Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-19, 22:48
lysistrate74 lysistrate74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Född o uppvuxen i jönköping, bor tillfälligt i norrköping
Inlägg: 1
Standard Ta med mediciner eller recept på plats?

Hej!!

Undrar om det är någon som har koll på hur det funkar med sjukvårdsförmåner i grekland? Om man skall vara borta 1 år kan det då löna sig att ta med mediciner ifrån sverige( tänker på vårt högkostnadssystem) eller blir det samma kostnad att fixa recept o ta ut därnere? Om man har många recept blir det ju absurt många förpackningar att packa ner..Har frågat F-kassan och apoteket men de visste såklart inte hur det ser ut kostnadsmässigt i grekland. Jag inser att E111 kortet skall användas men hur påverkar det de konkreta utgifterna? Tacksam för svar..

Senast redigerad av lysistrate74 den 2009-07-19 klockan 22:51. Anledning: stavfel
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-20, 09:45
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Ta med mediciner eller recept på plats?

Jag satte o lästa inne på läkemedelsverkets hemsida för att kolla vilka mediciner som jag använder är kanske klassade som narkotika när man reser till Mallorca o där står att man skall ta kontakt med landets ambassad här hemma i sverige för dom vet reglerna som gäller.

Läste oxå på text-tv att dom har blivit stricktare o kolla så man inte för ut för mycket mediciner eller in för då kan man åka dit i tullen.

Så om jag hade varit som dig så hade jag ringde upp den grekiska ambassaden i stockholm o hört med dom eller ring läkemedelsverket.

Tänk på att dom mediciner som är klassade som narkotika skall du ha speciellt intyg med dig o det gäller bara i trettio dagar o det får man hos apoteket.. Du skall ha förpackningen,receptet o passet o blanketten skriver du ut på läkemedelsverketshemsida..

Lycka till..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-20, 10:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ta med mediciner eller recept på plats?

Jeg har noen medisiner på "blå resept". Trengs kanskje forklaring: Jeg betaler bare en liten del av disse medisinene, resten dekker det offentlige. Tar jeg denne resepten med til Hellas, får jeg kjøpt medisinene der også, men til full pris. Når jeg kommer hjem til Norge kan jeg levere den greske kvitteringen og få tilbake pengene.
Vet ikke om dette er aktuelt i dette tilfellet, ville bare nevne det for sikkerhets skyld.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-20, 19:22
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ta med mediciner eller recept på plats?

Ta med mediciner fr Sverige Prata m din läkare o. visa ev biljett på apoteket o.tala om att du skall vara borta en längre tid . Så gjorde vi . Vi köpte även medicin i Grekland med o. utan recept och det var inte billigare Hälsn Jan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT