Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-15, 20:40
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Gran Canaria

Vi reser till Gran Canaria vecka 44, mest för sol och värme. Har besökt Gran Canaria en gång tidigare. Då bodde vi i Puerto Rico som vi tyckte var ganska hemskt. En "marknad" med tingeltangel och affärer och restauranger och barer med inkastare på övre plan.

Den här gången tänkte vi bo i Las Palmas för att uppleva stadsliv och en riktig stad. Var i Las Palmas är lämpligast att bo? Vi vill alltså bo mitt i smeten, med relativt nära till strand (men undviker gärna boende precis vid stranden) och bra restauranger (inte turistfällor).

Har hittat en lägenhet vid Calle de Olof Palme som vi funderar över. Eller är det någon annan stadsdel som är bättre att bo i?

Tar gärna emot tips på saker att se eller göra. Vi kommer bara att vara där i 6 dagar. Funderar eventuellt på att skippa att hyra bil. Dumt?

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-16, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Gran Canaria

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Har hittat en lägenhet vid Calle de Olof Palme som vi funderar över. Eller är det någon annan stadsdel som är bättre att bo i?
Jag kan tyvärr inget om Gran Canaria, men jag skulle gärna bo på en gata med den namnet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-17, 10:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Gran Canaria

Håller med om att Puerto Rico är hemskt!

Las Palmas däremot är en mkt trevlig stad. Faktiskt Spaniens sjunde största stad med 400.000 invånare. Där finns mycket att se och göra.

Vi själva bodde i en fantastisk lägen i ena änden av Playa de Las Canteras. Ja, läget var så bra att vi inte vill åka dit igen om vi inte får just denna lägenhet!

Playan består av korallsand, vilket gör att den inte fastnar och heller inte blir kokhet. Vattnet är alltid lugnt, då ett korallrev utanför fungerar som vågbrytare. Vid ebb kan man ta en promenad på revet om man vill. Man får ju simma/vada ut förstås.

Calle Olof Palme ligger verkligen mitt i smeten. Där har ni nära till allt. Men, jag rekommenderar inte att hyra bil. Det är jättesvårt att hitta parkering. Visserligen finns parkeringshus att tillgå, men det är rätt dyrt att parka där. Vi var där drygt en vecka och det blev aldrig att vi hyrde bil. Det finns så mycket att se och göra i närområdet. Sen är bussnätet väl utbyggt, så det funkar alldeles utmärkt. Taxi är också relativt billigt. Trafiken kan vara hektisk, speciellt på de stora lederna.

Amigo Camilo heter en mysig fiskrestaurang vid havet. Ja, den hänger t o m ut från en liten klippa. Den ligger i slutet av playan (till höger om du ser mot havet). Gå runt sista kvarteret så ser du den. Här serveras fisk och... ja, det är vad de har att erbjuda. Meny finns ej, utan du går fram till en kyldisk och pekar på nån god fisk. Så grillar dom och serverar. Vi valde Cherne (vrakfisk) och det var himmelskt! Så god fisk har jag aldrig ätit i Grekland nån gång! Prova även deras lokala vita vin, som var riktigt riktigt gott.

En liten brasklapp dock. Stället är väldigt populärt bland Kanarierna, speciellt för att äta söndagsmiddag. Vårt (första) besök var just på en söndag och då hade dom nummerlappar! Vi stod väl och väntade en timme ute på gatan. Men det gjorde inte så mycket. Man fick köpa sig ett glas vin, som man kunde stå och zippa på ute på gatan.

Är du köttätaren, så ska du testa den argentinska grillrestaurangen La Cabaña Criolla. Köttet var så saftigt och gott att man nästan började lipa. Mycket mat dessutom. 5/5 stjärnor! Den ligger inte så långt från Palmes gata heller.
En lustig detalj där var att gäster hade skrivit på väggarna. Det var helt fullklottrat, med hälsningar från hela världen. Kul att sitta och läsa. Givetvis lånade vi kyparens penna och gjorde våra inlägg vi med. Kolla efter Netwolf

Vädret kan vara växlande på norra GC, men det finns så mycket att göra ändå. Söder om stan finns det jättestora köpcentret Centro Comercial Las Arenas. Där kan man gå hur länge som helst och shoppa. Eller, inte alla. De kvinnliga medlemmarna i mitt sällskap ville ju in på varende klädbutik och jag tröttnade efter 2-3 st.Jag sätter mig ner på marmorgolvet utanför butikerna en stund, tänkte jag, men se det gick inte. Hann bara sitta några sekunder innan en säkerhetsvakt med batong kom och sa "Get up, get up!" Tydligen var det inte tillåtet att sitta i gångarna.

/NW

Senast redigerad av Netwolf den 2018-08-17 klockan 11:06.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-18, 19:52
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Gran Canaria

Tack för svar, Netwolf! Nu är vi ännu mer sugna på att åka till Las Palmas. Jag har sparat restaurangtipsen på Google maps. Tror att Las Palmas kan bli perfekt som upptäcka-stad-semester. Skippar definitivt att hyra bil, eftersom vi bara kommer att vara där i sex dagar. Tror att staden i sig kommer att räcka som äventyr och det verkar finnas gott om bra restauranger. Centro Comercial kanske vi klarar oss utan, men strosa runt i olika stadsdelar och varva affärer, barer och kaféer är helt okej.

Vad bodde ni i för lägenhet?

Besökte ni Guirlache i Vegeta (tror jag)? Konfektyrställe som ska ha stadens godaste glass. Bilderna får en att drägla...

Aina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-20, 14:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Gran Canaria

Ja, jag blir nästan avis på er som ska få åka till denna trevliga stad.

Lägenheten var en trerummare som hyrdes ut privat. En lägenhet på tredje våningen. Den enda med balkong/terass. Vidunderlig utsikt över playan. Det var hiss inne i lägenheten, som gick ned direkt till gatan.


Konfektyrstället testade vi inte. Inte så mycket för glass.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-10-07, 19:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Gran Canaria

Hej

Jag har bara varit på Gran Canaria en gång och vi var inte heller sugna på södra sidan. Vi bodde på Reina Isabel, ett helt vanligt hotell med mycket fastlandsspanjorer och väldigt blandade åldrar och nationaliteter.

Fint ja, men inte snobbigt eller överlyxigt.

Ett av de bästa hotel vi bott på med jättebra mat på kvällen.
Ligger så att baksidan på hotellet vetter rakt ut mot havet och från den populära baren/restaurangen så kan du gå rakt ut på Las Canteras strandpromenad.
Jag gillar inte varuhus och shoppingcenter men Las Arenas gillade jag skarpt.
Finns en stor billig affär som säljer kläder till bra priser och där finns nåt för alla.
Jag köpte ett billigt 3-pack hossor som är de skönaste och bästa strumpor jag ägt. Hur sjukt det än låter så funderade jag på att vi tar en lite resa till Reina Isabel så att jag kan köpa nya hossor.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-10-07, 19:30
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Gran Canaria

Har aldrig varit på Kanarieöarna, och konstigt nog ingen annan i min familj heller. Däremot har jag varit i Europas samtliga länder utom Irland o Skottland. O de ska jag nog hinna med.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT