Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-06, 22:54
mia65mia mia65mia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 35
Standard Hotell Filia i Limenas

Hej!
Efter att ha fått vår resa till Kefalonia med fritidsresor inställd så har vi nu bokat en ny resa med Airtours och valde efter många om och men Thassos och hotell Filia i Limenas mellan den 17/6 - 1/7. Har aldrig varit så långt norrut i Grekland så det blir en ny erfarenhet. Vi som reser är jag, min 11-åriga dotter och min 71-åriga mor. Vi vill både bada, göra utflykter och småshoppa,titta på folklivet samt äta gott. Vi kommer inte att hyra bil utan försöka ta oss runt ön per buss.
Här kommer alla mina frågor som jag hoppas någon vill besvara

- Har vi gjort ett bra val?

- Hur är hotellet? Omgivningar,poolen,frukosten,rummen? Vi har bokat ett dubbelrum med extrasäng. Kommer vi att krypa på varandra?
Har kylskåpen frysfack? Finns det någon form av porslin/bestick även på dubbelrummen? Vattenkokare?

- Är det troligt att min dotter kan hitta någon poolkompis på hotellet?

- Det står på deras hemsida att det är 250 meter till en strand som heter Saint Vasilis. Hur är den stranden och åt vilket håll? Vad finns det för andra stränder inom gångavstånd? Avstånd till dessa?

- Hur långt är det till gamla fiskehamnen från hotellet?

- Är det lätt att ta sig runt med buss. Finns det tidtabeller så man vet att man kommer tillbaka? Varifrån avgår bussarna?

- Går det att hyra cyklar och ta sig till närliggande stränder runt staden.
Finns det småvägar att cykla på?

- Finns det typ badbåtar som går till olika stränder runt ön?


Lär ju säkert komma på fler saker jag undrar över men nöjer mig så här så länge.

Tittar ut på ett snöigt och kallt Jämtland och drömmer om sommaren.
Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-07, 21:04
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Hotell Filia i Limenas

Hej!
Jag ska försöka svara på dina frågor

- Thassos är vår favoritö så jag är part i målet men vi älskar ön.

- Mycket bra hotellval! Filia är vårt favorithotell. Det har duschkabin i badummen, frukosten var utmärkt september 2006 då vi var där senast. Det ligger 50 meter från hamnen där båten från Keramoti lägger till, känns onödigt att kliva på bussen. Vi har bara bott i dubbelrum utan extrasäng så jag kan inte svara på om ni kommer att klättra på varandra
Något litet frysfack finns det nog men räkna inte med att det är speciellt kallt. Det finns nog ett par glas och muggar men jag tror säkert ni kan låna porslin från frukosten. Vattenkokare har jag för mig att det fanns men jag vet att det finns kaffebryggare så ta med filter 1x4

- Vad gäller poolkompis så vet jag inte vi har rest utan barn.

- Stranden i Thassos stad är inget att ha. Ta bussen till Golden Beach, den går vid hamnen där ni klev av båten. Busskuren finns bredvid en peripteron (kiosk) där ni även köper biljetterna. Det brukar stå i fönstret på bussen vart den går. Bered er på en häftig busstur till Golden Beach, inte otäck men en otrolig precision hos chaufförerna när de kör genom de trånga byarna. Bussen har ändhållplats Golden Beach Chrissi Amoudia som den heter på Grekiska, man kan även gå av ett par hållplatser tidigare då hamnar man i Skala Potamias och stranden går därifrån till Golden Beach.

- Det går badbåtar till Golden Beach och Makryamos men till Golden Beach är det inte värt pengarna, bättre med bussen. Till Makryamos kan man gå eller cykla är ca 8 km (kanske lite långt att gå). Vi har inte gjort det men jag vet att det går. Det är en privat strand och det kostar inträde men den är fin. Maten är dock bättre vid Golden Beach.

- Till gamla hamnen är det inte speciellt långt, kan ta max 10 min att gå. Restaurangerna vid hamnen den gula (gula stolar) och den blå (blåa stolar) kan jag inte rekommendera. Jag tycker ni ska ta er till det antika torget som ligger strax ovanför gågatan och där ska ni äta på en restaurang som heter Pigi. Den ligger vid det stora trädet. De har jättebra mat, billigt och väldigt bra service.

- Det är enkelt att åka runt med buss. Vi har iofs alltid hyrt bil men buss är inget problem. Näst sista dagen tog vi en buss till en ganska stor (med Thassosmått mätt) supermarket och det är bara att säga till var ni vill att den ska stanna och sedan ställa er vi vägen och vifta. Annars är det absolut inga problem att köra på Thassos, bra vägar och lugn trafik.

Nu tror jag att jag har täckt in dina flesta frågor. Du får jättegärna fråga mer. Jag sitter nog inne med en hel del info åt dig om du vill.

Ha det gott och hälsa Filia och Thassos från oss.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-08, 08:49
mia65mia mia65mia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 35
Standard Sv: Hotell Filia i Limenas

Jättetack för ditt svar Tammis!
Hotellet låter perfekt för vuxna men tyvärr låter det som om jag nog valt lite fel med tanke på min dotter. Hon hoppas nog på stränder lite närmare och kanske mera badkompisar.
Jag gör helt om en gång till ( det är tur Airtours erbjuder öppet köp och ombokningsmöjligheter ) Thassos får vänta på oss några år. Jag letar vidare. Helt otroligt vilken röra det blev bara för att vi inte fick åka till Skala på Kefalonia.
Mia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-25, 20:59
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Hotell Filia i Limenas

Tråkigt att du valt bort Thassos. Du skulle bo i Skala Panagias i stället, där finns mycket av det du söker. Lycka till i ditt letande.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT