläskfile?

Jag skulle vilja ha hjälp med köttöversättningar=) Mina svärföräldrar insisterar på att sköta all köttinhandling åt oss (litar inte på att jag köper något med bra kvalite) så de blir lätt att de bara köper samma saker, köttfärs, kyckling, kotletter eller typ högrev.

Jag frågade efter fläskfile den här veckan (jag sa fileto apo xoirino eftersom jag inte hittar någon direkt översättning) och då fick jag fläskkotletter, för mig är de verkligen inte samma sak.

Nu kommer jag till min fråga: Vad heter fläskfile på grekiska? Eller oxfile? Eller lövbiff? Eller vad säger jag om jag vill ha en kalv eller lammstek?

Hoppas någon ka hjälpa mig med översättningen för jag hittar inget i lexikonet(varken boken eller på internet).

Tack!!!=)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-11, 20:06
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vad heter fläskfile?

Hej! Jag vet inte vad fläskfilé heter på grekiska men filé heter filétt och stek heter bóti. Kalv måscharísjes och lamm arní. Vet inte om det är så enkelt att lammstek heter arníbóti? Du blev kanske inte mycket klokare ... men kanske lite.

Lycka till! Lilla sjöborren som i alla fall försökte.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-11, 20:19
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Vad heter fläskfile?

φιλέτο χοιρινό, filéto chirinå
Gunilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-12, 07:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad heter fläskfile?

Hvis du skal ha indrefilet av svin, heter det psarånéfri
Lammelår heter arnáki bóuti

Jeg vet heller ikke hva alle kjøttvarianter heter på gresk, men da ber jeg slakteren om kjøtt til en bestemt rett, f.eks "måschári ja stifádå", og så får jeg sånn kjøtt jeg kan bruke til stifado eller kokkinisto eller lapskaus eller kjøttsuppe eller hva det nå er jeg skal lage
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-12, 09:32
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vad heter fläskfile?

Noen bekjente som bor i Spania hadde det samme problemet, men på nettet fant de detaljerte plansjer med tegning av partering og oppstykking av både svin, storfe og får. De skrev ut tegningene, og tar dem med til slakteren og peker når de skal ha spesielle kjøttstykker.

Nasjonal digital læringsarena, ndla, har slike plansjer og kan googles. Det finnes sikkert andre på svensk også.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-13, 20:57
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Vad heter fläskfile?

Åh det där känner jag igen! Kommer ihåg när jag bodde i Grekland och skulle handla fläskfile och inte fick vad jag ville ha. De styckar ju också lite annorlunda i Grekland. Minns jag visade i butiken på en bild av grisen vad det var jag ville ha. De kallade i allafall det inte för φιλέτο χοιρινό, som man kunde tänka sig. Min "svärmor" hade också funderingar på min matlagning eftersom jag då inte kunde laga mat så väldigt bra. Och inte blev det bättre då när jag ville laga något av svinkött då det inte anses lika bra som tex oxkött. Och hon kunde knappt förstå jag inte visste hur man lagade tex moussaka. Vad äter ni egentligen i Sverige... Ja, ja, det är nästan 20 år sedan och numera är jag en hejare på matlagning iaf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-05, 16:47
Aria Aria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Vad heter fläskfile?

Citat:
Ursprungligen postat av Paulinaki Visa inlägg
Jag skulle vilja ha hjälp med köttöversättningar=) Mina svärföräldrar insisterar på att sköta all köttinhandling åt oss (litar inte på att jag köper något med bra kvalite) så de blir lätt att de bara köper samma saker, köttfärs, kyckling, kotletter eller typ högrev.

Jag frågade efter fläskfile den här veckan (jag sa fileto apo xoirino eftersom jag inte hittar någon direkt översättning) och då fick jag fläskkotletter, för mig är de verkligen inte samma sak.

Nu kommer jag till min fråga: Vad heter fläskfile på grekiska? Eller oxfile? Eller lövbiff? Eller vad säger jag om jag vill ha en kalv eller lammstek?

Hoppas någon ka hjälpa mig med översättningen för jag hittar inget i lexikonet(varken boken eller på internet).

Tack!!!=)

Fläskfile heter inte fileto choirino, utan Psaronefri. Oxfile heter Bon filé, eller moscharisio fileto (mer sällan). Lövbiff existerar inte i Grekland så vitt jag vet - de brukar heller inte vara duktiga på att skära tunnt. Lammstek blir arnisio bouti (om du menar stek på lammlår) och vad gäller kalvstek beror det helt och hållet på vilken bit av kalven man vill använda.

Hoppas att jag var till hjälp!
Hälsn, Aria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-12-09, 07:00
Paulinakis avatar
Paulinaki Paulinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Huddinge
Inlägg: 23
Standard Sv: Vad heter fläskfile?

Tack för alla svar!!! Jag fick tillslut min fläskfilee.. Dock fick dom åka till slaktarn i byn för att köpa det? Förstår inte varför de inte skulle finnas en bra fläskfile i hela Aten..

Tack!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT