Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-30, 09:27
maggan08 maggan08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 33
Standard Tips för att fira födelsedagen

Har ngn ngra tips på roliga aktiviteter/utflykter för en 40-årsdag på Thassos?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-30, 10:38
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

Hej!
Av hurdana aktiviteter är den 40-åriga intresserad, han eller hon? Ska ni hyra bil? Och var ska ni bo?
mvh/Eija
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-30, 11:44
maggan08 maggan08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 33
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

det är en tjej som gillar lite av varje, vi skall bo i Thassos stad men kommer nog att hyra bil. Vi har aldrig varit på Thassos tidigare.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-12-01, 07:54
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

Att överraska med att hyra en Jeep och åka upp till den högsta bergstoppen (Ipsarion, drygt 1200m) och/eller till den gamla bergsbyn Kastro är ett fint sätt att få se lite mer av ön. Det är dessutom lite äventyrligt...

Bästa kartan över ön hittar man hos den engelske "Majoren" i väskaffären snett emot Doukas Grill i västra änden av affärsgatan i Limenas.

Senast redigerad av ErOg den 2008-12-01 klockan 08:09.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-02, 14:15
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

Hej igen!
Jag tror också att dessa tips som ErOg gav skulle verkligen överraska. Till Ipsarion har jag tyvärr inte ännu klarat mig, men av bilfärden opp till Kastro har jag nog ganska vilda upplevelser (med en gammal "pick-up" av ett äldre grekiskt par, tillsammans med hönor och getter ). Men fast jag bara kunde skratta alldeles slappt när vi var oppe, lönade sig färden säkert. Dock vandrade jag ner till fots . Men absolut hyr en jeep!

I Thassos stan finns det t.ex. en trevlig kafé/ouzeri Kanargio bakom den gamla hamnen i andra ändan av byn efter simstranden, där man kan sitta lugnt, lyssna på musik och titta på havet.
Och ganska spännande är det också att klättra upp till den medeltida Kastro på Akropoli bakom den antikens teater. Man kan nog gå vilse där men det bara ökar spänningen (har egna erfarenheter)!

Byn Panagia, 7 km från Thassos stad (=Limin) är också värd att besökas. Och byn Potamia i närheten, kanske en simtur dit ner till Golden Beach (eller Skala Potamia, samma strand).
En ganska kul olikartad taverna är Pelekanos (googla), men den ligger i Limenaria i söder. Men om ni hyr en bil kan ni köra runt ön (100 km asfaltväg) via Limenaria och göra en stopp mellan Potos och Limenaria före stranden Metalia och göra en liten vandring från huvudvägen till "the crown of Limenaria" (ett överraskande fint ställe för liten meditation, titta på google). Kör sen ner till stranden Metalia bakom Palataki (en stor gul byggnad på kullen) och förundra alla stenkonstverk där!
Och säkert ska ni hitta själva mycket annat att titta på där, om det är den första gången på Thassos. Du kan hitta några Thassos sidor på internet också. Men fråga bara mera. Jag ska svara om jag bara kan. Det är nu två år sedan jag var på Thassos till sist. Så kan det ha ändrat många saker där. Jag har hört att t.ex. på den fina stranden Tripiti har man byggt en stor hotelkomplex, troligen av bulgarer. Men så är det nuförtiden och alla vill nataurligtvis njuta av den härliga naturen och livet!

Eija
PS. Jag tror att det är samma "Major" som säljer dessa ljusröda "Walks in northeast Thasos" av Lance Chilton. Om man vill vandra på egen hand på bergen, måste man ha goda guider med noggranna kartor!!!!

Senast redigerad av eija den 2008-12-02 klockan 14:20.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-02, 14:35
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

En mer "avslappnad" aktivitet är att ta en båttur runt hela ön. Nere vid gamla hamnen i Limenas finns en(?) båt (Eros?) som gör rundturer med olika kombinationer av bad, snorkling, fiske mm.
Har tyvärr ännu inte gjort det själv men hört att det är en otroligt fin och prisvärd tur, ca 30€ och mat ingår...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-12-02, 16:23
maggan08 maggan08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 33
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

Tack för alla vänliga tips! Går det stora vågor när man åker ut med båt? och hur är vägarna? vi är lite hariga och rädda både för större vågor och smala vägar på höga höjder....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-12-02, 18:26
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

Hej!
När ska ni fara? Jag tänker nämligen på vädret. På våren/mitt på sommaren/på hösten?
Jag reser oftast i början av juni och på den tiden har jag MYCKET sällan sett höga vågor. Det blåser ju ganska lite på Thassos som är så högt i norr.
Huvudvägen runt ön är fin och i gott skick, på östra sidan på många ställen brant, men utsikter är fantastiska. Nonnaklostret Archangelou i söder har ett mycket fint läge. MEN smala vägar på bergen till. ex. till Kastro kan vara dåliga. Alltså om ni rädda för krumbuktande vägar, är det kanske bättre att hålla sig på rundvägen, men t.ex. vägen från Potos till Theologos by (fin arkitektur) är verkligen fin och lätt och till Maries också. Panagia och Potamia ligger vid huvudvägen. Bara i deras centrum är det lite trångt såsom ofta i grekiska städer.
Ah så, om ni tycker om konst, finns det i Potamia ett litet fint museum av Polygnotos Vagis, skulptör, som är född i byn men bott nästan hela sitt liv i New York, har dött där 1965. Efter hans önskan grundades detta museum i Potamia och jag tycker mycket om det. Tror att det är öppet dagligen (utom måndag) 9.30 - 12.30 och 18-21, söndag 18-21, inträde fritt.

Eija
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-12-02, 18:43
maggan08 maggan08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 33
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

hej Eija!
Vi åker 17/6 och kommer hem 1/7, lagom till att värmen kommer till norra Sverige. Vi har även med oss flera barn i olika åldrar. Längtar verkligen efter att få åka, har varit intresserad av Thassos i flera år men åkt till Kreta för att det är enklare när man reser med barn. Jag har läst flera av dina inlägg om Thassos här på kalimera och du har en härlig svenska, det är roligt att läsa det du skriver!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-12-02, 19:04
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

TACK Maggan !
Hoppas att ni ska ha en fin semester! Fint att ni har två veckor tid, inte så bråttom då. I allmänhet är vädret bäst just i juni, inte ännu alldeles för hett, fast man inte vet nuförtiden ?
Jag är säker på att barnen tycker om de fina ständerna där. Man lönar sig nog att fara lite omkring och kanske söka efter mindre, lugnare stränder också. Såna finns det ju överallt där.
Jag tror också, att ni ska hitta t.ex. i Liménas (Thassos) någon trevlig taverna för att fira födelsedagen. Har du någon karta över Limenas?

Eija
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-12-02, 19:22
maggan08 maggan08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 33
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

hej!

jag har bara tittat på apollos karta över hotellen samt varit inne på Google Earth där bilden har jättefin upplösning så man kan zooma så man ser husen i Limineas. Tyvärr verkar bilden vara gammal eftersom jag inte hittar vårt hotell. Hur varmt brukar det vara i juni? vi tycker om sol och bad!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-12-03, 08:29
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

Citat:
Ursprungligen postat av maggan08 Visa inlägg
Går det stora vågor när man åker ut med båt? och hur är vägarna? vi är lite hariga och rädda både för större vågor och smala vägar på höga höjder....
Som sagt har jag inte åkt båtrundturen själv, men jag har varit i Cycladerna och DÄR blåser det och går höga vågor. Har aldrig upplevt stora vågor på Thassos... Däremot är det "smala vägar på höga höjder" om man ska upp till Ypsarion och byn Kastro...

Här finns en högupplöst väg- och topokarta att ladda ner:
http://thasos.users.btopenworld.com/...assosGr256.png
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-12-16, 15:05
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Tips för att fira födelsedagen

Citat:
Ursprungligen postat av maggan08 Visa inlägg
hej!

jag har bara tittat på apollos karta över hotellen samt varit inne på Google Earth där bilden har jättefin upplösning så man kan zooma så man ser husen i Limineas. Tyvärr verkar bilden vara gammal eftersom jag inte hittar vårt hotell. Hur varmt brukar det vara i juni? vi tycker om sol och bad!
Det är en hel del nybyggt väster om Limenas sedan Googles bilden är tagen, det är dock inte långt att gå in till centrum. Vi har varit där två år i rad veckan före midsommar och vi har haft mycket varmt i luften, som mest över 35° nån dag, och ca 25-26° i vattnet, fast en kväll var det 28° i vattnet strax väster om Limenas... Fördelen med försommaren ju är att allt är så otroligt grönt och "outtorkat"!

Senast redigerad av ErOg den 2008-12-16 klockan 15:37.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT